kritika originalno objavljena na: monitor.hr
2015
scenario
i režija: Nancy Meyers
uloge:
Robert De Niro, Anne Hathaway, Rene Russo, Anders Holm, JoJo Kushner,
Andrew Rannells, Adam DeVine, Zack Pearlman, Jason Orley, Christina
Scherer, Nat Wolff, Linda Lavin
The
Intern je jedna ugodna, “feel-good” romantična komedija, što
i možemo očekivati od Nancy Meyers, veteranke takvih filmova u
smislu produkcije, scenarija i režije. Njeni filmovi, pa tako i
ovaj, su primer savršeno pažljive konstrukcije i ušminkanosti
eksterijera i enterijera, čist eskapizam i “arhitektonska
pornografija” nasuprot realnom i prljavom životu, kako već to
biva u romantičnim komedijama kao takvim. Međutim, ovde dolazimo do
prve i najveće neobičnosti ovog filma: ovde ono “romantična”
ima drugo značenje.
Znači,
ovde se ne radi o zaljubljivanju i osvajanju osobe suprotnog pola,
iako to našem naslovnom stažisti Benu (Robert De Niro, star preko
70 godina, što je valjda i komični “punchline” filma) polazi za
rukom relativno lako i bez napora. Izabranica njegovog srca je
maserka Fiona (Rene Russo, predivno izgleda sa preko 60 godina, ali
je nažalost uludo potrošena u filmu), ali to je tek jedan od
sporednih koloseka filma. Nije romantičan ni platonski odnos između
Bena i njegove dosta mlađe šefice Jules (Anne Hathaway, koja još
jednom dokazuje status Julie Roberts novog milenijuma), niti su
toliko romantični njihovi životni nazori. Romantičan je sam stav
filma: lagodan, naivan, eskapistički; romantičan je ton rasprave
između starih i novih vremena što je centralna tema filma i,
konačno, romantičan je tretman likova.
Prvo
se upoznajemo sa Benom za koga se na samom početku čini da je
ujedno i naš narator, a ne samo naslovni i glavni lik. On nam priča
o sebi, da je udovac, penzioner, bivši menadžer u štampariji
telefonskih imenika. (Vidite li ironiju tu? Ako ne, nema veze – u
filmu će se taj štos ponoviti malo previše puta.) On svoju penziju
provodi lagodno, putuje po svetu, uči jezike i umetnost kuhinje,
odlazi na jogu i u povremene posete sinu i njegovoj familiji u San
Diegu, ali mu je nesnosno dosadno jer nema one njegove dnevne radne
rutine. Zato je odlučio da se javi na konkurs za starijeg stažistu
u izuzetno uspešnoj “start up” firmi koja se bavi prodajom odeće
preko interneta, iako o internetu i kompjuterima ne zna baš mnogo.
Njegova radna etika je savršena i spreman je da uči. A ovaj uvod je
zapravo njegovo video-pismo za konkurs.
Naravno,
dobio je posao (u suprotnom ne bi bilo filma) i to kao direktni
saradnik vlasnice i direktorke Jules. Ona je, pak, tipična zaposlena
žena novog milenijuma. Večito je u žurbi i vozi bicikl kroz svoju
hipstersku kompaniju, a njen pristup je onako baš mikro-menadžerski,
što će reći bavi se baš svim aspektima poslovanja, od dizajna,
preko logistike do podrške korisnicima i upravljanja. Ona je zbog
toga hronično iscrpljena, pa ne viđa često svoje ukućane:
modernog muža Matta (Holm) koji je ostao kod kuće i princezastu
kćerkicu Paige (Kushner) o kojoj se tata brine. Zbog obima svog
posla, ona je sklona zaboravljanju pojedinosti na poslu (kao što je
to program starijih stažista) i na privatnom planu, te u startu
slabo prima promenu da pod njom radi starija osoba koja nije hip,
moderna i “na ti” sa tehnologijom.
Međutim,
Ben će joj se uvući pod kožu zbog svoje radne etike (u stanju je
doći ranije i počistiti sto zatrpan kancelarijskim otpadom),
integriteta, mudrosti, manira (gospodin je uvek u odelu) i dobre
naravi. On će joj postati možda jedini pravi prijatelj i nešto
nalik na najidealniju i najpozitivniju moguću očinsku figuru i
pomoću njega će ona doneti neke od važnih odluka, kako u vezi svog
privatnog života, tako i u vezi firme, poslovanja i situacije sa
angažmanom eksternog rukovodioca, što zahtevaju ulagači.
Pored
toga što je romantična komedija bez ljigave romanse, The Intern
revidira i nekoliko drugih, tipskih grešaka u tonu kod savremenih
filmova koji se bave generacijskim jazom. Recimo, komedija sličnog
naziva, The Internship (2013) bila je pokretna reklama za
Google (kao što je The Intern tek nešto diskretnija za Apple, ali
nema veze), ali je zauzimala ton da je “milenijumska generacija”
nesposobna za posao, kao i za ispunjen privatni život jer je ovisna
o tehnologiji i permanentno nastanjena u virtuelnom svetu, te joj
treba pomoć starijih i iskusnijih kako bi se sa tim nekim temeljnim
stvarima nosili. The Intern mnogo više poštuje svoje likove, i
mlade i stare. Mladi su vredni, kreativni i poslovno sposobni, ali im
fali iskustvo i sistem u radu koji se stiče sa godinama, a stariji
nisu baš kompletne mule za tehnologiju, nego se mogu naučiti ako
imaju volje, te takođe nisu dosadna gunđala i dežurni pravednici,
nego su sposobni da kad treba i kako treba daju koristan savet
mlađima.
Međutim,
daleko od toga da je The Intern savršen film. Prvi problem je
njegova dužina od 2 sata, što je barem za 20 minuta previše. Drugi
problem su veoma površno nakačeni dodatni likovi i pod-zapleti, kao
što su tri hipstera za Benovim stolom i njihov potpuno blentavi
provalnički pohod na kuću Julesine majke da izbrišu mail sa
kompjutera. Problematičan je i pod-zaplet sa Julesinim i Mattovim
brakom i Mattovom prevarom, ali on bar ima funkciju da u priču ubaci
polemiku o feminizmu i kavaljerstvu koja, opet, nije najsrećnije i
najrealističnije izvedena, jer nam nisu logične pozicije dvoje
protagonista. Sa druge strane, možda je ta rasprava samo sredstvo da
se podvuku generacijske razlike prema kojima su “baby boomeri”
bili generacija puna ideala i generacija koja se za njih borila, dok
su “milenijalci” mnogo skloniji kompromisu ako im je cilj održati
zadatu idealnu sliku. Opet, ta tema je mnogo efektnije, a jednako
diskretno portretirana u pomalo zaboravljenom i potcenjenom Up in
the Air (2009). Konačno, ono što će gledaoci najviše osetiti
je i ravan ton koji se proteže kroz ceo film. The Intern je
zbog toga ispolirano, ali zato savršeno neiskreno i nerealno filmsko
delo koje se brzo zaboravlja.
To
ne znači da film nije gledljiv, čak i na momente zabavan. Razlog za
to su odlične uloge dvoje protagonista. Anne Hathaway je tu u svojoj
zoni ugodnosti, živahna, vesela i pozitivna i tu se savršeno
snalazi. Iznenađenje u nekom smislu je Robert De Niro. On je bez
daljnjeg sjajan glumac, ali je isto tako svoje najbolje uloge
ostvario odavno. U poslednje vreme za njega je posebno problematičan
izbor filmova u kojima će se pojavljivati. De Niro, naime, uloge ne
odbija, čak ni loše napisane likove u lošim filmovima i po
količini gluposti koje je snimio se približava Nicolasu Cageu. Za
razliku od Cagea, De Niro makar ima dovoljno takta da većinu
bezveznih uloga otalja šmekerski i sa stilom, ali se u poslednje
vreme za njega teško može reći da se trudi. Poslednji put smo ga u
sjajnom izdanju gledali u Silver Linings Playbook (2013), ali
njegova uloga tamo je bila relativno mala, ma koliko koloritna bila.
Ovde
ima glavnu ulogu i igra je apsolutno savršeno. On ovde nije
patetičan starac kakvim se predstavlja u drugim recentnim filmovima,
on je ovde gospodin sa dobrom voljom, ali i sa čvrstim stavom.
Važnije od svega, on savršeno balansira između komičnog i
dramskog i gotovo nikad ne promašuje ton. Pravo ga je zadovoljstvo
gledati u jednoj ležernoj, odmerenoj, “low key” ulozi i zbog
toga The Intern zaslužuje moju laganu preporuku.
No comments:
Post a Comment