2014
režija:
Jay Karas
scenario:
Gene Hong, Jeremy Sisto
uloge:
Jeremy Sisto, David Walton, Josh Rush, Adam DeVine, J.K. Simmons, Amy
Smart
Možda
se pre nekih desetak godina činilo simpatičnim da će na Balkanu
tenis, elitni sport, ugroziti popularnost “narodskog” fudbala ili
“urbane” košarke. Ostali sportovi su bivali ekstremno popularni
na mahove od par meseci do par godina, sva ta vaterpola, rukometi,
odbojke, hokeji, međutim to je sve bila stvar prolaznog “hype”-a.
Zapravo,
tenis je počeo da smara, ne samo zbog Noleta koji iskače iz
paštete. Promenio se stil igre, postao je proračunat i
industrijski, a čini mi se da je promenjen i profil igrača. Nekada
se ovim sportom bavilo plemstvo, pa su iz zamenili “old money”
naslednici i playboyi, pa su ih nasledili “new money” naslednici
i playboyi. Sada su teniseri “yet another” sportisti, oni koji
razmišljaju samo o pobedama i porazima, gladni uspeha i voljni da su
uguraju u sve marketinške pore profesionalnog sporta. Nema više
šmekera Edberga, nema više fancy izbeglica i pobunjenika protiv
socijalizma Martine Navratilove i Ivana Lendla, nema ni budaletine
McEnroea. Svi sada stenju kao Monika Seleš, igraju dvoručne i
gađaju tačku na terenu tako da poen traje po nekoliko minuta. To je
sve efikasno, ali bez šmeka. Federer je umirući poslednji
dinosaurus “posh” tenisa.
Break
Point je film o tenisu, što se retko viđa, pa otud i ta moja
lamentacija s početka kao jedna digresija i ispovest čoveka koji
evo već 10-ak godina gleda jedan sport manje. Opet, sa druge strane,
Break Point može biti film o bilo čemu, o bilo kojoj
takmičarskoj aktivnosti koja zahteva dvoje ljudi, bilo kom sportu za
parove, plesu... Break Point je jedan tipičan film iz
indie-kalupa, film o dvojici braće koja se u zreloj dobi ponovo
povezuju i postaju bolji ljudi. Tenis je tu samo katalizator. Znate
takve filmove, ima ih gomila.
Jedan
od te braće je Darren (Walton), školski nastavnik večito na
zameni, perpetualno nezadovoljan svojim životom, toliko da se čini
da mu je jedini prijatelj klinac Barry (Rush) koji je prototip
filmskog čudnog deteta: usamljen je, oblači se kao cirkus i
ispaljuje čudne fraze. Drugi brat je Jimmy (Sisto), tip čija je
profesionalna karijera neslavno propala usled opijanja i partijanja,
ali i usled njegovog karaktera šupčine. Braća će igrati u
parovima, baš kao kad su bili omladinci u nadi da će izboriti
učešće na Grand Slamu. Zadatak je težak, čak i nemoguć, ali što
da ne... E, da, tu je još i J.K. Simmons kao njihov otac, te zgodna
Amy Smart kao očeva asistentkinja i Darrenova simpatija.
Iako
volim klasične, neopterećujuće indie filmove čak i kad su do
detalja predvidljivi, nije to razlog zašto sam pogledao Break
Point. Predvidljiv je, nije loš, ali nije ni za padanje u
nesvest. Razlog ne nalazim ni u glumačkoj ekipi koja je za svako
poštovanje. J.K. Simmons je u stanju da u malu i tipsku ulogu unese
nešto svežine i iskrenosti (to mu postaje potpis kad igra u takvim
filmovima, druga varijanta koju češće gledamo je “badass”).
Amy Smart je slatka i to je to. David Walton je sasvim ok kao onaj
navodno racionalni, a u stvari nedovoljno hrabri brat. Jeremy Sisto,
ujedno i ko-scenarista, za sebe je namenio “najmesnatiju” ulogu
“divljeg” brata, odnosno šupčine i igra je kako treba, uz
asocijaciju na pomenutog McEnroea. U pitanju je potcenjen glumac
kojeg bih rado gledao više i u većim ulogama od onih koje obično
igra, a Break Point je možda korak u tom pravcu.
Jedan
jedini razlog zašto sam se odlučio da pogledam ovaj film je
radoznalost kako će prikazati tenis na filmu. Različiti sportovi
imaju različite tretmane na filmskom platnu. Za sportski film je
potrebno imati novac, znanje i logistiku, što dosta često imaju
samo Amerikanci. Zato na ekranu često vidimo bejzbol, američki
fudbal i košarku. Hokej tu i tamo. Fudbal (“soccer”) možda tu i
tamo kad se umešaju Britanci ili vrlo retko u nekom delu iz ostatka
Evrope (mada su scenu za pamćenje napravili Argentinci u El secreto
de sus ojos). Tenis je zapostavljen, iako vidim filmičnost u njemu:
igraju ga dvoje ili četvoro, ne treba armija statista, a pravilnom
sečom kadrova se može poraditi na dinamici i popraviti utisak
pominjanih dugih i dosadnih poena.
U
tom smislu je Break Point solidan. Scena tenisa ima dovoljno i
izgledaju sasvim pristojno. Neke od njih, kada se kamera malo odalji,
čak i realno. Naravno da imamo i montažnu sekvencu sa treningom,
jer kakav je to sportski film bez toga. Najbolje od svega izgledaju
glumci koji bi čak i mogli proći kao teniseri, makar rekreativci
ili kao da su trenirali kad su bili klinci. Sve u svemu,
zadovoljavajuće.
Takvu
bih ocenu dao i za film u celini. Vrlo gledljivo, iako nimalo
pamtljivo. Verovatno bolji način za potrošiti 90 minuta nego
gledanje tenisa na televiziji. Opet, ako vam je tenisa preko glave,
verovatno nećete pohrliti da gledate Break Point. I to je
razumljivo.
No comments:
Post a Comment