2014.
režija: Kelly Dolen
scenario: Stephen M.
Coates, Kelly Dolen
uloge: Jamie Bamber,
Lachy Hulme, Sam Parsonson, Gary Abrahams
Neki filmovi su
snimljeni sa naivnom namerom da promene svet, ili makar da doprinesu
argumentiranoj raspravi o fundamentalnim stvarima. Kada su dobro
osmišljeni i napravljeni od početka do kraja, ti filmovi se
smatraju inteligentnim, značajnim, vizionarskim, pa čak i
revolucionarnim. Kada ne uspeju u svojoj nameri, bilo zbog nedovoljno
razrađene ideje (neki autori prosto nemaju mentalnih kapaciteta za
argumentaciju kompleksnih tema), bilo zbog šlampave realizacije,
onda te filmove možemo nazvati pretencioznim smećem. John Doe:
Vigilante je upravo to.
U teoriji, to je triler
o serijskom ubici, odnosno osvetniku koji ubija zlikovce koje je ruka
pravde ispustila. Međutim, tu nema nikakve misterije, mi odmah znamo
ko je John Doe (Bamber), znamo da je učinio to što je učinio i u
velikoj meri možemo pretpostaviti zašto. Obrat pred kraj filma će
nam to samo potvrditi. Stav autora filma o njemu je jasan, oni govore
i kroz njega, ali i kroz “vigilante” organizaciju za koju je John
Doe inspiracija, odnosno njihovog lidera (Parsonson) i kroz
psihotičnog lokalnog novinara (Abrahams) koji je od ubice stvorio
televizijsku zvezdu i temu oštre društvene polemike.
Stav o nemogućnosti
pravnog sistema da se izbori sa povratnicima u zločin je u filmu
jasan koliko je i infantilan. To je stav kakav se može čuti u
opskurnim kontakt-emisijama i na opskurnim “talk”
radio-stanicama. Dakle, sistem ne valja jer stalno pušta zločince
da nesmetano nastave svoju karijeru, a ne valja zbog toga što je
sistem više usmeren na prava počinioca, a ne na prava žrtve. Film
nas polu-otvoreno poziva da budemo budni (“vigilant”) i da
preuzmemo stvar u svoje ruke, kada već nema nikoga da to umesto nas
uradi.
Realizacija je posebna
tema. Priča nije hronološki postavljena, već skače od jednog
perioda do drugog i igra se s formatima. Imamo malo klasičnog
igranog filma, malo lažnih amaterskih snimaka amaterskim kamerama,
malo “mockumentary” intervjua koje sprovodi novinar –
istražitelj Ken Rutherford (Hulme) i veoma loših kopija isečaka
televizijskih vesti. Lažni dokumentarni momenti su dosadni, vesti ne
deluju nimalo autentično, intervjui koje Rutherford radi sa ljudima
koji imaju nekih dodirnih tačaka sa njegovim slučajem (policajci,
novinari, svedoci, članovi familije nastradalih kriminalaca) su
uvredljivo loše odglumljeni, pa čak je i intervju sa Doeom zapravo
loša varijanta pseudo-intelektualnog, moralnog i filozofskog
ping-ponga.
Možda bi bilo bolje
kad bi glumci bili imalo bolji, ali nisu. Jamie Bamber je sposoban i
za bolje uloge, ali njegov lik ovde je užasno napisan, klišeiziran
i predvidljiv. Sam Parsonson ima sličan problem. Dvojica novinara su
i užasno napisani i nekorektno odglumljeni likovi, a Abrahams i
Hulme afektiraju kao u amaterskom pozorištu u Mrduši Donjoj. O
sporednijim glumcima i statistima ne treba ni trošiti reči, oni tek
deluju kao potpuni amateri.
Jedino što je
zanimljivo su scene nasilja i pradvidljivi, ali asocijativni kostimi
i maske koje Doeovi sledbenici nose. Nasilje je prilično realno za
film sa tako očito tankim budžetom, a kostimi asociraju na
Anonymuse, V for Vendetta i Occupy pokret. Probelm sa tim je
što Dolan i scenarista Coates ne uspevaju da nađu realne poveznice
između svojih želja da John Doe: Vigilante bude Network
našeg doba i realnosti da im je stav bombastičan i infantilan,
argumentacija tanka, a realizacija veoma manjkava.
John Doe: Vigilante
je jedno od najgorih filmskih iskustava ove godine i primer kako
usrati potencijalno dobru ideju. Ne sporim da je pravni sistem
manjkav, ali svaka potreba za savršenim i završenim sistemom vodi
ili u diktaturu ili u kompletnu anarhiju. Da stvar bude blesavija,
ovaj film je postavljen u Australiju, zemlju koja je primer
uređenosti, ugodnog života i podnošljive stope kriminala, pogotovo
nasilnog. Iz Australije smo navikli na bolje filmove, a ovo smeće
slobodno preskočite.
No comments:
Post a Comment