2015.
autor:
Brett Morgen
Daleko
od toga da o Kurtu Cobainu, njegovoj energičnoj muzici i sjebanom
privatnom životu (ah, ta droga) nije bilo reči, bilo u pisanoj,
bilo u izrečenoj, bilo u snimljenoj formi. Daleko od toga da su
sve te reči bile umesne i čovečne. Mi ljudi smo govna koja
vide trn u tuđem oku, a ne vide balvan u svom. O Kurtu
Cobainu i Nirvani, te drugim akterima i pojavama koje su
taj munjevit uspon pratile (pre svega Courtney Love i njena uloga
u Kurtovom životu i stvaranju) svako će imati svoje mišljenje.
Možda je najpošteniji stav nezainteresovanost, jer Kurt nije
voleo foliranje. Sitne duše će prezirati, svoditi njegov lik na
drogiranje, dripački izgled, stav i ekscese, dok će ga drugi
uzdizati do nebesa, postavljati za sveca bez razumevanja.
Tu
moramo odvojiti dve stvari: Kurta Cobaina kao pop-kulturni i
medijski fenomen početka 90-ih i njega kao čoveka sa svojim
ljudskim osobinama, sumnjama, patnjama. Na jednoj strani, on je
bio daroviti muzičar sposoban da od poznatih delova sastavi nešto
novo i autentično, kao što to Tarantino čini sa filmovima.
Više od toga, on je bio među prvim glasovima svoje generacije
(tzv. Generacije X), zapravo njeno ogledalo i portal u naličje,
tog drogiranja, večitog traženja i retkog dobijanja potvrde, tog
lagano ošljarskog, a opet privilegovanog stava koji je ta
generacija rođena i odrasla u doba relativnog blagostanja dobila.
Sa druge strane, on je bio čovek koji je patio od fizičkih bolesti
i psihičkih poremećaja i kojeg su oblikovale lične traume: razvod
roditelja i kasnija sramota i izopštenost.
Svi
filmovi koji se Kurtovim životom i njegovom ulogom u globalnoj
kulturi bave, a tu imamo nekoliko dokumentarnih i jedan igrani –
Van Santov Last Days (2005), pokušavaju da uhvate oba njegova
aspekta. Razlika je često samo u stilu, jesu li svedeni na klasične
forme ili pokušavaju stilom pratiti Cobainovu kreativnost, a
domet je često ograničen. Montage of Heck Bretta Morgena,
prvi film za koji su Cobainovi roditelji, prijatelji i Courtney
Love dali dozvolu, intervjue i obilje privatnog materijala,
pokušava i u velikoj meri uspeva da poveže ta dva aspekta Kurta
Cobaina i da sve to podvuče veoma upadljivim vizuelnim
stilom.
Dakle,
tu imamo intervjue, “talking heads” sagovornike koji manje
ili više iskreno odgovaraju na pitanja, amaterske privatne
snimke Kurta kao deteta i kasnije kao nesrećnog momka i na kraju
kao zvezde ne baš najsposobnije da se nosi sa slavom, snimke
koncerata od neposećenih klupskih gaža do stadionskih na kraju i
animacije koje prate isečke iz Kurtovih dnevnika. Sve to je
uklopljeno savršeno i daje nam odmeren, distanciran pogled u
njegovu ličnost. Krajnji utisak je neprijatan, ali to tako treba
biti ako imamo u vidu da se i on kroz veći deo života, sa
slavom ili bez, sa drogom ili bez, sa Courtney ili bez, osećao
upravo tako – neprijatno. Stiče se utisak da je od
tinejdžerskog doba bio na rubu da oduzme sebi život.
Kad
smo već kod toga, njegova smrt je svedena na jednu rečenicu na
kartici na kraju filma. Film se završava sa razmatranjem
njegovog pokušaja samoubistva tabletama mesec dana ranije. Nema,
dakle, mesta neumesnim nagađanjima i teorijama zavere, i to je
dobro. Nema ni suvoparnih razglabanja o “grunge” pokretu, jer je
suštinski nebitno pošto Cobain nije voleo etikete. Zapravo,
vrlo malo se tu govori o muzičkom razvoju i kreativnom procesu
stvaranja, iako će soundtrack biti uglavnom sastavljen od
Nirvaninih pesama. To više govori u prilog tezi da je on
stvarao terapijski i da je sve što imao rekao kroz svoju
muziku.
Reditelj
Brett Morgen nije hteo da napravi klasičan “rockumentary”, jer
je to već učinio sa Crossfire Hurricane (2012), baveći se
sastavom The Rolling Stones i njihovom fenomenalnom
dugovečnošću. Montage of Heck je upravo to: vešta
montaža sastavnih delova Kurtovog ličnog pakla koji je
preživljavao. Brett Morgen sve postupke koristi pametno, odmereno i
na pravim mestima, pa je i film u duhu Nirvanine muzike i
Kurtove ličnosti. Preporuka fanovima.
No comments:
Post a Comment