2014.
režija: Nicholas
Stoller
scenario: Andrew J.
Cohen, Brendan O'Brien
uloge: Seth Rogen, Rose
Byrne, Zac Efron, Dave Franco, Lisa Kudrow, Ike Barinholtz, Carla
Gallo, Craig Roberts, Christopher Mintz-Plasse
Jud Apatow kao da ima
patent na “R-rated” komedije. U pitanju su uglavnom infantilne,
ćorave “muške” komedije sa humorom koji varira od klozetskog,
preko seksualnog do kompletno debilnog, čije fore i fazoni nisu
nimalo pedagoški, ali su zato do kraja naivni i prozirni. U pitanju
je uglavnom laka zabava za one sa minusom mozga ili za one koji vole
da isključe mozak dok gledaju filmove. Iz njegove kuhinje je izmileo
reditelj Nicholas Stoller (The Five-Year Engagement,
Forgetting Sarah Marshall, Get Him to the Greek), inače
plodniji kao štanc-scenarista za jednako tako nepamtljive filmove,
ali i glumci pseudo-komičari Seth Rogen, Rose Byrne, James Franco,
Jonah Hill i razni drugi. Gledali smo ih sve na okupu u najćoravijoj
komediji u recentnoj istoriji This Is The End i znamo da je to
što oni rade predvidljivo i loše.
Obično preskačem
takve filmove i generalno filmove sa tim njuškama. “Frat-boy”
humor mi nije smešan, a i viziju provoda koju ti filmovi uporno
prodaju ja prosto ne kupujem. Nekako mogu shvatiti da se to nekome
sviđa, da nekoga to opušta, ali mene takvi filmovi tankog scenarija
i vrlo muljave karakterizacije mene odbijaju, čak i kad dobiju dobre
kritike sa relevantnog mesta. Verovatno stvar ukusa.
Onda je pravo čudo da
sam se odlučio da pogledam Neighbors. Razlog je jednostavan:
u moru kretenskih štoseva, gegova i šala o polnim organima na
momente sevne sasvim ozbiljno identitetsko pitanje odrastanja i
faznog prelaska sa studentskog na realni život koji usmeravaju
svakodnevne obaveze i koji ima tendenciju da prokliza u
malograđanštinu. Pitanje svih pitanja je kako ne postati dosadni,
isceđeni kancelarijski pacov ili “full time” majka i domaćica,
dakle ostati cool kada se više ne može živeti na travi, pivu i
glupačama / glupanima za povremeni seks.
Neighbors je film koji
u nekoliko navrata najavljuje da će se baviti tom temom, ali nikada
nema hrabrosti i volje da joj se posveti kako treba. Umesto imamo
ekspoziciju i vrlo bazičnu premisu o sudaru svetova dveju
generacija. Sa jedne strane imamo relativno mlade roditelje od 30+
godina, muža koji radi u “cubicle” kancelariji i ženu –
domaćicu sa sve bebom u idiličnoj kućici u predgrađu za koju su
pukli sve pare (i verovatno digli kredit). Sa druge strane imamo
bratstvo sa koledža (jedna od kretenskijih tradicija američkog
društva) koje se useljava u susednu kuću i fura žurku za žurkom
za žurkom.
Prvi pristup bračnog
para (Rogen i Byrne) je relativno opušten, oni će doći na jednu
žurku, piti pivo i pušiti travu i ponašati se kako su oni cool s
novim susedima, dokle god se oni stišaju kad ih zamole. Ni dva
alfa-mužjaka iz bratstva (Efron i Franco) neće biti u startu
neprijateljski nastrojeni prema susedima, dokle god oni ne zovu
muriju. Posle jednog logičnog nesporazuma, očajni par će pozvati
muriju i započeti otvoreni rat koji će se odvijati po matrici
crtanog filma.
U pauzama između jedne
spačke za drugom i konstantnom nadgornjavanja će biti tupavih
pokušaja humora, neukusnih štoseva, gomile preglasne loše muzike,
gegova, nedovoljno razrađenih pop-kulturnih referenci i poneka
ozbiljna replika o životu, idejama i prioritetima. Neke od šala
uključuju odlivke penisa koji se prodaju kao seksualne igračke,
ljudsku laktaciju, air-bagove koji su ukradeni iz automobila i
postavljeni kao zamke i šonjavog tipa pod nadimkom Ass Juice
(Roberts). Srećom, ti vrhunci tupila se ne pojavljuju u isto vreme.
Da je tako, Neighbors bi bio kompletno negledljiv film.
Ni glumci se nisu
proslavili. Rogen je dosadan i kao da uživa u tome da jednu prosečnu
foru najavi po pet puta pre nego što je ispali kao svojevrsni
anti-klimaks smeha. Rose Byrne je uverljiva kao majka-zaštitnica
(iako je beba skoro neprimetna u filmu), ali ne i kao besna ženska
željna provoda i osvete. Efron i Franco su stereotipi dve kategorije
studenata, Efron je glupavi “jock” koji će svoj vrhunac doživeti
kao zajebant i vođa bratstva, dok Francov lik pokazuje nešto
akademskih sklonosti i sklonosti ka planiranju svoje budućnosti.
Obojica su korektni, ali ne više od toga.
Ni relativno veliki
broj epizodista i statista ne znači puno. Ass Juice je karikaturalan
lik i Roberts ga isto tako igra. Slično važi i i za seksualno
opterećenog Scoonija (Mintz-Plasse). A ako ste se pitali, tu je i
jedan Afroamerikanac koji u jednoj osobi “overava” dva
stereotipa: naduvanog i pričljivog crnje. Stvari ne stoje bolje ni u
“odraslom” taboru. Lisa Kudrow ima nasmrt ozbiljnu ulogu
dekanice, ili je samo ona tako igra u nadi da će neka od njenih
replika pasti na plodno tlo i biti smešna. Barinholtz i Gallo kao
razvedeni par suviše potenciraju čudnost, neobuzdanost i nazovi
divlju energiju svojih likova da bi bili zanimljivi.
Na kraju krajeva većina
štoseva iz filma je okačena u “trailer”, poput bebe koja nađe
kondom pred kućom (voleo bih znati koji bi roditelj pustio bebu da
se igra na đubrištu), tako da će film malo koga iznenaditi.
Ozbiljnih elemenata gotovo da nema, a kada se pojave, imaju toliko
malo vremena na raspolaganju (u pauzi između “cartoonish”
zevzečenja) da se ispaljuju kao šabloni i popovanje. I to je šteta,
jer je Neighbors film koji je imao potencijal da bude
razrađena, osmišljena komedija sa relativno ozbiljnim sub-tekstom.
Za to treba kriviti i i pešačku režiju kojoj je prioritet da se
debilni songovi čuju u skoro integralnom trajanju, ali i skoro
amaterski, štancerski, reciklirani i predvidljivi scenario dvojice
debitanata. Ako niste u raspoloženju za sistem “mozak na pašu”,
preskočite ovo. Samo ćete se iznervirati količinom gluposti.
No comments:
Post a Comment