2013.
režija: Sean Ellis
scenario: Sean Ellis,
Frank E. Flowers
uloge: Jake Macapagal,
John Arcilla, Althea Vega, Angelina Kanapi, JM Rodriguez, Reuben Uy
Nešto sam u
raspoloženju za egzotiku, dapače azijsku egzotiku, Indoneziju,
Filipine i tako to. Da li je zbog vrućine i vlage u zraku ili zbog
nečeg drugog, ne bih znao pravo da kažem. Nakon raskošnog nastavka
The Raid 2, one silne akcije i koreografije, na tapet dolazi
Metro Manila, socijalna drama/triler sa Filipina. Filipince
sam do sada izbegavao jer sam uglavnom imao prilike da se srećem sa
njihovim filmovima koji traju kao prosečna Wagnerova opera – dva
do tri dana. Za razliku od indonezijskog akcionog spektakla koji je
snimljen sa vrlo opravdanim ciljem nabiranja ozbiljne love, Metro
Manila je film snimljen pomoću štapa i kanapa, sa veoma
skromnim sredstvima, rediteljem koji je istovremeno i direktor
fotografije i asistent kamere i montažer i glavni producent i
investitor.
Kao i u slučaju The
Raid, reditelj je Britanac. Za razliku od Garetha Evansa koji
nije imao bajnu karijeru kod kuće, Sean Ellis ima iza sebe već
jednu nominaciju za Oscara. Doduše, u pitanju je nominacija za
kratki film Cashback (2004) koji je posle toga uspešno
razrađen (a ne samo rastegnut) na celovečernju formu (2006) i
prošao solidno kod arthouse publike i kritike. Usledio je horor The
Broken (2008) koji je u priličnoj meri potopio karijeru
obećavajućeg reditelja, film za koji sam Ellis kaže da je mogao
biti i mnogo bolji. Bez kinte i poverenja studija, Ellis odlazi u
Manilu i piše scenario za Metro Manila. Uzima hipoteku na
kuću, pozajmljuje lovu gde stigne i nekako uspeva da nakrpi potebnih
250 hiljada funti i vraća se u Manilu sa namerom da snimi inače
produkcijski zahtevan film na lokalnom jeziku (koji ne zna), sa
lokalnom ekipom i lovom koja je u filmskoj industriji sitniš. Film
je sniman 2011. godine, a usledila je dugotrajna post-produkcija,
montaža, ponovno snimanje određenih dijaloga... Ellis kaže da je
prevođenje scenarija, njegova prilagodba i pretakanje u film kroz
dijalog bio najduži i najteži posao na filmu. Rezultat je jedna
opasna, iako u suštini naivna i generička drama sa recikliranim
elementima trilera.
Priča se svodi na
kliše “sa namerom pođoh u veliki grad”. Protagonista je farmer
Oscar (Macapagal) kome je dosadilo da živi u bedi pod pritiskom
otkupljivača riže. On i žena Mai (Vega) sa dvoje dece, očajnički
želeći da obezbede egzistenciju, odlaze u Manilu. I tu im se u
početku dešavaju sama sranja. Prevarant im iznajmi baraku koja nije
njegova, pa ih policajci isteraju na ulicu. Oscar radi ceo dan, a
plaćen je sa dva bedna sendviča. Oni su jadni, bedni i gladni u
surovom velegradu koji ih mami iluzijom luksuza, a gura ih u blato i
prašinu.
Stvari se nekako
pokrenu sa mrtve tačke kada Mai nađe posao “hostese” u
striptiz-baru, a Oscar spletom srećnih okolnosti dobije posao čuvara
u kompaniji koja se bavi dostavom novca. Plata nije nešto, ali je
bolja od ničega, a posao je opasan. Barem je ekipa dobra, posebno
veteran tog posla i bivši policajac Ong (Arcilla) koji uzima Oscara
pod svoje, uči ga tajnama čuvarskog zanata (prva je kako sačuvati
svoju glavu – pucaš iz automata i ne nišaniš, pa ko pretekne) i
etici na ovom zajebanom poslu. I izvan posla mu pomaže, čak mu
sredi i gajbu. Ali, kao u svakoj Training Day varijanti, Ong
ima skrivene namere koje su možda poštene po nekakvoj uličnoj
logici, ali nikako nisu po pravilima službe. Oscar nema previše
izbora, mora da ga posluša, jer će mu u suprotnom Ong smestiti
zatvor ili nešto još gore.
Pre nego što triler
priča uopšte počne, barem pola filma odlazi na dramski tretman
siromašnih pridošlica u grad, ekspoziciju i upoznavanje sa
likovima. Drama deluje potresno samo zato što je snimljena na
lokacijama, sa statistima koji su zaista iz sirotinjskog miljea
Manile, a inače je vrlo generička: isti ishod događaja je preživeo
i Joe Buck u New Yorku (Midnight Cowboy), a zamisliv je i u
Sao Paolu, Londonu, Beču, Moskvi ili bilo kom većem gradu. Pored
generičnosti, dosta je tu praznog hoda u prvoj polovini filma.
Recimo, film nas provodi kroz sve dosadne faze Oscarovog traženja
posla, a sve se moglo završiti u sceni ili dve.
Najveći problem su
ipak likovi i to ostaje tako do pred kraj. Oscar i Mai su suviše
naivni za svoje dobro, a i za dobro filma, jednostavni, lakoverni i
pobožni seljaci koji sve rešavaju mukotrpnim radom, verom u Boga i
nadom u bolje sutra. To mi je malo neverovatno. Oni ostaju takvi i
kad dođu u gradsku džunglu u kojoj je najvažniji instinkt za
samoodržanjem.
Dakle, scenario je
slabašan i neuverljiv po pitanju likova i malo predugačak bez
realne potrebe, ali događaji kroz koje oni prolaze su realistični.
Zanimljiv je i po pitanju stava, pošto nema ni natruhe
kolonijalističkog imperijalizma i kultur-rasizma, ali ni jednako
ogavne belačke kolonijalne krivice, nego se čini da prikazuje
realno stanje stvari. Režija, kamera i montaža su zanimljive, a
posebno treba pomenuti jednu jako inteligentnu jurnjavu automobilima
(ako se to može tako nazvati), kao i paralelnu montažu priče koju
Oscar kao narator priča o jednom svom zemljaku i onoga što mu se u
tom trenutku dešava. Gluma je pristojna, dobra koliko može biti sa
takvim likovima. Macapagal i Vega su u redu u svojim vrlo tipskim
ulogama naivaca, a John Arcilla je sjajan kao ljigavi kolega Ong koji
munta Oscara.
Metro Manila je
solidan film, imajući u vidu produkciju i ograničena finansijska
sredstva, ali svejedno pati od sindroma ispričane priče. Dovoljno
je dobar da se može pogledati, ali nije onoliko dobar koliko ga
hvali kritika. Nekako ostaje na pola puta između priče iz gladnog
stomaka kao što je Cidade de Deus i pomodnog zapadnjačkog
humanitarnog popovanja. Pa ipak, kome je do malo filmske egzotike,
neka pogleda ovu filipinsku dramu.
No comments:
Post a Comment