2013.
scenario i režija:
Shaul Schwartz
Narco Cultura je
dokumentarni film koji relativno tačno pretpostavlja da se obračun
meksičkih narko-kartela međusobno i sa državom ne vodi samo
oružjem, nego i nekom artificijelnom, novokomponovanom kulturom.
Kultura ne poznaje granice, pa je tako narcocorrido muzički žanr u
usponu ne samo u Meksiku, nego i u Americi. Među mladim
latinoamerikancima po getoima severnoameričkih gradova, ovaj muzički
žanr je popularan kao što je gangsta rap među crnom populacijom u
istim tim gradovima.
Narcocorrido nije nov,
a još manje samonikli fenomen. Folklor je uvek opevao odmetnike koji
žive izvan zakona i odmetništvo kao takvo. Imamo američki folk i
country i brojne balade od western legendi o hrabrim revolverašima
(zapravo običnim kriminalcima) do sofisticiranijih “murder”
balada. Pitanje je samo jesu li u ovo naše postmoderno vreme baš
sve maske pale i je li baš sve prihvatljivo, kao na primer
neskrivena glorifikacija lica sa poternica odgovornih za smrt
desetine hiljada ljudi. Narcocorrido je mentalno i moralno na istom
nivou kao naš turbo-folk i crnački gangsta rap: muzika koja živi
od nasilja, koja je inspiracija za nasilje i tako deo jednog
začaranog kruga.
Ni muzika nije naročito
nova, to su obični meksički narodnjaci (mariachi + valcer/polka),
dakle gitara, harmonika, trube. Najveća zvezda ove vrste muzike je
Edgar Quintero i da zez bude veći, on ne živi u Meksiku, nego u Los
Angelesu. Iako demonstrira raskoš mafijaškog života, živi
relativno skromno, puno radi i ima nos za zaradu, slavu i
popularnost. Mafijaši mu naručuju pesme. On radi intervjue s njima
ne bi li ih što realnije i slikovitije opisao. Tekstovi su mu
ubitačni, a publika ga prosto obožava, pa je redovno na turneji.
Meksički rat bandi je
već odneo više desetina hiljada života. Stradali su kriminalci,
policajci, sirotinja i slučajni prolaznici, žene, deca, starci...
Policija i centralna vlast ne pomaže sa svojim tvrdim stavom u ratu
protiv droge, ne pomažu ni američke agencije, instruktaža,
naoružanje... Karteli su trenutno jači od države i možda
situacija ostane nepromenjena. Država je nemoćna da zaštiti obične
ljude koji sa ratom nemaju veze. Protesti, marševi i molitve su više
parada zabrinutosti nego bilo kakvo rešenje. Za lokalnu policiju
važi da je korumpirana i siledžijski nastrojena, federalci dođu i
prođu. O tome nam govori Richi Soto, forenzičar u Juarezu, svetskoj
prestonici ubistva. On okleva da govori o policijskoj korupciji i to
je znakovito, ali ne štedi reči po pitanju narcocorrida, bandi,
obračuna... Reditelj njegovu priču potkrepljuje sa šokantnim, ali
pažljivo odabranim i relativno pristojnim arhivskim snimcima.
Sama tema filma je
izuzetno zanimljiva i sasvim je dovoljna da privuče znatiželjnog
gledaoca. Realizacija, nažalost, nije na tako visokom nivou. Prvi
problem je koncepcija: Narco Cultura su zapravo dva ne baš najbolje povezana
filma u jednom. Sa jedne strane imamo relativno površni dokumentarac
o relativno slaboumnom muzičkom fenomenu koji ne ide dovoljno u
dubinu da ispita ontološke i psihološke korene glorifikacije
nasilja u narodnim pesmama. Sa druge strane, imamo klasičan
istraživačko-novinarski dokumentarac o besmislenom ratu bandi koji
prosto ne može prodreti dovoljno duboko u temu. Morlani i ekonomski
aspekti su implicirani, ali nisu ni izbliza dovoljno istraženi
Schwartz je vešt
dokumentarni autor, pre ove meksičko-američke priče snimio je film
o nasilju posle izbora u Keniji koje se rasplamsalo do granica
građanskog rata. Sa Narco Culturom je pogrešio što je
izabrao sebi relativno nepoznatu temu. Da, tema je zanimljiva i teza
o krugu nasilja i njegovog prenošenja kroz folklor stoji, neki
podaci izneti u filmu deluju nestvarno neutralnom posmatraču, ali
Narco Cultura nije dovoljno koncizan dokumentarac.
No comments:
Post a Comment