2015.
scenario
i režija: Gilles Paquet-Brenner (po romanu Gillian Flynn)
uloge:
Charlize Theron, Nicholas Hoult, Sterling Jerins, Christina
Hendricks, Corey Stoll, Tye Sheridan, Andrea Roth, Chloë Grace
Moretz, Sean Bridges, J. LaRose, Shannon Kook, Jennifer Pierce
Mathaus, Drea de Matteo, Denise Williamson
Gillian
Flynn je ipak fenomen na savremenoj američkoj i globalnoj sceni.
Možda je taj fenomen površan i prolazan, ali je svakako nešto što
treba priznati. Oko njenog pisanja se dizalo mnogo prašine, određene
čitateljke su joj zamerale mizoginiju zbog tretmana njenih ženskih
likova, što je samo po sebi blesavo razmišljanje. Gospođa Flynn im
je odgovarala sa feminističke pozicije, ističući da je za ženu
važno da ne bude žrtva, nego da ima svoju volju, pa makar ona bila
proračunata, manipulativna, psihopatska ili čak zla.
Druga
stvar vezana za fenomen gospođe Flynn je njen veoma vešti karijerni
menadžment. Ona vrlo kompetentno pregovara sa Hollywoodom i
televizijom, pa je za Gone Girl uspela da isposluje da ona
sama uradi adaptaciju, a da reditelj, ko god to bio, od te adaptacije
ne sme odstupati. Stoga je i Gone Girl pomalo rupičast film
što se tiče interne logike, ali toliko vešto režiran da na to
jednostavno ne mislimo. Dok je gospođa Flynn u pregovorima za
ekranizaciju svog prvog “southern gothic” romana Sharp
Objects, dogodila nam se dugo očekivana ekranizacija njenog
drugog uratka Dark Places.
Drugi
roman je sam po sebi problematična kategorija. Prvi se popravilu
izvuče na čistu inspiraciju koja zamagli tehničke i stilske
nedostatke, ali je drugi preloman u nekim stvarima. Treba ga
završiti, treba pokazati napredak u tehnici i treba znati raditi sa,
po pravilu, manje inspiracije. Ako dođe do trećeg, onda možemo
govoriti o ostvarenom romanopiscu. Gillian Flynn je sa Gone Girl
definitivno pokazala da zna pisati forme duže od novinskih članaka
i TV kritika (time se, naime, bavila pre spisateljske karijere), ali
Dark Places je svakako njen do sada najslabiji roman. Kada se
na to doda i adaptacija ugovorena pre Gone Girl, prepuštena
nekom drugom, u ovom slučaju francuskom reditelju Gillesu
Paquet-Brenneru koji u svom domaćem okruženju pokazuje zavidan
raspon, ali malo ličnog pečata, ali u Americi figurira isključivo
kao štancer, jasno je da je sve moglo poći po zlu.
Naravno,
pošlo je. I nije pomogla čak ni plejada dobrih i poznatih glumaca,
niti “hype” koji je postojao oko autorice, pa čak ni odjek
prošlogodišnjeg hita Gone Girl. Film je proveo dugo u
post-produkciji, a kada je izdat je naleteo uglavnom na loše
kritike, sa dobrim razlogom. Prvo, misterija je nezahvlan žanr koji
se svodi na to da nam dokaže da nije onako kako nam se na prvi
pogled čini i koji zahteva veštog autora da nas kroz to putovanje
vodi, jer u suprotnom imamo bledunjav uradak u maniru TV serija i
filmova. Drugi razlog je to što Gilles Paquet-Brenner ni u jednom
trenutku ne uspeva da pronađe ton filma, niti se usuđuje da ponudi
nešto svoje, nego režira pešački i sa teškom rukom. Treći
razlog izvire direktno iz romana i svodi se na minimalnu
karakterizaciju likova, tek toliko koliko je potrebno za priču.
Takve likove je teško igrati, ali to je i rediteljska greška i
greška u adaptaciji: bilo je prostora da se likovi razviju i da oni
preuzmu kontrolu nad pričom, a ne priča nad njima.
Dakle,
u centru priče je Libby Day (Charlize Theron kao odrasla / Sterling
Jerins u detinjstvu) koja je jedina preživela masakr na farmi negde
80-ih. Njena majka (Hendricks) i sestre su ubijene, a stariji brat
Ben (Stoll / Sheridan) je optužen i osuđen za ubistvo, u čemu je
ključno bilo Libbino svedočenje. Jasno, ono je bilo posledica
navođenja jer je Ben bio idealna žrtva: otpadnik koji je slušao
heavy metal i visio sa lošim društvom, već optuživan za pipkanje
mlađih devojčica. Ne zaboravimo: u to doba u američkoj provinciji
(radnja se dešava u Kansasu) vladale su dve moralne panike – ona
o zlostavljanju dece i satanistička, koje su se ovde spojile u
jednu.
Tridesetak
godina kasnije, Libby je potrošila skoro sva sredstva od donacija
“dobrih duša” i od honorara za memoarsku knjigu koju nije sama
napisala (nije ju ni pročitala) i živi prilično bedno. Zato je
prinuđena da prihvati poziv od kluba entuzijasta za stvarne zločine
koji vodi Lloyd (Hoult) i za novac im ispriča svoja iskustva.
Priča
tu tek počinje jer su članovi kluba uvereni da je Ben nevin, a
uskoro će po zakonskoj klauzuli biti uništeni svi dokumenti o
slučaju i sa njima svaka nada da će on ikada biti pušten. Logično,
obraćaju se Libby za pomoć. Logično, to je za nju bolna tema i ona
isprva odbija, da bi shvatila da je i prazan stomak bolna stvar i
prihvatila ponudu.
Prvi
susret sa prolazi čudno, ona je živčana, a on miran. Ona se ničeg
ne seća detaljno, bila je klinka, ali polako otkriva okolnosti.
Majka je bila u dugovima do guše i farma bi otišla na bubanj. Otac
(Bridges) ih je napustio, a i on je bio u nezavidnoj finansijskoj
situaciji. U priči se pojavljuju i ljudi koji su imali motiva da
naude Benu i njegovoj familiji: devojčica koju je navodno
zlostavljao i njena familija, njegov suludi drugar Indijanac –
satanista i Benova tadašnja trudna devojka (Moretz).
Radnja
se odvija na dva paralelna toka. Jedan je u sadašnjosti i u njemu
Libby bez ikakavih finansijskih sredstava i realnih detektivskih
veština vrlo lako pronalazi i stupa u kontakt sa svim ljudima koji
su joj zanimljivi za istragu, što nije pošlo za rukom onovremenoj
policiji, sa svim sredstvima na raspolaganju. Drugi se kroz seriju
“flashbacka” odvija u prošlosti i Libby u većini njih nije čak
ni prisutna, a kamo li aktivan učesnik. Sve će voditi ravnom
linijom, uz nekoliko očekivanih dramatičnih obrata, ka zgodnom,
prigodnom i neuverljivom raspletu.
Libby
je u najboljem slučaju dvodimenzionalan lik, oslikan socijalnom
situacijom i ličnom traumom, a takvi su većinom i ostali. Glumci su
dobri i trude se iz sve snage da ožive zadate likove i daju im
potrebnu dubinu, ali su njihove mogućnosti jednostavno ograničene.
Izuzetak je, tek donekle, lik majke u interpretaciji Christine
Hendricks koji jedini u sebi ima nešto životnog. Čak je i
okruženje američke zabiti dato plošno i nezanimljivo, tako da Dark
Places ne funkcioniše ni na jednom nivou.
Učinite
sebi uslugu i izbegnite ovo dvočasnovno mrcvarenje. Naslov je
znakovit i film će, nadam se, završiti na nekom tamnom i
nedostupnom mestu ili makar u zapećku mog uma.
No comments:
Post a Comment