2014.
režija:
Francesco Munzi
scenario:
Francesco Munzi, Fabrizio Ruggirello, Maurizio Braucci (po knjizi
Gioacchina Criaca)
uloge:
Marco Leonardi, Peppino Mazzotta, Fabrizio Ferracane, Giuseppe Fumo
Kada
bi se Italija nekim slučajem raspala na svoje pokrajine, većina tih
državica na jugu zemlje bi se mogle smatrati neodrživim, propalim
državama, a u najboljem slučaju zemljama trećeg sveta. Razlog za
to su kriminalne organizacije koje su tamo de facto vlast, a one su
toliko ukorenjena tradicija (ostatak feudalizma, zapravo se mogu
povući paralele između tih kriminalnih i sitnih plemićkih klanova)
da ih je, čak i da se nisu širile van svojih uskih geografskih
okvira, nemoguće počistiti policijskim i sudskim akcijama.
Sve
one su slične, povezane više horizontalno nego vertikalno,
sastavljene iz klanova koji mogu biti u dobrim i lošim odnosima, bez
presudne uloge nekakvog centralnog organa i apsolutno nesaradljive sa
državnim vlastima, dok su razlike među njima detalji, ali prilično
primetni. Sicilijanska mafija se tako prva “izvezla” u Ameriku, a
napolitanska Camora se uvukla u sve pore biznisa, a voli i da se
pokazuje u svom nasilju. Obe su oslikane filmovima, Sicilijanci
bezbrojnim, Napolitanci sa tek par naslova od kojih je najzvučniji
ne baš vešta adaptacija preobimne i prepametne knjige Gomorra
kojoj više odgovara format TV serije. O kalabrijskoj Ndragheti nije
puno toga snimljeno, verovatno zbog njene dosta ruralne “korporativne
kulture” i ekskluzivno plemenske strukture (klanovi su po pravilu u
krvnom srodstvu).
Anime
nere Francesca Munzija, snimljen po ne-fikcijskoj knjizi
Gioacchina Criaca donosi novinu na tom polju, ali i na polju
mafijaških filmova generalno jer se više bavi ljudskim faktorom –
familijom koju sačinjavaju trojica braće, nego mafijom kao takvom.
Istina, dvojicu od trojice, Luigija (Leonardi) i Rocca (Mazzotta)
ćemo upoznati prvo u poslu (ugovaranje isporuke droge), pa onda u
zabavi (krađa koze za ručak, što je valjda deo njihove tradicije),
a tek onda privatno. Luigi je pravi mafijaški tip, iznutra i spolja,
dok je Rocco više poslovno orjentisan. Obojica žive u Milanu, ali
Luigi drži do korena i tradicije, dok je Rocco oženjen
severnjakinjom. U rodnoj kući u malom kalabrijskom gradiću u
planini je ostao najstariji Luciano (Ferracane) koji je tradiciju
pokojnog, odnosno ubijenog oca i živi kao pastir, izbegavajući
kriminal i sukobe.
Problem
je, međutim, Lucianov sin Leo (Fumo), tipičan “hothead”, klinac
kojem nije do škole i do poštenog posla nego do pravljenja frke. On
je tip lika koji će vlasniku kafane koji ga je izvređao razbiti
prozore, iako je poznato da su kafana i njen vlasnik pod zaštitom
lokalnog “dona”. Takve stvari se obično rešavaju sa par šljaga
i izvinjenjem, ali Leo baš nije u tom fazonu. Kako nema podršku od
oca, dovući će stričeve, što će izazvati sukob sa gazdom koji im
je već ubio oca i rat u koji se može uključiti i više klanova.
Hoće li se familija izvući na okupu? Hoće li se uopšte izvući?
Kako će to podneti miroljubivi Luciano?
Anime
nere nije film koji će pleniti akcionim scenama, brzim montažama
i kompleksnim anegdotarnim strukturama, čak ni obilnim,
informativnim pregledom organizacije i njene strukture, jer je film
sveden i gotovo komoran. Čak i kada se pojavi nekakva “masovka”,
obično vezano za ceremonije, rituale i procedure, ona je naprosto
lišega svakog glamura. Prvi razlog za to je siromaštvo ruralne
sredine, njene stare, često napuštene kuće bez prozora, memljive
konobe, jeftine ograde i propale ceste. Drugi razlog je nepatvoreno
seljaštvo tih likova gde su gradska odeća, prenaglašeni dekor i
skupi automobili samo poza. Glamura, dakle, nema, sve je mračno,
jedva osvetljeno, gotovo bedno. Takva je i atmosfera u kojoj se
kuvaju sranja koja će se uskoro sručiti na sve njih. Zato što su
neizbežna. Zato što su takvi sukobi prljavi i nepredvidljivi.
Mafijaški
filmovi mogu biti razni, ali nikada niste videli nijedan kao što je
Anime nere. Njegov kvalitet nije ni u tome što koristi
poznate, gotovo tipske likove i situacije, nego kako ih koristi. Tu
ne govorim samo o nekoliko izvrsnih obrata. Anime nere ima
gotovo egzistencijalističku notu, pre svega kroz Lucianov lik,
uhvaćen u kovitlac događaja koje se trudio da izbegne. Francesco
Munzi se uglavnom bavio ljudskim pričama i opet to čini u
drugačijem, mafijaškom okruženju. Ovaj izuzetno neprijatan film
sporog tempa i guste, teške atmosfere zaslužuje moju ogromnu
preporuku.
No comments:
Post a Comment