2013.
režija: Steven Bernstein
scenario: Steven Bernstein, Adam
Bernstein, Michael Moss
uloge: Samantha Morton, Helen Hunt,
Alice Eve, Aaron Paul, Maggie Grace, Corey Stoll, Bradley Whitford
Kritičar koji se usudi da se otvoreno
sprda sa ovim filmom, ili makar da kaže da je film sranjkast,
rizikuje da bude proglašen nečovekom. Zašto? Pa zbog teme. Rak
dojke i istraživanja da li je nasledan i koji je gen za to
odgovoran. Nisam tipična muška svinja i neću reći “koga za to
boli kurac?”, ali rakovima i medicinskim istraživanjima (ukoliko
nisu ili dramatična ili od globalne važnosti ili makar ukazuju na
neku nepravilnost u društvu) je mesto u Oprah Show i na
Hallmark kanalu, da se tetke site isplaču.
Naprosto, tema bolovanja od raka nije
filmična (osim za melodrame), i treba biti originalan u pristupu da
se od toga napravi pristojan film. Decoding Annie Parker je u
tom segmentu dovoljno hrabar i originalan da nema ton klasičnog
“tear jerkera”, nego je, poput svoje glavne junakinje (inače
stvarne ličnosti u koliko – toliko stvarnim događajima), zapravo
vedar i komičan, makar u početku. Jasno nam je kuda će to voditi,
ali je svejedno osvežavajuće gledati ženu kako se vedrinom i na
pomalo smotan i bleskast način bori sa rakom.
Decoding Annie Parker je
relativno inovativan i po pitanju naracije, sa jedne strane se bavi
sa naslovnom junakinjom, a sa druge sa tim “dekodiranjem”,
odnosno potencijalno zanimljivim genetskim istraživanjem zasnovanom
na tezi da su rak dojke i materice nasledni. Teorija počinje,
očekivano, kao prilično radikalna pretpostavka sa kompleksnim
sistemom provere, tako da ulagači nemaju previše interesa da
doniraju svoj novac. Kasnije će se teorija ispostaviti kao tačna,
epilog nam serviran pod nos kroz sve medije prošle godine kada je
Angelina Jolie odstranila svoje dojke i ugradila silikone zbog
genetske predispozicije za rak.
Ono što je problematično za takav
narativni pristup je činjenica da su se Annie (Morton) i Dr King
(Hunt) srele možda jednom u životu i razmenile možda nekoliko
rečenica. Prosto, sav dramski potencijal dveju odvojenih priča je
ugušen s time da spajanje tih priča izaziva anti-klimaks. Utisak je
da se radi o dva prilično odvojena filma od kojih je jedan drama o
važnosti pozitivnog duha i borbe za život dok je drugi film takođe
drama, ali o važnosti naučnih istraživanja uz neizbežno
pojednostavljivanje nauke kako bi gledaoci to pohvatali.
Naravno, film ima svoje momente,
uglavnom pri početku. Takav je i rani period života kakav vodi
Annie, gledan kroz njene sarkastične oči. Ona je izgubila majku kad
je bila tinejdžerka, oca na pragu 20-ih, a sestru samo koju godinu
kasnije. Ipak, imala je muža – rock zvezdu u pokušaju i čistača
bazena u Torontu, koji ju je zabavljao (Aaron Paul i njegova
kolekcija frizura i fazonirane odeće), prijateljicu (Eve) i
simpatičnog sinčića. Uporedo sa tim, Dr King je dobila prvu
odbijenicu za sredstva za istraživanje od biznismena koji ju je
uporedio sa crvrčkom iz basne. Takvih simpatično-komičnih momenata
će biti i dalje tokom filma, sporadično će se pojavljivati kada
atmosfera postane suviše depresivna.
Teških dramskih, pa čak i
melodramatičnih momenata će biti, na pamet mi pada celi “drugi
čin” kada se Annie oporavlja od prvog raka i razvodi od prvog
muža. Bolest i oporavak su prikazani naturalistički i bez
ulepšavanja, i čini se da je namera autora bila iskrena i da nije
radio kalkulacije sa tipskim šokovima.
Ni ta srceparajuća drama nije problem
sama po sebi. Osim neiskorištenog potencijala paralelnih priča,
film stalno pati od potcenjivanja svojih gledalaca. Razvučen je na
period od početka 70-ih do početka ili sredine 90-ih, i svaki
prelaz perioda je prikazan suviše očito, suviše izraženo, od
Paulovih frizura do manje bitnih detalja. Isto tako, na početku
filma autori jedno triput objašnjavaju da se glavnina radnje odvija
u Kanadi, i čak prave polu-uspeli štos od toga (čišćenje bazena
u Torontu kao ideja za biznis).
Scenario je trapav, razvučen i bez
pravog dramskog sukoba, a režija pešačka. To ne treba da čudi,
pošto su scenaristi debitanti, a reditelj Steven Bernstein je inače
direktor fotografije koji se uhvatio režije po prvi put. Stoga je
jasno insistiranje na preočitim vizuelnim “hintovima” radi
praćenja radnje. Ostaje zapanjujuće kako Bernstein ima još
nekoliko ugovorenih rediteljskih projekata kada sa prvim nije pokazao
ne znam kakve rezultate.
Za razliku od njega, glumci su odlični.
Samantha Morton nas osvaja svojim duhom i toplinom i njena uloga je
odlična posveta stvarnoj Annie Parker (imamo samo ovaj film da mu
verujemo ili ne verujemo po pitanju istinitosti, pošto prava Annie
nije nikakva poznata ličnost). Helen Hunt je izvrsna kao briljantna
genetičarka fokusirana na posao i protiv svih šansi, što je možda
nastavak uloge iz The Sessions. Aaron Paul i Alice Eve
funkcionišu kao “comic relief” veći deo filma i sa svojim
ulogama se poigravaju koliko treba, ponekad i malo više od toga.
Maggie Grace je žrtva hollywoodske stereotipizacije (iako je ovo
indie film snimljen sa skromnim sredstvima), prisiljena je debilno
“poružnjivanje”, igra naučnicu i mora da nosi debele naočare.
Zašto? Pa valjda da bi gledaocima bilo jasnije.
Decoding Annie Parker je solidno
zamišljen film koji pati od nepotpune, a ponekad i totalno pogrešne
realizacije. Ipak je u pitanju većinom gledljiv, ali i zaboravljiv
film čiji su najjači adut više nego pristojna glumačka ostvarenja
i pozitivni duh glavne junakinje. Nećete proklinjati sudbinu ako ga
pogledate, ali jednako tako nećete previše propustiti ako ga
preskočite.
No comments:
Post a Comment