2013.
režija: Rithy Panh
scenario: Rithy Panh,
Jean-Baptiste Phou
Rithy Panh je dovoljno
poznato ime u svetu dokumentarnog filma, ali možda nije loše
ponoviti njegovu biografiju. Rođen je i odrastao u Kambodži, a sa
trinaest godina je bio odveden iz rodnog grada i odvojen od
roditelja, te teran od jednog radnog kampa do drugog, gde je rmbao
kao konj i gladovao kao pas. Na kraju mu je uspelo da pobegne prvo u
Tajland, a zatim u Francusku, gde je završio studije filma i
političkih nauka. Uglavnom snima filmove o gresima svoje otadžbine
i o njenom nekadašnjem zločinačkom režimu.
Priča nam je uglavnom
poznata. Crveni Kmeri su 1975. preuzeli vlast u Kambodži i pokušali
da uspostave utopiju na temelju agrarnog komunizma i institucionalnog
primitivizma. Normalne stvari poput naočara, pristojnog obrazovanja
ili znanja “okupatorskog” francuskog jezika su mogle značiti
smrtnu presudu za čoveka, nezavisno od njegove rase i klase. Gradovi
su ispražnjeni i pretvoreni u zatvore i vojne logore, a populacija
je poterana u radne kampove na selu i divljini. Familije su
rastavljene i ispiranje mozga (naročito deci i omladini) je bila
mera kontrole u pokušaju da se ostvari utopija. Konačni bilans je 2
miliona mrtvih, ubijenih, izgladnjivanih i iscrpljivanih do smrti
(procentualno najveći pomor populacije jedne zemlje u istoriji) i ko
zna koliko nestalih, izbeglih i interno raseljenih.
Ne treba mnogo pameti
da bi se zaključilo da projekat utopije neće nikada uspeti. Prosto,
klima je takva da su temperature previsoke da bi uspevale
profitabilne evropske i američke žitarice, a vode ima ili
nedovoljno ili previše, ali nikada onoliko koliko je potrebno. Treba
razumeti te jadnike koji su na tu kretensku propagandu i pervertiranu
ideologiju između pogrešno shvaćenog Marxa i Rousseaua naseli, oni
su bili jadni, bedni i gladni, patili su u feudalnom, kolonijalnom i
post-kolonijalnom sistemu i pridružili se ekstremistima revolucije.
Treba razumeti i one koji su se revoluciji priključili kasnije, neki
su bili oportunistička goveda, dok su drugi bili klinci koji dalje
od režimskih slogana nisu ni čuli. Oni koji mi posebno idu na živce
u celoj toj priči su preteča današnjih hipstera, večiti kontraši,
mamini i tatini sinovi koji su sedeli u udobnim stanovima Pariza,
Berlina i Amsterdama, išli na prestižne univerzitete i ložili se
na Maove govore i slogane Pola Pota. Ti salonski levičari su stvarno
neopevani smradovi i film ih u nekoliko rečenica apostrofira, ali
oni nisu tu centralna tema.
Ono što na narativnom
nivou čini razliku između The Missing Picture i tematski
sličnog filma The Killing Fields (1983) je u tonu naracije.
The Killing Fields je vrlo klasično intoniran film,
dramatičan na svim nivoima, politički i istorijski korektan, reklo
bi se rađen za najširu globalnu publiku. The Missing Picture
je od početka do kraja lična priča jednog čoveka, bez pretenzija
da bude objektivna ili univerzalna, puna žuči, tuge, besa,
nostalgije i otpora, i, na koncu konca, iskrenija od iskrenosti i
istinitija od istine. Pritom su autorovi motivi plemeniti, on sam
želi da pronađe izgubljene slike, da ispravi distorzirana sećanja
i nađe unutrašnji mir.
U tu svrhu Panh
upotrebljava dve potpuno suprotne tehnike: sa jedne strane imamo
očekivane arhivske snimke, što režimskih propagandnih filmova, što
istinski “found footage” u vidu predrevolucionarnih snimaka koji
su nekako preživeli spaljivanje ili snimaka propagandista -
disidenata. Drugi postupak je nešto nalik animaciji. U pitanju su
instalacije, diorame napravljene od drvenih, ručno izdeljanih i
ručno ofarbanih figurina, To odlično služi ideji rekonstrukcije
autorovih sećanja, a same figurine su u isto vreme detaljne i
apstraktne, kao što su naša sećanja na traumatične trenutke
istovremeno živa i nepouzdana.
Figurine su statične,
ali su diorame često ogromne i elaborirane, pa kamera koja klizi
preko njih daje određenu dozu dinamike. Već to je dovoljno da The
Missing Picture bude izuzetno dobar i inovativan film. Panh,
međutim, ima još jedan trik: prostu montažu figurina i instalagija
u arhivske snimke, ali i projekciju arhivskog materijala na veštački
napravljenu scenu.
Panh će se osvrnuti i
na svoje kinematografske početke, kada je kao dečarac posmatrao
suseda filmaša kako snima i montira filmove po ugledu na zapadne,
ali i azijske kinematografije, najviše Bollywood. Kinematografija je
imala značajno mesto u komunističkoj propagandi još od Oktobarske
revolucije, imaće je i kod Pola Pota, a svi nepoćudni autori i
umetnici će među prvima nastradati. Sused koji je svojim filmovima
verovatno uveseljavao publiku je verovatno doživeo istu sudbinu kao
i autorov brat koji je svirao zapadnjačku muziku po igrankama ili
njegovi roditelji, pristojni ljudi, učitelji, umrli usled
iscrpljenosti od rintanja i gladovanja. Autor prema svemu tome
osećati gorčinu, ali ga možemo razumeti.
The Missing Picture
je nominovan za Oscara u konkurenciji stranog filma i to potpuno
zasluženo. U nekoj manje oštroj konkurenciji bi moža i osvojio
nagradu, ali ove godine je u toj kategoriji vladala neverovatna gužva
odličnih filmova koji su bili ili društvene ili estetske izjave. U
tom društvu, možda je The Missing Picture bio previše mali,
ličan i atipično snimljen film. Postavlja se pitanje da li bi bolje
prošao u konkurenciji dokumentarnog filma, gde je nešto razvikaniji
potresni i eksperimentalni dokumentarac The Act of Killing
(koji tera počinioce političkih ubistava u Indoneziji da svoje
grozne činove ponove kroz mjuzikl) izvisio za kipić koji je, prema
svim očekivanjima, morao da dobije.
The Missing Picture
je film koji morate pogledati ako cenite filmove. U njemu ćete naći
i nešto dokumentarističkog balansa, ali i jednu iskrenu ispovest,
gomilu drame, pa čak i šoka. Nije bitno što vam je priča
verovatno poznata, ako je ispričana na pravi način, a ovde je to
svakako slučaj, ona će biti vanvremenska. Dodatni komentari
Jean-Baptista Phoua nisu previše smetali, ali nisu ni bili
neophodni. Pripovedačka tehnika koja ide od dokumentarca do
rekonstrukcije i nazad, u dosta pravaca je sjajno uklopljena sa
vizuelnim identitetom. Sve u svemu, jedna masna, apsolutna preporuka.
I dobro razmislite kada
čujete nekog slatkorečivog tipa sa izraženim kompleksima kako
obećava kule i gradove. Možda ćete tražiti izgubljene slike iz
sećanja, pošto će vaše prave slike možda već biti uništene kao
nepodobne.
No comments:
Post a Comment