2013.
scenario
i režija: Zara Urushadze
uloge:
Lembit Ulfsak, Giorgi Nakashidze, Mikheil Meskhi, Elmo Nüganen,
Raivo Trass
Gruzijski
film je novi globalni kritičarski hit, obavezni sastojak većine
filmskih festivala. Cela ta štorija sa gruzijskim stilom i
gruzijskom školom nije tako nova, poznata je širom sovjetskih
prostora upravo iz tih vremena, samo je, recimo to tako, nedavno
dobila globalnu pozornost. Mandariinid, iako zapravo estonski
kandidat za Oscara ove godine i u konkurenciji Ide i
Leviathana potpuni autsajeder, predstavlja nekakvu krunu tog
vala, a svoju snagu crpi iz nedvosmislene pacifističke poruke koja
je prenesena jednostavno, u komornom okruženju, iskreno i sa
integritetom.
Dakle,
imamo rat u Abhaziji, 1992/3. godine (koji je sam po sebi tema ili
makar pozadina u gruzijskim filmovima, ima ga i negde u trećem planu
festivalskog hita In Bloom) i dvojicu ranjenih vojnika sa obe
zaraćene strane, čečenskog plaćenika Ahmeda (Nakashidze) i
gruzijskog dobrovoljca Niku (Meskhi), te njihov razvoj od uske
etno-nacionalističke percepcije drugog kao neprijatelja i uzurpatora
kojeg treba oterati / ubiti do spoznaje ljudskosti u istom tom drugom
i razvoja prijateljstva. Na to možete gledati kao na klasičan
“workshop” scenario sa politički korektnom porukom za Eurimages
kliku (što i jeste, verovatno) ili kao na nekakvu gruzijsko-abhasku
transkripciju Tanovićeve Ničije zemlje.
Paralele
su tu, samo zemlja nije ničija, nego je u ovoj mikro-priči zapravo
estonska, a njen vlasnik je vlasnik kuće u kojoj se dvojica vojnika
oporavljaju, Ivo (Ulfsak). I on je baš onako impozantan lik: starac
uspravnog držanja i sede brade koji sa autoritetom filozofa i
generala određuje ko se sme, a ko ne sme spominjati i ko koga sme
ubiti u njegovoj kući. Ivo je i jedan od dvojice preostalih meštana
tog malog estonskog sela, drugi je Margus (Nüganen). Ostali su se
razbežali i vratili u otadžbinu koju verovatno nikad nisu videli
(budući da su generacijama živeli u Abhaziji, da su se tu skućili,
bilo kao migranti, bilo kao raseljenici), a i njih dvojica planiraju
slediti njihov primer, samo da oberu i prodaju te naslovne mandarine
koje su te godine baš rodile. Mađutim, ratno sranje je na vratima i
sve je teže ostati neutralan.
Upravo
je Ivova, neutralna perspektiva i njegov filozofski odmak od
trenutnog haosa ono što ovaj film čini iskrenim i moćnim. Taj
starac je slika i prilika čovekoljublja i mudrosti, te primer koji
valja slediti u kriznim situacijama. Njega maestralno igra Lembit
Ulfsak, sa tako moćnim prisustvom na ekranu kakvo se zaista retko
viđa. Sa pozadinom u vidu predivne, netaknute prirode, Ulfsak u
sećanje priziva Bergmanove filmove i njihove kompleksne likove. Sa
takvim likomu centru, moguće je od generičke anti-ratne priče
napraviti snažan i ubedljiv film.
I
Zara Urushadze tu prednost sjajno koristi i upotpunjuje sliku sa
filigranskim detaljima. Sa malim ritualima kojima svi likovi
pribegavaju. Sa pejzažima. Sa arhitekturom koja pripada nekom drugom
vremenu. Sa muzikom, tužnom gruzijskom instrumentalnom narodnom kroz
ceo film do samog kraja, kada sa kasete čujemo ruski prepev neke
rock pesme koja mi je odnekle poznata, samo se ne mogu setiti. Sa
mandarinama koje i na ekranu deluju sočno i slatko, ratu,
manipulaciji i ljudskoj zlobi i ludilu u inat. Zbog toga je
Mandariinid film radi i na emotivnom i na racionalnom nivou i nije
samo očekivana varijacija na standardnu temu. Preporuka.
No comments:
Post a Comment