2014
scenario
i režija: Michael Almereyda (prema drami Williama Shakespeara)
uloge:
Ed Harris, Ethan Hawke, Milla Jovovich, Penn Badgley, John Leguizamo,
Dakota Johnson, Anton Yelchin, Peter Gerety, Vondie Curtis-Hall, Bill
Pullman, Delroy Lindo
Mislim
da bi se od adaptacija Shakespeara mogao napraviti jedan poseban
žanr. Treba samo odlučiti kojeg se dela uhvatiti, raditi samo
ekranizaciju ili menjati tekst i kontekst. Ako menjati, kako i šta
menjati. Šta sa vremenom radnje – ostaviti originalni “setting”
ili ići na modernizaciju? Šta sa tekstom – ostaviti originalni
rani moderni engleski ili ga prilagoditi duhu vremena? Kako postaviti
likove i njihove odnose. Mislim, ima tu posla, i to je večita
fascinacija filmskim i teatarskim umetnicima, jer Bard je Bard. Ako
mene pitate, na filmu je većinu toga rekao Kurosawa i ja tu ne bih
ništa menjao. Svoje je, sa autoritetom poznavaoca materije, rekao i
Kenneth Branagh. Posle njih dvojice, svaka adaptacija Shakespeara
deluje kao da je sama sebi cilj.
Na
tom polju su sreću okušali razni, sa promenljivim stilom i uspehom.
Polanski je u Macbetha učitao svoju privatnu traumu. Baz
Luhrman je napravio teen verziju Romea i Julije (sa Leonardom
DiCapriom, da se curice raduju), Ralph Fiennes je snimio Coriolanusa
u Beogradu (izdržao sam pola sata filma, negde pri sredini i
odustao, biće dana), a Joss Whedon je postavio Much Ado about
Nothing u svoju kuću i društvo svojih prijatelja, te nam
pokazao poreklo većine komičarskih klišea. Pomenuo sam tek neke,
bez reda i smisla, nisam pravio listu i izdvajao, nego, tako, kao
ilustraciju. A naš današnji autor, Michael Almereyda, već po drugi
put uzima Shakespeara u ruke i radi ga na uglavnom isti način.
Lako
za korporativnog Hamleta (2000), koji mi se, btw, nije svideo,
Hamlet je ipak klasik sa odjecima koji se daleko čuju i u
drugim dramama, te zbog toga svojevrsni standard. Tu je moguće
svašta izvoditi, okretati na ovu i onu stranu i ispitivati
dalekosežnost jednog takvog klasika. Cymbeline je sam po sebi
nezahvalan materijal, sastavljen uglavnom iz recikliranih delova iz
drugih drama, od tragedija do komedija, žanrovski neuhvatljiv između
tragikomedije zabune i romanse, a i priča je toliko dominantna da
ona upravlja likovima, a ne likovi njom, pa im zbog toga motivacija
opasno šteka. Cymbeline će se, kao uostalom i Coriolanus,
retko naći u izabranim delima i na repertoaru, o filmu da i ne
govorimo. Međutim, nije moje da delim utešne nagrade za hrabrost,
nego da procenim izvedbu.
A
ona je manjkava i to baš onako primetno. Nema veze što tu imamo
poznate glumce koji imaju motivaciju da ovakav tekst, za nijansu
skraćen radi ubrzavanja radnje, odigraju kako treba. Ed Harris je
očekivano odličan u naslovnoj ulozi koja mu sama po sebi leži,
Milla Jovovich ima svoje sjajne trenutke (nakon poplave trashy
filmova koji su joj obeležili karijeru) kao manipulativna kraljica,
a i Ethan Hawke i John Leguizamo su sjajni u svojim nešto manjim
ulogama, baš kao i Delroy Lindo i Peter Gerety. Nažalost, mlađa
garda je podbacila. Penn Badgley je bledunjav kao Posthumus, Anton
Yelchin za sebe tipično šmira preko svake mere kao Cloten, a i ne
znam kome je moglo pasti na pamet da ulogu Imogen da Dakoti Johnson,
čak i pre Fifty Shades of Gray “slave”, jer cura osim
glumačkog porekla ne pokazuje nikakve osobine glumice.
Uostalom,
glumci su tu manji deo problema jer, rekoh već, originalni tekst
nije baš zahvalan što se tiče likova i njihove motivacije. Mnogo
veći problem su sumnjive autorske odluke da se sačuva arhaični
renesansni jezik i da se radnja prebaci iz Britanije u vreme rimskog
osvajanja u modernu Ameriku i milje korumpiranih policajaca i
motorističkih bandi. Taj spoj deluje izveštačeno i
kvazi-umetnički, pa zbog toga ne radi. Jednostavno,
rekontekstualizacija Rimljana u policajce, a Brita u bandu je suviše
površna i nemoguća u današnjem svetu, čak ni uz gomilu
stilizacije i neke prigodno nategnute alegorije. Za utehu je to da je
soundtrack dosta bolji od filma, ali je i to tek jedna u moru
referenci.
Kad
smo već kod njih, najočitija je poveznica sa Sons of Anarchy,
što je vidljivo i iz originalnog naslova filma. Međutim, i ona je
površna, jer televizijska serija u sebi sadrži određene elemente
Hamleta, što samo ukazuje na bezvremenski kvalitet tog
klasika. Mislim da je Shakespeare zaslužio bolje od ove adaptacije i
da ni sam ne bi bio ponosan na svoj komad.
No comments:
Post a Comment