kritika originalno objavljena na: www.monitor.hr
2015.
režija:
Ridley Scott
scenario:
Drew Goddard (po romanu Andyja Weira)
uloge:
Matt Damon, Jessica Chastain, Chiwetel Ejiofor, Jeff Daniels, Sean
Bean, Kristen Wiig, Benedict Wong, Donald Glover, Michael Pena, Kate
Mara, Sebastian Stan, Aksel Hennie, Mackenzie Davis
Pre
nego što je The Martian imao premijeru, pojavile su se dve
stvari. Jedna od njih je interna filmska zezalica po kojoj opet
gomila ljudi ide na rizičnu misiju spasavanja Matta Damona, nakon
Spielbergovog ratnog spektakla Saving Private Ryan i
prošlogodišnjeg Interstellara u kojem je Damonov lik ostao
na usamljenoj planeti. Ovog puta je njegov lik, Mark Watney, ostao
sam na Marsu nakon katastrofalne peščane oluje koja je uništila
njegov komunikacioni uređaj, pa su se njegove kolege hitno povukle
misleći da je on poginuo.
Druga
stvar koja se pojavila je voda na Marsu. Dobro, o vodi na Marsu se na
mahove puno priča i piše i svaki čas se otkriva nešto novo i
kontradiktorno, pa sam malo i izgubio interes da pratim tu temu.
Međutim, čini se da je sada stvar ozbiljna i da je dotična voda u
tekućem obliku, pa će to možda imati posledice da se obnove i
pojačaju svemirski programi na Zemlji. Iako je NASA-i smanjen
budžet, a ona je do daljnjeg ukinula sve misije sa ljudskim
posadama, priča se da će biti misije na Mars negde 2030. godine.
Na
prvu loptu se čini da bi ovo drugo otkriće moglo naštetiti
kredibilnosti i gledanosti filma The Martian u kojem je jedan
od osnovnih pokretača drame to što nema vode, ali nije tako i o
tome svedoče prve Box Office brojke: film je već u prvom vikendu
praktično pokrio budžet. A ima i zašto, jer je ovo jedan topao,
zabavan, neopterećujući i pre svega dobar film za sve generacije
koji sve svoje probleme rešava lako, ležerno i u sekundi.
U
osnovi, imamo tri paralelne priče u jednoj, koherentnoj i lepo
povezanoj. Prva se odnosi na Marka i njegov boravak na “Crvenoj
Planeti”, odnosno njegovo preživljavanje do misije koja bi mu
mogla doći u spas samo na osnovu botaničkog, mehaničkog i
hemijskog znanja. U suštini, ovo je nešto kao Robinson Crusoe na
Marsu (komadić trivije: postoji film koji se zaista tako zove,
snimljen je 1964. godine i odiše naivnošću onovremenog SF-a),
doduše bez koza i urođenika (vanzemaljaca?), ali sa video-blogovima
i obiljem zanimljive nauke i “cvikeraškog” humora. Druga priča
bavi se posadom koja je mislila da je Mark poginuo i njihovom
moralnom i egzistencijalnom dilemom da li da se vraćaju po njega i
tako svoj boravak u svemiru produže za koju godinu i ugroze svoje
živote ili da nastave po planu, nazad na Zemlju, a da se Marku
doture namirnice i da ga pokupi sledeća planirana misija. Treća
priča je u suštini korporativni triler sa puno naučničkog žargona
koji se odvija na Zemlji, odnosno u NASA-inim prostorijama i koji se
uglavnom bavi različitim pristupima Markovom spasavanju (iz
različitih interesa, naravno).
Prvi
zadatak koji su scenarista Drew Goddard (Cabin in the Woods,
World War Z) i reditelj Ridley Scott morali rešiti je
predvidljivost kako same priče, tako i njenog ishoda. Umesto da se
protiv predvidljivosti bore ubacujući najrazličitije i
najneverovatnije moguće obrate, oni su je prigrlili i na tome
radili. Nije važan cilj, važno je putovanje, a ono je zabavno i
lagano, izuzetno prijatno i vreme od skoro dva i po sata, koliko film
traje, prolazi izuzetno brzo. Veliku zaslugu za to treba pripisati
Mattu Damonu koji je svakako dobar glumac. Do sada smo ga uglavnom
gledali u partnerskim i “buddy” ulogama, ali ovde je po prvi put
veći deo vremena sam na ekranu, što nije nimalo lak zadatak, ali mu
on prilazi sa sigurnošću i samopouzdanjem i ostvaruje možda i
svoju najbolju ulogu.
Drugi
zadatak je bio pogoditi ton filma i The Martian je tu savršeno
na liniji hollywoodskih “feel good” spektakala. Nema tu
distopičnosti i pretencioznosti Interstellara, niti pokušaja
filozofije i simbolike kao u slučaju filma Gravity. Ovde što
vidimo – to nam je. Čak je i nauka predstavljena jednostavno i
igrivo i uglavnom je ne ispitujemo. Pronaći ton filma je ovde bio
svojevrsni poduhvat, ako se uzme u obzir izvorni materijal koji baš
ne odiše literarnim darom, ali je zato pun praktičnih saveta iz
primenjene nauke. Goddard i Scott su to pretvorili u klasičnu
američku (i šire, anglosaksonsku) pragmatičnu priču o
individualnim naporima i ingenioznosti, i sve začinili “geekovskim”
humorom sa kojim ponekad preteruju, ali češće ostaju u granicama
normale. Sa druge strane, zezanje na temu disco-muzike je više nego
uspelo i osvežavajuće. Očekivano, The Martian se u ključnim
trenucima oslanja na kameraderiju među astronautima i naučnicima,
nakratko uvodi i brzo razrešava moralne dileme o slušanju komandi
nasuprot delovanju na svoju ruku prema moraloj obavezi.
Treći
izazov je bio snimiti film bez izrazitog negativca. Najbliže tome
što imamo su direktor NASA-e (Daniels) i komično nedorasla PR
predstavnica ove organizacije (Wiig), ali oni nisu zlikovci, samo su
ljudi sa drugačijim funkcijama i prioritetima od ostalih. To,
uostalom, nije problem u pričama o katastrofama i preživljavanju, a
Weir u svom romanu navodi da je u ljudskoj prirodi solidarnost sa
žrtvama prirodnih i drugih katastrofa, pa zato ne treba da čudi
podrška celog sveta upućena Marku.
Problem
je, međutim, što film ima previše sporednih likova koji nemaju
prostora da se razviju, pa ostaju samo skice uglavnom vezane za svoje
zanimanje. Svoju kratku minutažu najbolje koristi Donald Glover u
ulozi jednog od upečatljvijih NASA-inih “geekova”, što je i
očekivano s obzirom na njegovo iskustvo u komediji brzog ritma kakva
je bila serija Community. Drugi se trude da svoje uloge
osveže, ali im manje uspeva, pa ostaju uglavnom stereotipni prikazi.
Chiwetel Ejiofor je neupadljiv kao vođa projekta misije, Michael
Pena je tipičan vedri Meksikanac, “comic relief” među
astronautima koji ulazi u verbalne duele sa slično duhovitim Markom,
Aksel Hennie popunjava ulogu pomalo uvrnutog stranca, Kate Mara je
tipična kompjuterašica na svemirskom brodu, a Kristen Wiig ima
sramotno malo posla. Stvari donekle popravljaju rasprave između
Jeffa Danielsa, Seana Beana koji unosi malo britanskog šarma i
plemenitosti u svoj lik i Benedicta Wonga kao vođe tima za
konstrukciju.
Glumačko
društvance je tako prigodno, politički korektno i šareno, pa ne bi
trebalo biti problema sa Akademijom i novinarima koji su prošle
godine u Oscar-sezoni punili stupce sa odsustvom žena i manjina iz
filmova. Opet, izgleda da nekima ni to nije bilo dovoljno. No dobro,
ovo je tek usputna primedba, ali The Martian na drugom planu
ima i neka druga, mnogo problematičnija prigodna rešenja. Jedan od
njih je vizuelizacija samog Marsa koji izgleda i ponaša se kao bilo
koji pustinjski predeo na Zemlji. Kad smo već kod toga, ne bih
cepidlačio, ali za film koji se toliko oslanja na nauku je
neozbiljno da u računicu zaboravi uneti gravitaciju Marsa koja je
2,6 puta manja od Zemljine, što se ne vidi po kretanju glumaca i
vozila po površini planete. Takođe, meni se nije naročito svideo
ni 3D, malo mi je delovao “iskrivljeno” što je možda zbog
nekompatibilnosti sa mojom dioptrijom, a možda i zbog toga što
nisam fan takvih pomagala, ali, primera radi, u Mad Maxu mi
nije smetao.
The
Martian i pored tih sitnih nedostataka nudi dosta toga. Dobru
glumu Matta Damona. Živahne dijaloge i monologe. Gomilu pametno i
pravilno napravljenih referenci na druge filmove koje su izvedene
kako treba. Recimo, Matt Damon i Jessica Chastain su igrali zajedno u
Interstellaru, ali prepoznaćemo tu i druge filmove, poput
Kubrickove 2001: A Space Odyssey, a pominje se i Iron Man
dok slušamo Bowievu pesmu Spaceman u pozdaini. Ridley Scott
ne ostaje dužan ni sam sebi, pa pustinjskim pejzažima podseća da
je on ipak reditelj Thelme and Louise, a provući će se i
koji kadar Aliena, možda kao isprika za Prometheus.
Nakon nekoliko loših, promašenih i neshvaćenih filmova u nizu,
Ridley Scott je sa The Martian pogodio u centar i dokazao nam
da nije (još) za staro gvožđe. Možda je ovo samo slučajan
pogodak u moru štancerskih pokušaja, ali zaista ne bih usudio da
tako nešto tvrdim. The Martian je jednostavno vrlo dobar
film.
No comments:
Post a Comment