režija: Phil Lord,
Christopher Miller
scenario: Phil Lord,
Christopher Miller, Dan Hageman, Kevin Hageman
glasovi: Chris Pratt,
Will Arnett, Elizabeth Banks, Alison Brie, Will Ferrell, Morgan
Freeman, Jonah Hill, Channing Tatum, Liam Neeson, Nick Offerman,
Shaquille O'Neal
Lego kocke su igračke
za decu i odrasle. To je fakat, ali ujedno i poruka 100-minutne
reklame maskirane u film pod imenom The Lego Movie. Štos je,
međutim, u tome što lego kocke, kao i playmobile i druge
elaborirane, franšizne igračke sa brojnim i skupim setovima deca i
odrasli doživljavaju na potpuno različite načine. Deca se sa tim
igračkama igraju, slobodno i kreativno. Odrasli od njih prave
skulpture, često prema instrukcijama i one su zamišljene da večno
ostanu takve kakve jesu. Tema ovog filma koji se većinom dešava u
animiranom lego-svetu, sa kratkim izletima u realni svet u kojem otac
razgovara sa sinom je upravo ta različita percepcija igračaka /
konstruktivnih jedinica, ali i implikacije toga na stanje stvari u
današnjem svetu.
Kao što sam već
rekao, najveći deo filma se odvija u animiranom lego-svetu. U
prologu vidimo kako Lord Business (Ferrell) uspe da se domogne
najmoćnijeg oružja pomoću kojeg želi da zavlada svetom, podeli ga
u striktne i neporozne svetove poznate iz lego kompleta (moderni
svet, SF, pirati, western, Star Wars i ostalo – u filmu kažu
nema potrebe za nabrajanjem). Stari mudrac (Freeman) će ga gađati
sa rimovanim proročanstvom da će se pojaviti Izabrani koji će
pronaći “a piece of resistance” i sprečiti ga u naumu.
Naš Izabrani će biti
zapravo običan građevinski radnik bez trunke mašte po imenu Emmet
(Pratt). Potpomognut mudracem, alternativnom ženskom čije je
najnovije ime Wyldstyle (Banks), Batmanom (Arnett), UniKitty (Brie) –
mešavinom jednoroga i Hello Kitty, piratskim kapetanom
Metalbeardom (Offerman) i drugim lego-drugarima, on će pokušati da
stane na put Lord Businessu i njegovim pomagačima, gomili robotskih
Mikromenadžera i Good Cop / Bad Copu (Neeson). U pitanju je klasična
dečija avantura.
Avantura je dečija i
predvidljiva i hvata svaki pop-kulturni kliše od animiranih filmova
i lego-sveta do filmskih žanrova na način koji pomalo podseća na
Spielberga i Lucasa dok su pravili zabavne filmove za klince. U
poplavi neveštih ekranizacija kompjuterskih igrica i tupavo
napisanih priča po motivima “action figures” igračaka
(Transformers, G.I. Joe), ovako lagan i neozbiljan film
o legićima dolazi kao osveženje. Problem sa njim je na drugom
mestu.
Što se tiče
pop-kulturnih referenci, one su plitke, ima ih previše, i pojavljuju
se prečesto. Neke od njih su upotrebljive, ali većina deluje kao
trućanje i nimalo duhoviti pokušaj humora. Osim što su umarajuće,
za pretpostaviti je da će današnjim klincima uglavnom biti
nezanimljive. Reference su redovna štaka hollywoodskog humora u
pokušaju, i vrlo brzo se troše, pa se jednako tako i zaboravljaju.
Drugi i mnogo veći
problem je što autori pokušavaju da jednu predvidljivu, laganu,
blesavu pričicu spoje sa veoma komplikovanim kontekstom današnjeg
sveta. Bilo je toga i u drugim dečijim animiranim filmovima i to
nije uvek uspevalo kao u savremenim stripovskim blockbusterima
namenjenim “geekovskoj” publici, ali u The Lego Movie taj
spoj ne deluje nimalo glatko. Poveznica sa stvarnim svetom je
blatantna, očita, vulgarna i na liniji standardnog neo-levičarskog
preseransa, bez ikakve varijacije na temu, tako da ne deluje nimalo
iskreno. Posebno je tupavo, ako ne i licemerno to što Hollywood i
Lego korporacija kritikuju korporativnu kulturu i svet od kojeg veoma
dobro zarađuju i žive.
Pada mi na pamet
Wall-E, simpatični animirani film o robotu koji u budućnosti
čisti napuštenu Zemlju. Osnovna edukativna linija filma je bila
ekološka, jednako prihvatljiva svima, a ljudi su kritikovani zbog
lenjosti i oslanjanja na instant. U tom filmu je bilo dubine koju
Lego pokušava da dostigne, ali mu svakako izmiče i gubi se u
moru prečestih, a nedovoljno dobrih štoseva.
Ono što će biti
zanimljivo starijim gledaocima, naročito onima kojima lego kocke
nisu paralelni univerzum i vremenska kapsula u detinjstvo, su pre
svega hollywoodske i šoubiznis reference. Pojavljuje se Shaq, makar
na nekoliko sekundi i evocira uspomene na 90-te i Space Jam.
Channing Tatum i Jonah Hill, zvezde Jump Street serijala, čiji
autori Lord i Miller stoje i iza The Lego Movie, ovde se
pojavljuju kao Superman i Green Lantern u fazi stalne sitna svađe i
izbegavanja. Morgan Freeman je naravno mudrac, prosto zato što ima
glas kao mudrac. Možda najzanimljivija pojava je Liam Neeson u
tipičnoj ulozi policajca sa tipičnim “paddy” irskim akcentom
koji se probija negde odozdo. U tom svetlu i sa te strane, The
Lego Movie je solidno zezanje za ljude koji i inače prate novije
filmove.
Problem nije ni u
jednom segmentu pojedinačno, za svaki od njih znamo vrlo dobro zašto
je tu i kako je tu. Animacija je glatka i korektna, kruže glasine da
su sve strukture prvo bile složene od pravih kockica, pa tek onda
puštene na rendering. Priča tipična za dečiju avanturu, podtekst,
humor i reference su povremeno duhoviti. Problem ovog filmčića je u
disbalansu: mi ne znamo kome je on namenjen, jer je namenjen svima i
nikom posebno. Delovi koji će klincima biti zanimljiviji, odraslima
će biti dosadnjikavi, delovi za “geekove” će biti dosadni
ostalima, a politički, korporativni i filozofski kontekst ostaće
nejasan i klincima i apolitičnim ljudima.
Kritikovanje
korporacija i biznisa u filmu koji je bazično “product placement”
je licemrno i može biti kap koja preliva čašu, ali daleko je od
jedinog, osnovnog ili makar najvećeg problema. The Lego Movie je
klasičan primer smućkaj-pa-prospi i za-nekoga-sve-za-svakog-ponešto
kinematografije. Toliko je natrpan svim i svačim da će uskoro biti
zaboravljen. “Box Office” je prebrojan i rezultati su dobri, DVD
i VOD tržište će doneti još novca studiju. A ni u Lego
korporaciji nemaju razloga da budu nezadovoljni. Film možda nije
ništa posebno, ali je sasvim dobra reklama za ionako dobar proizvod.
No comments:
Post a Comment