2014.
režija:
Hark Tsui
scenario:
Jianxin Huang, Hark Tsui, Yang Li, Chi-An Lin, Zhe Dong, Bing Wu (po
romanu Bo Qua)
uloge:
Zhang Hanyu, Tony Leung Ka-fai, Lin Gengxin, Yu Nan, Tong Liya, Han
Geng, Chen Xiao, Mo Tse
Zapravo
ne znam kako da počnem ovu kritiku. Nisam vrsni poznavalac azijske
kinematografije (pa tako ni honkonške) u smislu njenog istorijata,
pokreta i stilova. Znam nekoliko autora, uključujući tu i Hark
Tsuija, kao i to da se snimalo više na kvantitet, žanrovski i
jeftino. Uglavnom su to bili borilački i akcioni filmofi, po koji
flert sa hororom, fantastikom i avanturom. Kinematografija je
dostigla svoj vrhunac, kreativni i poslovni, krajem 80-ih i početkom
90-ih.
Pad
se nekako poklopio sa prisajedinjenjem Hong Konga Kini, što je
rezultiralo međusobnim uticajem jedne kinematografije na drugu. The
Taking of Tiger Mountain, Tsuijev najnoviji film, primer je toga:
visokobudžetni ep po motivima u Kini poznatog (i ideološki
nametnutog) romana, snimljen pre svega za kinesko tržište. U skladu
sa modom, ovaj film je snimljen u 3D tehnici i obiljem CGI-ja koji iz
zapadnjačke perspektive deluje jeftino i neuverljivo, a koji je
zamenio ono po čemu je honkonška kinematografija bila svetski
poznata: rizične kaskaderske “stuntove” i akrobacije.
Godina
je 1946. i Japanci su se povukli iz Kine i kapitulirali. U zemlji je
izbio građanski rat punog spektra koji je do tada samo tinjao. Na
jednoj strani bila je Narodnooslobodilačka Armija, komunistička,
dakako, na drugoj pa nacionalisti koji su podržavali predratni
režim. Naslovnu Tigrovu Planinu, odnosno utvrđenje na njenom vrhu,
ne drže ni jedni ni drugi, nego banditi koji su se domogli japanskog
naoružanja i s njim vrše teror nad lokalnim stanovništvom. Mi
pratimo malu jedinicu kineskih partizana predvođenu kapetanom (Lin
Gengxin) kojoj u pomoć stiže prekaljeni diverzant (Zhang Hanyu) za
odsudnu bitku sa brojnijim i bolje naoružanim banditima koje
predvodi tip koji se predstavlja Soko (Tony Leung Ka-fai).
Šta
da vam kažem, ako ćete ovako nešto gledati, gledajte to kao
partizanski trash, neki od onih sa Batom Životinjom (veoma
popularnim u Kini) i Smokijem. Šume i gore su tu, banditi su tu,
mogu poslužiti kao neki već domaći izdajnici. Njih je više, naših
je manje i rokaj, brate! Problem je u tome što ovo nije neki
kvalitetan partizanski film koji potpisuje autor koji želi da ostavi
svoj pečat, nego film za mase. A mase su, kao što to znamo glupe po
definiciji (nije to stvar inteligencije, nego volje za
razmišljanjem), a naročito su glupe kada se u obzir uzme nekoliko
decenija ispiranja mozga.
Šta
imamo za tih blizu 150 minuta filmskog spektakla? Kompjutersku
grafiku i efekte koji izgledaju kao da su ispali iz stare igrice.
Naivnu glumu koja nam govori ko su naši, a ko njihovi. Njihovi su,
naravno, dekadentni, pokvareni, potkupljivi, u svakom pogledu
nakazni, a naši su, naravno, goli i bosi, ali im srce bije za
domovinu ili tako nešto. Ako nam ni tada nije jasno, onda na scenu
stupa epski, bombastičan soundtrack. Da, ima tu malo avanture i
akcije, i moram priznati da su negativci makar elementarno
zanimljivi, ali to ne drži pažnju dugo.
Imajmo
u vidu još i to da je roman po kojem je The Taking of Tiger
Mountain snimljen jedan od temeljnih stubova kineske nove
mitologije stvorene za vreme monstruozne Kulturne revolucije, te da
je po njegovim motivima već stvorena opera, jedna od svega nekoliko
koje su bile dozvoljene u Kini za vreme brutalnog Maovog režima koji
je zatirao svaki zapadni uticaj. Osim moderne tehnologije, Hark Tsui
zapravo ne uvodi ništa novo, nikakav odmak, kritiku, stav. Rezultat
toga je zarada od nekih 150 miliona dolara samo u Kini, te pozitivne
kritike koje su, čini mi se, napisane po inerciji i zbog Tsuijevih
starih zasluga. Mene se film nije ni izbliza tako dojmio.
Anti-preporuka.
No comments:
Post a Comment