2013.
scenario i režija:
Thomas Arslan
uloge: Nina Hoss, Marko
Mandić, Uwe Bohm, Peter Kurth, Lars Rudolph, Wolfgang Packhauser,
Rosa Enskat
Westerni su zabavni
zato što su dinamični, puni akcije i mitologije i, na kraju, sa
likovima podeljenim na dobre i loše momke (razlika je najčešće u
boji šešira), gde dobri momci istrpe batine i na kraju pobede. Gold
ni izbliza nije takav western, pitanje je koliko je western uopšte.
Da, recimo da je tema kanadske zlatne groznice i pionirskog života
generalno bliska westernu i da je okruženje planina, reka, potoka i
Indijanaca prihvatljiva severnjačka varijanta.
Prvo što se mora
naglasiti je za western netipična istorijska korektnost filma.
Kanadska zlatna groznica nije prikazana kao avantura u koju su se
uputili neustrašivi kauboji, revolveraši i kockari, nego kad
mukotrpan put na koji su se opredelili očajnici svih sorti, uglavnom
sirotinja. Na tom putu opasnost ne vreba od do zuba naoružanih
bandita i divljih Indijanaca, nego od prirode, istovremeno lepe i
opasne. Možda se grupica (američkih) Nemaca koju film prati nekome
čini kao zgodna producentska konstrukcija, ali ne treba smetnuti sa
uma činjenicu da su drugi val imigracije u Ameriku (onaj koji je
naselio centralne i zapadne krajeve) činili doseljenici iz srednje
Evrope i Skandinavije (Nemci, Austrijanci, Skandinavci, Česi,
Poljaci, Mađari). Na kraju krajeva, Nemci imaju tradiciju western
literature i njenih filmskih adaptacija.
Za razliku od nama
poznatih nemačkih westerna koji su snimani po Jugoslaviji, često sa
domaćim statistima i apsurdnim filmskim greškama, Gold je
snimljen u nemačko-kanadskoj koprodukciji i na lokacijama na početku
čuvenog “Klondike traila”, u Britanskoj Kolumbiji. Film prati
sedmočlanu ekspediciju iz perspektive jedine solo ženske Emily
(Hoss). Tu su još ljigavi i škrti vođa ekspedicije Laser (Kurth),
siromašni novinar nemačkog časopisa iz New Yorka Muller (Bohm),
sirotan koji je ostavio familiju u malom stanu i otišao da se
obogati Rossmann (Rudolph), stariji bračni par sa kolima i pokretnom
kuhinjom (Packhauser i Enskat) i momak zadužen za konje Bohmer
(Mandić). Laser obećava kule i gradove, pokazuje dva grumena zlata
koje drži u vrećici i bira uvek najkraće i najteže ceste zbog
kojih stradavaju konji i kola. Logika puta je u skladu sa Murphijevim
zakonima: sve što može poći naopako, poći će. Starac će se
povrediti, pa će on i žena ostati iza, Laser će biti uhvaćen u
krađi, Rossmann će pasti žrtvom sopstvenog očaja, Muller će
upasti u zamku za medvede usred divljine...
Maler je još i
najsolidniji dramaturški činilac u poređenju sa ostalima. Pozadine
likova su vrlo nerazrađene, kao i interpersonalna dinamika u grupi.
Starica bogorada šta tu traži sama ženska. Između Mullera i
Bohmera se javlja rivalstvo po pitanju Emily koje ne vodi nikuda. Za
Bohmera se jedino ističe da je nešto sjebao u prošlosti kada se
negde na početku filma pojave dvojica naoružanih ljudi koji ga
traže po trgovačkoj postaji na putu i to će poslužiti kao
“čehovljevska puška” za kasnije. Takođe, kasnija očajnička
romansa između Bohmera i Emily deluje pomalo veštački ubačena i
ne vodi nikuda.
Scenario je linearan, a
režija ne izlazi iz standardnih okvira. Fotografija je atraktivna,
ali čini mi se da nije bilo potrebe za koprodukcijom i lokacijskim
snimanjem, pošto ima dovoljno šuma, planina i potoka po Nemačkoj.
Gluma je na višem nivou od toga, Nina Hoss je na svom standardnom
nivou, buržoaski lepa i distancirana, ali duboko u sebi ranjiva.
Marko Mandić (rodom iz Slovenije) odlično upotrebljava lagani
austrijski naglasak i pokazuje solidne izglede za internacionalnu
karijeru. Ostali glumci se solidno snalaze sa svojim likovima,
pogađajući osnove koje se od njih i traže.
Gold je sasvim
solidan, iako nespektakularan i usporen western. Gledaoci koji vole
western i znaju da cene realizam u tretmanu teme, te koji ne pate od
grandiozne akcije ili napetih dvoboja će naći sasvim dovoljno
materijala za uživanje. Ljubiteljima klasičnih westerna će Gold
biti možda čak i dosadnjikav.
No comments:
Post a Comment