2014.
režija:
Fabrice Du Welz
scenario:
Fabrice Du Welz, Romain Protat, Vincent Tavier
uloge:
Lola Duenas, Laurent Lucas, Edith Le Merdy, Anne-Marie Loop, Helena
Noguerra, Pili Groyne, Sorenza Mollica, Stephanie Bissot, David
Murgia
Iskreno,
nisam bio pripremljen na svoj prvi susret sa Du Welzom. Bio je to
Calvaire i zapravo ne znam koji mi je od detalja tamo bio
strašniji: da li bedno stanje u kojem protagonista i očita buduća
žrtva već započinje film, patološka posesivnost njegovog
spasitelja – tamničara, scena sa prasetom ili zombie-jazz, da
navedem samo neke. Calvaire nije bio samo neka belgijska
prikolica na novi francuski ekstremni film, nego je bio jedan jebeno
jeziv film.
Jednako
tako, i pored iskustva sa artističkim Vinyanom (2008) i vrlo
upečatljivim kratkim Quand on est amoreux c'est marvelieux
(1999), čak i kad Colt 45 (2014) ostavimo po strani jer je
reč o potpuno drugačijem žanru, čisto sumnjam da će iko biti
pripremljen na nešto toliko mizantropično kao što je to Alleluia,
Du Welzov film koji je posle festivalske turneje konačno dospeo na
kućne formate, pošto je naše krajeve iz neznanog razloga
preskočio. Nakon što je sa Calvaire rasturio evropsku
svetinju domaće, čitaj seoske okoline (jer nismo mi “debilni
Amerikanci” pa da imamo Deliverence), a sa Vinyanom
roditeljstvo, odnosno materinstvo, Du Welz se sa Alleluiom
ustremio na ljubav koju tretira kao agresivno, iracionalno ludilo.
Okvir
za priču nam je bolno poznat, što sa filma, što iz “true crime”
formata: par koji ubija. Ali zaboravite na The Honeymoon Killers,
Kita i Holly iz Badlands, Mickeya i Malory Knox iz Natural
Born Killers, a naročito na do übera hollywoodizirane Marthu
Beck i Roberta Martineza Fernandeza iz Lonely Hearts.
Zamislite Sightseers (2012)
sa mnogo manje namigivanja i čudaštva samog sebe radi. Opet, ni to
nije dovoljno da vas pripremi na Gloriu i Michela koji su tako
neodoljivo odvratno ljudski, banalno zli i poremećeni, pa je i
njihova ljubav takva. Alleluia je “serial killer flick”
samo po žanrovskoj odrednici, horor samo po eksplicitnosti, art-film
po snimateljskom postupku, ali je u svojoj suštini studija karaktera
i odnosa između dvoje izopačenih ljudi.
Film
je podeljen u četiri poglavlja. Prvo je posvećeno upoznavanju njih
dvoje preko interneta. Gloria (Duenas) je zaposlena u mrtvačnici,
samohrana majka, nedavno ostavljena i još sveže povređena. Michel
(Du Welzov veteran Laurent Lucas) je naoko zgodni i uglađeni
poslovni čovek, koji je svakako slatkorečiv, ali nešto kod njega
opasno ne štima. Mi ga upoznajemo pri sujevernom “ljubavnom
ritualu”, sa bajanjem i spaljivanjem, pa onda pri napadu migrene i,
za razliku od Glorije, nemamo dobar osećaj.
Potpuno
opravdano, jer je Michel u stvari ljigavi prevarant koji lovi
očajnice i vara ih za manju ili veću lovu. Gloriji, međutim, to ne
smeta jednom kad ga takvog uhvati u provodu sa drugim ženama, ona
samo želi da bude deo njegovog života i njegovih pohoda i spremna
je na sve. U nekom drugom filmu, dvoje takvih bi bili na rubu da
osvoje svet. Ovde, pak, ne: niti imaju dovoljno pameti da smisle plan
dalje od osnovnih stvari (što je Michelov neuspeh), niti discipline
da i takav, kad ih sreća posluži da nalete na tuplje od sebe,
sprovedu. To je već Glorijina odgovornost, jer je ona ovde “loose
cannon” ali, suprotno očekivanjima s početka, njena očajnička
ljubomora je najjača sila u filmu.
Na
prvi pogled, Alleluia je jedan izrazito mizogin film, jer je
Gloria često prenaglašeno, ponekad groteskno luda kučka spremna na
svakojako zlo radi održavanja fiks-ideje o velikoj ljubavi koju ima
u glavi. I zaista, svedočimo njenim napadima besa koji su u stanju
da useru svaki plan. Onda se zapitamo šta Michel tu radi i shvatimo
da je on slabić, kukavica, emotivni invalid i skoro pa moron. On
nije u stanju da je zaustavi, niti da pobegne od nje, on u svakom
ključnom trenutku samo gleda zblanuto i fingira ili ima stvarne
napade migrene. Njegovi pokušaji da je smiri su naivni i skoro
retardirani. On će pristati na sve, misleći da je to njegov
instinkt za preživljavanje.
Oni
su i fizički odbojni, ružni. Često su goli, bolje rečeno
ogoljeni, sa svojim otromboljenim telesinama. Kamera ih hvata
izbliza, zrnasto kao u nezavisnom filmu iz 70-ih, što pojačava
neprijatnost. Ništa bolji tretman nemaju ni drugi, epizodni likovi,
pa čak ni iritantna deca. I okolina je grozna, na rubu propasti, po
kišnom vremenu, lišena svakog glamura. Čini se da za čovečanstvo
nema spasa, pa ni utehe u crnom humoru, jer nam nije do smeha. Radnja se može dešavati bilo kad i bilo gde, van nekog
određenog konteksta, mada neki detalji ukazuju na kraj 80-ih i
početak 90-ih kada su Belgiju potresali razni zločini, dok drugi
sugeriraju pristup “ovde i sada”. Uostalom, nije li ljubav, pa
čak i ovakva nešto univerzalno, nešto čemu ne treba kontekst, a
može stajati u svakom.
Glumcima
treba odati prizanje za hrabrost da se pojave, naročito da se ogole
i fizički i metaforički u ovom filmu, znajući koga igraju i šta
predstavljaju. Za Lucasa to ne čudi, čovek je već snimio Calvaire
igrajući lika sličnog profila u drugačijem kontekstu. Lola Duenas
nije nepoznata glumica u evropskim okvirima, ali smo na nju navikli u
jednom drugom kontekstu i okruženju. Ona često radi sa Almodovarom,
ali su to uglavnom sporedne uloge. Ovde, kao i ostatak žena,
pokazuje hrabrost i sposobnost da ide do kraja za ulogom, ma koliko
to bilo mentalno iscrpljujuće.
Rekao
bih da slično, ili čak isto radi i Du Welz. On se ne štedi i ne
štedi nas kao gledaoce. Alleluia će svakako ostaviti utisak,
reč je filmski pismenom, izrazito stiliziranom i veoma snažnom
filmu. Taj utisak nikako neće biti lagan i veseo, i to je poenta
filma. Ovo je jedan od onih udaraca od kojih se teško oporavljate,
bilo da u sebi prirodno nosite angst, bilo da ste ga prerasli, bilo
da tezu iz filma prihvatate ili ne prihvatate. Alleluia je
nešto što se retko viđa - anti-ljubavni film.
No comments:
Post a Comment