2013.
scenario: Scot Z. Burns
režija: Steven Soderbergh
uloge: Rooney Mara, Jude Law,
Catherine Zeta-Jones, Channing Tatum
Steven Soderbergh je snimio još
jedan film, sa poznatim glumcima, intrigantnim zapletom i simpatičnim
vizuelnim identitetom. Premijera filma zakazana za post-oscarovsku
sezonu govori o tome da film nema nekih preteranih ambicija u lovu na
sledeće Oscare i Zlatne Globuse, imajući u vidu da publika i
kritika često zaboravljaju filmove objavljene pre leta. Takođe,
treba imati u vidu da je u pitanju reditelj sa prosečnom stopom od
dva filma godišnje, koji variraju i u kvalitetu, i u ambicijama,
bilo komercijalnim, bilo umetničkim. Pogledajmo znamenitiju
filmografiju ovog autora, a tu ćemo naći i tupave akcije i ensemble
cast spektakularne franšize, i komedije i angažovane procesne
drame, filmove bazirane na istraživačkom novinarstvu i psihološke
studije. Reč je, dakle, o heterogenom i plodnom autoru od koga se
može svašta očekivati. Kasnije iste godine je izašao još jedan
Soderberghov film, biopic o Liberaceu, a kruže glasine da će
reditelj posle toga uzeti odmor od filma i posvetiti se drugim
formatima, pre svega kablovskoj televiziji.
Side Effects je inteligentan
i zabavan film, kritičan do patoloških pojava u društvu, ali ne
gnjavi, intelektualan, ali ne-elitistički, napet i pun zapleta i
preokreta, ali bez generičkih akcionih flastera. I taj koncept
filma, uz odlično odabrane glumce i vizuelna rešenja, je ujedno i
njegova jaka strana. Opet, takav koncept filma dovešće film u
nezgodnu poziciju i pokazaće se kao izuzetno otežavajuća okolnost.
Priča bi išla otprilike ovako:
depresivna mlada žena Emily (Mara) očekuje povratak svog muža
Martina (Tatum) sa četvorogodišnje robije zbog insajderske trgovine
i berzanske prevare. Iako bi to trebalo da bude srećniji period,
njeno stanje se ne menja, čak se pogoršava i Emily pokuša
samoubistvo, što je dovodi u psihijatrijsku bolnicu za hitne
slučajeve, gde njen slučaj preuzima Dr Banks (Law), koji joj
odobrava ambulantno lečenje i u saglasnosti sa Emilynom prethodnom
terapeutkinjom Dr Siebert (Zeta-Jones), prepisuje pacijentkinji
neortodoksni novi lek sa čudnim nuspojavama. Kada Emily ubije
Martina u stanju mesečarenja, počinje sudski proces, koji može
imati samo dva ishoda: ili je kriva sama Emily ili je kriv njen
psihijatar koji joj je prepisao pogrešan lek zbog sopstveniih
previda. Film prati peripetije oko procesa uzrokovane time što Dr
Banks jednostavno ne odustaje i ne prihvata ulogu nasamarenog,
rizikujući još veću štetu za svoju praksu i privatni život da bi
došao do istine na kraju. Dalje otkrivanje bi bio spoiler.
Film počinje kao angažovana drama,
sa lagano propovedničkim tonom o poslovnoj etici (Martin je robijao
zbog nedostatka iste) i zavisnosti američkog društva od lekova, što
se spaja u razmatranje morala farmaceutskih kuća koje naručuju
istraživanje lekova i njegovo reklamiranje po svaku cenu, čak iako
nije dovoljno razvijen ili ispitan, da bi negde na polovini postao
klasičan triler prevare (nalik na mađioničarske trikove, nije
suština ono što vidimo, nego ono što se događa u pozadini), u
maniru Hitchcockovih filmova, ali i B-trilera 90-ih (tipa Wild
Things), gde se sve vreme odigrava partija nadmudrivanja
između troje učesnika, savezništva se sklapaju i razaraju po
potrebi. Ono što film obećava u prvoj polovini ne donosi u drugoj,
ali donosi nešto sasvim novo. I tu imamo višestruki rizik: film
pokušava da bude sve odjednom, i angažovan, i pomalo popujući, i
zabavan i intelektualan. Pokušava, što ne znači da uspeva: oni
koje film navuče sa početnom angažovanošću će se izgubiti u
trivijalijama prezapletene druge polovine, oni koji bi hitchcockovske
zagonetke možda neće izdržati prespori prvi deo, a pored toga tu
su i problemi sa rupama u zapletu kako se film bliži kraju. Iako na
filmu to deluje donekle smisleno i pažljivo urađeno, ipak gledaocu
sa solidnim znanjem o spoljnom svetu rasplet filma će izgledati
nategnuto, u najboljem slučaju.
Poslednje, možda i najmanje važno,
je stereotipni tretman glavnih likova: Martin je klasična japi
baraba, sa možda malo finijim manirima od uličnih, Emily je
klasična provincijalna glupačica koja je teško podnela promenu u
ničim zasluženom životu na visokoj nozi, Dr Banks je, naravno,
Britanac, čime se objašnjava njegova predanost poslu psihijatra,
nasuprot sklonosti ka komercijalizaciji i biznis-mešetarenju za koje
se optužuju američki psihijatri, pre svega dr Siebert, ali i svi
oni iz raznih profesionalnih udruženja i farmaceutskih kuća.
Američka materijalističnost i samoživost posebno dolazi do
izražaja kroz lik samoljubive, plitkoumne i neučtive Banksove žene
(Vinessa Shaw). Ipak, glumci su u svojim zadacima sigurni i
uverljivi, Tatum briljira u pasivnoj agresivnosti, Rooney Mara dodaje
već drugu značajnu, zahtevnu i karakternu ulogu koja će joj pomoći
u daljoj karijeri (nakon uloge Lisbeth Salander u američkoj verziji
prvog dela Millenium trilogije), Jude Law je standardno dobar u
pomalo nižem ključu od njegovih uobičajenih uloga, a Catherine
Zeta-Jones se re-inventirala, pošto joj više ne prolaze uloge
klasičnih lepotica, u ovom filmu se opredila za „smart is sexy“
pristup, koji joj stoji, a i primeren je filmu.
Side Effects je dobar film,
ali ne sjajan. Jako zavisi od gledaočevih očekivanja. Ko očekuje
nešto veliko i genijalno, to neće dobiti i biće razočaran. Ako
očekujete sto minuta dobre filmske zabave, to ćete i dobiti, u
solidnim količinama.
No comments:
Post a Comment