2014.
režija: Wally Pfister
scenario: Jack Paglen
uloge: Johnny Depp,
Rebecca Hall, Paul Bettany, Morgan Freeman, Cillian Murphy, Kate Mara
Novinske i internetske
priče o Transcendence nisu bile nimalo ohrabrujuće. Ocene kritičara
nisu ispunile očekivanja autora i producenata, a publika je u
širokom luku zaobilazila ovaj film. Finansijski rezultat je porazan,
budžet od 100 miliona dolara, zarada oko 30 i Transcendence je
zasigurno najveći flop prve polovine kino-sezone.
To ne znači nužno da
je film loš, naprotiv. Možda se ponovi priča sa Sorcererom koji je
na duži vremenski period osujetio karijeru Williama Friedkina i
uništio poverenje velikih studija u njega, da bi film postao hit na
video formatu i televiziji. Razlika između nije tako zanemariva:
Friedkin je stao kao autor iza svog filma, dok Transcendence
potpisuje debitant na polju režije Wally Pfister, ali je jasno da
iza filma produkcijski i svojim kredibilitetom stoji Christopher
Nolan.
Pfister je, naime, bio
direktor fotografije na skoro svim Nolanovim filmovima. Namera njih
dvojice je bila da ponove uspeh Inceptiona, filma kojem su studiji
prišli sa skepsom, te Nolanu ponavljali da je to izraz njihove dobre
volje i da ne polažu velike nade u uspeh, ali da Nolan kod njih ima
toliko kredita posle Insomnije i re-boota Batmana da može da pokuša
da napravi svoj artistički blockbuster. Sva je prilika da je taj
kredit konačno potrošio tako što je nabrao ogromna sredstva za
projekat dvojice debitanata, Pfistera i scenariste Paglena.
Ilustrativno je to da je Johnny Depp za svoju relativno pasivnu i
drvenu ulogu 'ladno pokupio 20 miliona dolara, i da mu je ovo treći
masivni flop zaredom.
Pozitivna strana
Transcendence je činjenica da je u pitanju inteligentan i
intelektualan SF film koji postavlja neka prava pitanja glede
kretanja tehnologije i evolucije čoveka s njom i bez nje. Motive
kojima se bavi Transcendence smo već viđali u legendarnim SF
filmovima poput 2001: A Space Odissey, AI, Blade Runner, ali i u
literaturi kod Dicka, Asimova, Lema i drugih, malo intelektualnije
nastrojenih SF autora. Transcendence je žanrovski čisti SF, onakav
kakav treba da bude, a ne akcioni, horor ili “superhero” film
začinjen sa malo SF-a.
Film počinje sa pomalo
autističnim naučnikom Willom Casterom (Depp) koji radi na stvaranju
samosvesne veštačke inteligencije sa ženom Evelyn (Hall) i
saradnicima Maxom Watersom (Bettany) i Josephom Taggerom (Freeman).
Taj projekat bi omogućio umrežavanje znanja i sintezu daljih
projekata koji ne samo da bi pomoću nano-tehnologije našle primenu
u medicini i regeneraciji uništenih organa, nego bi našle primenu i
u ekologiji i poboljšanju životne sredine. Nasuprot idealističkim
naučnicima stoji neo-ludistička teroristička organizacija RIFT
predvođena bivšom studentkinjom bio-tehnologije Brie (Mara).
Teroristi će izvršiti simultane napade na naučne institucije i
naučnike, a Caster će biti pogođen metkom i otrovan radijacijom.
On će umreti u roku od mesec dana i njegov projekat će verovatno
stati.
Ne, ako se pita Evelyn.
Ona će ga spojiti na kompjuter i pustiti njegovu svest na internet,
a Caster će transcedirati telesnu formu i postati virtuelni entitet
koji se razvija. U početku će biti samo uspešni pretraživač koji
će agentu Buchananu (Murphy) omogućiti da pohvata gro terorista, a
svoju ženu odvesti na sigurno, pošto je Max pao u ruke
terorističkoj bandi. Kasnije će virtuelni Caster evoluirati i
započeti novi projekat data-centra u napuštenom pustinjskom
gradiću. Kada projekat uspe, on će sa jedne strane biti ohrabrujuć
za medicinu, ali će imati i opasne implikacije: Caster svoju svest
umrežuje sa izlečenima i stvara armiju svojih robota... Castera
treba zaustaviti, a jedina koja mu može prići dovoljno blizu je
Evelyn. Naučnici, teroristi i vlada će udružiti snage na tom
poduhvatu.
Pohvalno je što nam
film ne nudi crno-belu sliku, nego oba zakleta neprijatelja, i
tehno-fanatik Caster i neo-ludisti imaju tvrde argumente za svoje
pozicije, onakve argumente koji bi bili prihvatljivi svakom mislećem
biću, dok se ostali (dvojica naučnika, udovica i vlast oličena u
agentu FBI) kreću po spektru u zavisnosti od situacije. To govori o
tome koliko je tema budućnosti, tehnologije i naše ovisnosti o njoj
kompleksna i zahtevna. Problem je u tome što ona nije filmična.
Svi kritičari, čak i
oni naklonjeni filmu ističu kako dramaturgija nije savršena, i kako
je film dosta slab po pitanju fabule, likova i njihovih motivacija.
To se donekle može razumeti kroz Pfisterov “background” u
fotografiji, on je prirodno skloniji vizuelnom nego narativnom
aspektu, pa čak i kad podiže dinamiku on to čini putem vizuelnih i
zvučnih efekata, sa upadljivo providnim predramatičnim
soundtrackom. Vizuelni aspekt filma je savršen, fotografija je
bistra i jasna, efekata ima koliko treba. Valja istaći da je sve
snimano analogno, sa kamerom od 35 mm, i to je prilična retkost u
uslovima današnje digitalizacije. Priča se odvija po mehanici
korporativnog “slow-burning” trilera, sukobi su niskog
intenziteta, često svetonazorski, retko operativni. Likovi su dosta
tipski i pasivni. Pa čak ni ta silna nauka i filozofija u filmu nisu
na previsokom nivou, niti su dovoljno detaljno objašnjene, pa
Transcendence polako gubi veze sa bilo kakvom logikom,
konvencionalnom ili makar internom. Kako ide prema kraju, film je sve
više “random” po tom pitanju.
Zbog koncepcije likova
jako pati i gluma u filmu. Rebecca Hall ima nezahtevnu i nezahvalnu
ulogu ucveljene udovice verne idealima svog pokojnog muža i u tom
segmentu briljira. Pritom autori žele da podvale tezu da je ona i
sama briljantna naučnica, ali je nikad ne vidimo kako se naukom
zapravo bavi. Bettany je solidan kao Max, naučnik sa moralnom
dilemom, Murphy takođe nije loš kao FBI agent, iako je njegov lik
potpuno nerazrađen, dok Morgan Freeman svoju ulogu starog mudraca
može odigrati i u snu. Nikada nismo previše uvereni u briljantnost
Marinog lika, ali osnovne note (živahnost, mladost, ideale i stav)
ona u velikoj meri pogađa.
Potpuno razočaranje
filma je njegova glavna zvezda Johnny Depp. Za njega se svašta može
reći, ali nikako da je loš glumac. Moguće je da je upao u određene
manirizme, pa više nije sposoban da se snađe sa ulogom koja je van
njegove zone ugodnosti. Uloga Willa Castera je takva, atipična, iako
sam lik nije napisan kao kompleksan. Poseban problem leži u
činjenici da Caster od četvrtine filma prestaje da postoji u
stvarnom svetu i ostaje samo u virtuelnom, sa svojim glasom i
projekcijom na kompjuterskom ekranu. Depp se s tim nikako ne snalazi,
i njegov lik na kraju nije nimalo intrigantan, zanimljiv, lud ili
opasan kako su autori predvideli.
Kritičari su
Transcendence upoređivali sa Her, ovogodišnjim dobitnikom Oscara za
originalni scenario. Tematski su bliski, radi se o projekciji
budućnosti u kojoj će naša tehnologija misliti za nas. Druga
poveznica su likovi Castera, čija je svest prikopčana na kompjuter
i Samanthe, koja je sama po sebi virtuelni entitet. Rezultati su
različiti.
Jedan film je
nagrađivan, drugi ne. Različito su se i poneli glumci u
nesvakidašnjim zadacima, Scarlett Johanson je briljirala, Depp se
izgubio. Različite su i autorske želje: Her je mala, komorna priča
svedena na jednog čoveka i njegovo neposredno okruženje, dok
Transcendence pokušava i ne uspeva da napravi generalizaciju. Zato
je Her prvoklasan film, a Transcendence pomalo pretenciozan projekat
sa solidnom idejom i nedovoljnom razradom, pre svega na dramaturškom
planu.
No comments:
Post a Comment