2014.
režija: Camille
Delamarre
scenario: Luc Besson
(po filmu District B13)
uloge: Paul Walker,
David Belle, RZA, Gouchy Boy, Catalina Denis, Ayisha Issa
Pred nama je još jedno
delo iz Bessonove radionice zvane EuropaCorp, i znamo šta možemo da
očekujemo. Kada neko godišnje napiše nekoliko scenarija i
producira nekoliko filmova svuda po svetu, ne možemo da očekujemo
mnogo svežine i originalnosti. Pre ili kasnije Besson uleti u mašinu
za kopiranje, a neretko kopira samog sebe. Ono što je dobro kod
njega je činjenica da to i priznaje i ne shvata sebe preterano
ozbiljno. On pravi tupave akcione filmove i oni su uglavnom izuzetno
zabavni.
Originalni District
B13 je manje ili više bio programski film sa namenom da omogući
glumcima, kaskaderima i statistima da se pentraju po zidovima i
skakuću po krovovima ne bi li reklamirali parcours,
akrobatsko-borilačku veštinu (ne znam kako bih drugačije to
nazvao) zasnovanu na fizici tela i preskakanju prepreka. District
B13 je poslužio kao sjajan marketing kanal Davidu Bellu, čoveku
za kojeg se smatra da je izmislio parcour, i njegovu karijeru usmerio
u filmskom pravcu.
Brick Mansions
nije zamišljen kao ništa drugo nego kao transplantacija originalnog
francuskog filma na engleski jezik i u američku sredinu, dakle kao
marketing kanal za Bellovu karijeru preko Atlantika. Međutim,
spletom čudnih okolnosti, Brick Mansions je poslednji završen
film nedavno nastradalog glumca Paula Walkera. Da, izaći će još
Fast & Furious 7, ali Walker je poginuo usred snimanja, pa
će film biti dovršen pomoću holograma i dublera.
Priča ne donosi ništa
novo, u pitanju je “šav na šav” remake originala, od početka
do kraja. Ni original nije bio naročito originalan, bila je to
klasična cop-buddy akcijada sa dvojicom slučajnih i ne baš srećno
spojenih partnera sa istim ciljem, gomilom tučnjave, pucnjave i
jurnjave, te jednim nebuloznim, ali svejedno zanimljivim levičarskim
obratom na kraju. Sve iz originala je ostalo, samo je distopični
setting pariskog bio zamenjen sa distopičnim Detroitom (a kakvim
drugačije?) i njegovim izmišljenim getom Brick Mansions. Film je
snimljen u Montrealu, usput.
Dakle, dvojac bez
kormilara su policajac na tajnom zadatku Collier (Walker) i baraba
Lino (Belle). Njihov zajednički cilj je stati na rep Tremainu (RZA),
narko-dileru i kralju Brick Mansionsa. Brick Mansions nije običan
geto, nego onaj iz bliske budućnosti: ograđen je zidom od spoljnog
sveta, a na ulazima su vojnički “checkpointi”, tako da je kraj
prepušten “samoregulaciji”, dokle god se njegovi stanovnici ne
mešaju sa ostatkom sveta. A njegovi stanovnici su do zuba naoružani
banditi, i njima upravlja diler Tremaine. Collier već od ranije želi
da se osveti Tremainu koji mu je ubio oca, takođe policajca, a
zadatak mu je da spreči dilera da aktivira nuklearnu bombu i ubije
gomilu ljudi. Lino želi da spasi svoju devojku (Denis) koju je
Tremaine oteo jureći Lina koji mu je drpio neku količinu droge.
Setting je jasan, dalje slede tuče, akrobacije, pucnjava i
jurnjava...
U tom pogledu, film je
zabavan koliko je “trashy”, dijalozi su zdravo glupavi one-lineri
koji se neretko nastavljaju u otrcani ping-pong između dvojice
protagonista, a neretko i podcenjuju inteligenciju gledaoce i
podsećaju ga šta je upravo video na ekranu. Belle je “nahovan”,
i to prilično očito, dok svoje akrobacije izvodi sam. Akcija je
spektakularna što se tiče koreografije i montaže, ali na trenutke
liči na video-spot, što je standardna fora za Bessonove akcijade.
Ipak, imena negativaca su neprejebiv trash, K2 i Rayzah (fonetsko
pisanje za crnački izgovor reči “razor” - britva, i normalno da
dotična ženska voli da se igra sa noževima).
Gluma je na očekivanom
nivou, ali ni mrvicu višem od toga. Walker je bio vešt akcioni
glumac koji uspeva da zadrži stoičku pojavu među gomilom ludih
negativaca i ovde opet igra svoju standardnu ulogu. Od Bella se
očekuju akrobacije i on to radi odlično, a o dijalogu ne možemo da
sudimo zbog sinhronizacije. RZA je zanimljiv negativac, ali reper u
akcionom filmu je izlizana fora, a RZA ima i nešto iskustva kao
glumac u ozbiljnijim filmovima, kod Jima Jarmusha, tako da mu je ovo
korak unazad u možebitnoj filmskoj karijeri. Catalina Denis i Ayisha
Issa igraju dve žestoke ženske i donose nekoliko zanimljivih
ženskih tuča. Ayisha Issa je dosta upečatljiva kao sadistkinja
Rayzah, obučena u kožu i opremljena bičem i britvom.
Scenario je samo
prepisan iz originala i preveden na engleski. Transplantacija iz
Pariza u Detroit nije baš glatka i stiče se utisak da Besson ne
razume američku kulturu iako je u njoj stvarao. Mada, u ovakvim
filmovima logičke začkoljice i aroma neke lokalne sredine nisu
naročito važna stvar. Gde nema logike, poseže se za spektaklom, za
trashom i za stavom, koji je ovde, na sreću, neozbiljan i
zajebantski. Režija bi bez problema mogla biti bolja i uglađenija,
ali ovde je poverena debitantu i proverenom montažeru Camillu
Delamarreu, izdanku kuće EuropaCorp.
Sve u svemu, Brick
Mansions je kratkotrajna i prolazna zabava, sa Paulom Walkerom u
jednoj od poslednjih uloga, i to poprilično standardnoj, puna lošeg
dijaloga i solidne akcije. Film ne traje dugo, neozbiljan je čak i
kada bi mogao biti ozbiljan i to ga spasava. A činjenica da je Paul
Walker pokojni će od filma, ni krivog ni dužnog, napraviti kult u
određenim krugovima. Čini se, ipak, da je David Belle izvisio za
promociju u Americi.
No comments:
Post a Comment