2014.
scenario
i režija: Stephen Belber (prema svojoj drami)
uloge:
Patrick Stewart, Carla Gugino, Matthew Lillard
Naslov
Match u filmu o starom baletanu čini se kao navođenje na
krivi trag ili klasičan primer za “niđe veze” naslov. Negde
između trećine i polovine filma, naslov će postati smislen, ali bi
objašnjavanje bilo spoiler u ovom trenutku. Samo mi verujte na reč
da se ovu komornu dramu isplati gledati, prvo zbog glumaca, a onda i
zbog ostalog jer se tako lagano i logično hvata veoma važnih
životnih tema.
Naš
baletan je Tobi (Stewart) i upoznajemo ga kako drži čas grupi
mladih balerina negde na Manhattanu. U vežbaonici i oko nje, vezano
za posao, možda ima autoritet, ali njegova egzistencija je prilično
samotna, svedena na stan ukusno ukrašen starim fotografijama iz
perioda svetske slave i štrikanje kao hobi. Zgodno je jedino to što
će samoću sutradan prekinuti najavljeni intervju sa jednom damom
koja je zainteresovana za istorijat newyorške plesne scene, posebno
za bum 60-ih u kojem je Tobi učestvovao.
Sutradan
je on čeka u svom omiljenom restoranu u kojem je čest, možda i
jedini gost. Ona je Lisa (Gugino) i intervju joj je potreban za
doktorsku disertaciju. U njenoj pratnji je njen muž Mike (Lillard),
brkata sirovina koja je u funkciji snimatelja i koja već samim
svojim prisustvom remeti ton konverzacije. Kako se intervju kreće u
smeru koji godi egu nekada svetski poznatog umetnika, on se sve više
otvara, poziva ih u svoj stan, govori o karijeri, podučavanju i
nekadašnjim seksualnim avanturama, nudeći ih alkoholom i hašišom.
Par,
naravno, nema naročito čiste namere, niti se tu radi o disertaciji,
niti o Lisi uopšte. Ispostavlja se da je inicijator Mike, osoba
eksplozivnog temperamenta, i da su razlozi privatni. Razgovor će
ubrzo postati mučan i neprijatan, na granici i preko granice
incidenta, a ticaće se seksualne orijentacije, životnih stilova,
sebičnosti, izbora i odgovornosti.
Ako
vam se učini da ova komorna drama ima izrazito teatarski štih, u
pravu ste. Ovo je adaptacija Belberovog komada postavljenog na
Broadwayu. Belber se sam hvata adaptacije (ubacivanje nekoliko kraćih
vezivnih scena na različitim lokacijama) i to čini sigurno i
kompetentno. Nije mu ovo prvi projekat te vrste, prethodni Management
(2008) imao je osrednje do solidnih kritika. Belber je inače
priređivao svoje drame i za druge reditelje, najuspešniji primer je
Linklaterov Tape (2001).
Ovakvi
filmovi zavise od nekoliko stvari. Prva je dijalog koji mora biti
dovoljno živahan i pamtljiv. Takav i je, raspisan u odlične i
sasvim uverljive replike. Druga su glumci koji su ovde odlični i
vrlo raspoloženi. Patrick Stewart briljira u svojoj veoma zahvalnoj,
čak pomalo kitnjasto-teatralnoj ulozi. Carla Gugino i Matthew
Lillard ga vrlo dobro prate, u čemu ženska polovina dueta ima
prijatniji i manje zahtevan zadatak. Treća ključna stvar je
tretiranje likova i tu su opet lik Mikea i njegov glumac izvukli
deblji kraj. Mike je pokretač drame i sukoba, ali film dobije na
dubini kad njega nema, što ne znači da Lillard radi loš posao,
samo ima manje prostora od svojih kolega. Čak je i glavni lik Tobija
pomalo stereotipan, ali Stewart s njim radi odličan posao, zabavlja
se i zabavlja nas.
Match
neće uneti nikakvu revoluciju, ali je svakako vredan pažnje. Reč
je o primeru dobre i kompetentne adaptacije ionako dobrog predloška.
Važnije od toga, Match je jednostavno dobar film koji će nas
involvirati u svoj svet i svoja pitanja. Preporuka ljubiteljima
teatra i komornih drama, za druge će možda film biti suviše
statičan.
No comments:
Post a Comment