Napomena: Tekst je originalno pročitan u emisiji Filmoskop na trećem radijskom programu HRT-a. Dostupan je na linku: http://radio.hrt.hr/ep/filmoskop/131375/, a ovde kao autor prenosim u integralnom obliku i na hrvatskom standardu jezika. HRT zadržava sva prava, kopiranje je zabranjeno, tekst je postavljen isključivo u neprofitne svrhe.
Denis Villeneuve je svakako
jedan od najperspektivnijih filmskih autora danas. Za samo nekoliko
godina je od statusa redatelja u usponu u frankofonom dijelu Kanade
došao do toga da se za njegove usluge otima Hollywood. Dramatizacija
stvarnog masakra, Politechnique
je bio film kojim je privukao pozornost šire javnosti. Naša
majka mu je
donijela nominaciju za Oscara za strani film i pažnju hollywoodskih
velikih studija. Film Zatočene
bio je jedan od zapaženijih hollywoodskih debija. Neprijatelj
je pak bio više nego intrigantna mozgolomka. Sada pred sobom imamo
Sicario,
kompleksnu kriminalističku dramu sa eksplozijama akcije i nasilja
smeštenu u milje meksičkih kartela, a od Villeneuvea u naredne
dvije godine očekujemo dva znanstveno-fantastična filma sa
relativno velikim budžetom: izvanzemaljsku dramu Story
of Your Life, te
nastavak kultnog Blade
Runnera Ridleya
Scotta pod radnim nazivom Androids
Dream.
Kao i u Neprijatelju,
Villeneuve otvara film karticom sa objašnjenjem naslova. Sikariji su
bili židovski zeloti koji su se gerilski borili protiv rimske
okupacije Judeje i svoje neprijatelje, rimske vojnike i namještenike,
ubijali iz potaje bodežima koje su krili u rukavima. U
latinoameričkom španjolskom slengu, pojam “sicario” označava
plaćenog ubojicu, fanatika koji se neće zaustaviti ni po cijenu
života. Jasno, ovdje se radi prvenstveno o drugom značenju, ali ne
bismo smijeli smetnutu s uma ni ono prvo, budući da je riječ o
“ratu protiv droge”, uz “rat protiv terorizma” jednoj od
najskupljih i najdugotrajnijih avantura američke politike u kojima
su sva sredstva dozvoljena. Karticu kao uvod u film možemo doživjeti
kao svojevrsni “spoiler”, ali to je Villeneuveova manira: on
često žrtvuje suptilnost radi maksimalnog efekta i u tome uspjeva,
pa nas na ovaj način priprema za svojevrstan “ubod”. Mada, film
počinje udarcem, i to doslovno. Policijski “ovan” se zabija u
vrata i zid kuće u tihom američkom predgrađu. FBI-jev tim za
racije upada u kuću za koju se sumnja da pripada narko-dileru i da
su u njoj sakriveni taoci i žrtve otmica. Posle puškaranja i
eksplozija, agenti na terenu otkrivaju da su u zidove i temelje kuće
uzidani leševi 42 ljudi, svi sa vrećama na glavama. U toj uvodnoj
sekvenci upoznajemo i agenticu Kate Macer (glumi je Emily Blunt) koja
će nas voditi kroz priču i biti naše “oči i uši” u
kompliciranom svijetu kartela i boraca protiv njih.
Pošto se istakla u akciji,
Kate je pozvana da se pridruži međuagencijskoj grupi koja ima za
cilj istjerati na površinu i pohapsiti odnosno pobiti vođe kartela
iz Juareza koji su odgovorni za opisano zvjerstvo duboko u američkom
teritoriju. Grupa izgleda šaroliko, vodi ju Matt (Josh Brolin),
naizgled simpatični “lako ćemo” tip u japankama koji se
predstavlja kao savjetnik Ministarstva obrane, ali mu na čelu piše
CIA, a u njoj su i drugi terenski agenti, savezni šerifi, vojni
specijalci svježe vraćeni iz Afganistana, te mračni, tužni i
opasni tip po imenu Alejandro (Benicio Del Torro) koji se isto tako
predstavlja kao savjetnik. On govori malo i samozatajno, za sebe kaže
da je bio tužitelj, ali da sada radi tamo kamo ga pošalju. Njihova
prva misija “u okolici El Pasa” zapravo završava van granica
zemlje, u notornom meksičkom gradu Juarezu i za cilj ima transport
jednog od vođa kartela u Ameriku. O toj akciji, naravno, ne postoji
nikakva službena dokumentacija. Kate shvaća da je zaglibila dublje
nego što je htjela, da se ne može nositi sa situacijom, ali o tome
nema vremena razmišljati. Istovremeno počinju vrtoglava akcija i
ubojita moralna dilema u okruženju totalnog rata gdje su za
ostvarenje cilja dozvoljena sva sredstva.
Sicario
je jedan od onih filmova koji “udaraju u trbuh” i “grabe za
gušu”, koji se gledaju bez daha i koji, ma koliko neprijatni bili,
fiksiraju gledaočevu pozornost. Villeneuve se oslanja na svoje
najjače strane, tempo, ritam i vizualizaciju, te nas uspjeva uvući
u mračan i nasilan svijet i u njemu nas držati sa minimumom
potrebnih informacija i maksimumom misterije. U tome mu dosta pomažu
njegovi oprobani suradnici, kompozitor Johann Johannsson koji sa
svojim soundtrackom
diktira emocije, i direktor fotografije Roger Deakins sa svojim
atraktivnim totalima i snimcima iz helikoptera.
Atipično za Villeneuvea,
Sicario
je film prepun referenci na druge filmove. Tako ćemo vidjeti kadrove
i cijele pasaže koji kao da su preuzeti sa drugog mjesta, namjerno i
sa učitanim značenjem. Prva akcijska scena u Meksiku, odnosno na
graničnom prijelazu, je svojevrsna posvjeta Vrućini
Michaela Manna. Druga, u tunelima, u sjećanje priziva Zero
Dark Thirty Kathryn
Bigelow i fokus na vojničke procedure, taktiku i esprit
du corps, na taj
način dovodeći u direktnu vezu dva rata, protiv droge i protiv
terorizma, u kojima se, realistično gledano, ne možemo nadati
pobjedi, nego eventualno nekakvom poretku koji će biti
predvidljiviji od sadašnjeg kaosa.
I izbor glumaca je namjerno
referentan. Josh Brolin je direktni link s filmom Nema
zemlje za starce
braće Coen nastalim prema istoimenom romanu Cormaca McCarthyja,
smještenim na sličnu geografsku lokaciju i sa sličnom poantom o
opasnom življenju, te podsjetnik da je Sicario
svojevrsna ispravka ambiciozno zamišljenog, ali slabo realiziranog
Savjetnika Ridleyja
Scotta, smještenog upravo u milje kartela, filma za koji je McCarthy
napisao scenarij. Zlokobna pojava Benicia Del Torra takođe asocira
na spomenuta dva filma i zlokobne uloge koje je u njima odigrao
Javier Bardem, ali više od toga asocira na Traffic
Stevena Soderbergha za koji je Del Torro dobio Oscara i koji je jedan
od rijetkih filmova koji su uspjeli obuhvatiti razne aspekte
narko-kartela i borbe protiv njih.
Na Traffic
asocira i pokušaj “hyperlink”
pristupa preko uvođenja lika (korumpiranog) meksičkog policajca
Silvia u priču pri početku. Namjera je jasna: treba dati i drugi
ugao gledanja, ali je problem u tome što je taj aspekt priče
asimetrično manji i površniji od onoga što vidimo prateći Kate,
Matta i Alejandra. Drugi problem je inače standardna stvar za
Hollywood, rascjep između mračnih radnji koje su realistično
predstavljene s jedne strane, te potrebe da se gledaocima da lik koji
će im pružiti perspektivu i s kojim će se identificirati. U
pravilu, taj lik je naivniji od ostalih i, također u pravilu,
slabije napisan od ostalih. U ovom slučaju to je Kate i, ma koliko
se Emily Blunt trudila da je oživi i realistično predstavi kao
složenu ličnost sa svojim problemima i dilemama, ona ostaje daleko
ispod Matta u vještoj izvjedbi Josha Brolina, a posebno Alejandra
kojeg Del Torro maestralno igra.
Problemi, odnosno
nesavršenosti Sicaria
potiču iz scenarija koji je solidan i kompaktan, posebno kada se
uzme u obzir da ga je napisao debitant i prije svega glumac Taylor
Sheridan, ali je daleko od savršenog. Naprosto, ima u njemu suviše
kompromisa načinjenih za američku mainstream
publiku, i suviše općih mjesta i lakih rešenja. Denis Villeneuve
nije vrstan pisac, i to mu je najveći autorski nedostatak, pa je
uglavnom prinuđen raditi po tuđim scenarijima. No i u tim
okolnostima on od filma izvlači maksimum. Primjer za to su Zatočene,
gdje je solidno zamaskirao činjenicu da je scenarij zapravo slab i
napravio solidan triler. Sicario
je daleko iznad toga. U pitanju je ne samo dobar film, nego i jedan
od najboljih ove godine.
No comments:
Post a Comment