2015.
režija:
Joe Swanberg
scenario:
Joe Swanberg, Jake Johnson
uloge:
Jake Johnson, Rosemarie DeWitt, Jude Swanberg, Orlando Bloom, Brie
Larson, Anna Kendrick, Judith Light, Sam Elliott, Ron Livingston,
Melanie Lynskey, Sam Rockwell, Chriss Messina, Mike Birbiglia, Steve
Berg, Kent Osborne Lindsay Burdge
Joe
Swanberg možda nije izmislio mumblecore, niti mu dao ime kao Rambo
Amadeus turbo-folku, ali je svakako zbog svoje vernosti pristupu i
plodnog rada od po nekoliko filmova godišnje, postao njegovo prvo
ime i svojevrsni simbol. Usput, Swanberg nije štancer koji stalno
snima jedan te isti film ili slične filmove, nego tip koji
mumblecore koristi kao filmski jezik i ubacuje ga i u žanrovske
filmove, a ne samo “artsy” drame. Naravno, vreme prolazi,
mumblecore više nije tako opskurna varijanta, pa je i Swanberg
promenio svoj produkcijski pristup.
Ali
nije se “prodao”, ni Hollywoodu, ni indie industriji, već su oni
(indie varijanta više nego Hollywood) došli po njega i pristali da
igraju po njegovim pravilima. Tako su poslednja tri filma Drinking
Buddies (2013), Happy Christmas (2014) i sada Digging
for Fire (2015) svojevrsna potvrda njegove autorske i tržišne
vrednosti – filmovi sa poznatim glumcima, stilski ispolirani, a
opet nekako opušteni i gotvo slučajni. Swanberg je iz filma u film
sve bolji, Digging for Fire mu je “najzvezdaniji” i ujedno
najuspeliji do sada, a i tempo od jednog filma godišnje je prilično
impresivan za tipa koji je navodno usporio.
Digging
for Fire počinje sa misterijom i to odmah u drugoj sceni. Mlada
familija koju sačinjavaju učitelj u javnoj školi Tim (Jake
Johnson, ujedno i ko-scenarista), instruktorka joge Lee (DeWitt) i
njihov klinac Jude (Swanbergov sin i redovan “gost” u njegovim
filmovima) preko leta čuva vilu u Malibuu, inače u vlasništvu
Leeinog bogatog klijenta. U jednom trenutku Tim pronađe stari,
zarđali revolver i nešto što bi mogla biti ljudska kost. U
njegovoj glavi se razvija misao da bi se na tom mestu moglo nalaziti
i više leševa i jednostavno to mora istražiti. Lee nije
oduševljena sa muževom opsesijom jer zašto bi on kopao na tuđem
zemljištu, a ima i toliko pametnijih stvari za obaviti, ali njemu
vrag ne da mira.
Misterija
je ovde samo okidač za neke druge stvari, odnosno za odvojeni vikend
supružnika dok je klinac kod babe i dede (Judith Light i Sam
Elliott). Situacija među supružnicima je daleko od idealne, ali
jednako tako i od katastrofalne. Oni su dugo zajedno i već imaju
malog kojeg vole više nego išta, ali jednostavno moraju da “podvuku
crtu” i pomire se sa činjenicom da više nisu mladi, kao i sa
činjenicom da na neke stvari ne gledaju isto. Digging for Fire
je zapravo potraga za njihovom strašću i potraga njih oboje za
samim sobom i svojom suštinom.
Rekoh
već, oni vikend provode odvojeno. Ona se viđa sa prijateljima (Ron
Livingston i Melanie Lynskey) i izlazi u bar gde će upoznati
zanimljivog stranca Bena (Bloom). On će pozvati par prijatelja (Sam
Rockwell i Chris Messina između ostalih) na par piva i par sati
kopanja i detektivske misterije. Oni će to pretvoriti u svoju žurku
i dovesti i neke mlade ženske. Jedna od njih, Max (Larson) će
pokazati interes za misteriju ili pre za Tima. Oboje su, dakle, blizu
iskušenja da prevare svog partnera, međutim to im nije prioritet.
Oni su u drugom filmu.
Vrednost
Digging for Fire nije ni u plošnoj misteriji koja je
svojevrsni anti-klimaks. Film naprosto nije takav. Ovde to ne smeta
jer misterija samo služi kao Timov beg od stvarnosti. Nije trik ni u
mogućnostima za makar kratkotrajne romanse, one su tu više kao
prepreke i distrakcije. Nije fora ni u “party” raspoloženju i
provodu, mada je ono uvod u stvarnu temu filma. A ona je jedno
potrebno i pametno razmatranje egzistencijalističkih tema: odrasle
životne dobi, između mladosti i starosti i nošenja sa tim.
Swanberg kroz slične, a opet različite situacije kroz koje dvoje
njegovih protagonista prolaze odvojeno ta pitanja postavlja na igriv
i inteligentan način. Nije tu stvar ni u krizi srednjih godina, već
u temeljnoj izgubljenosti u onim godinama i onoj situaciji kad
odgovornost postane prioritet u odnosu na provod.
Swanberg
to lepo izvodi sa poznatim glumcima koji uglavnom imaju male uloge.
Oni su opušteni i ležerni, bez one prenaglašene kompetitivnosti
kakvu bi pokazali u nekom drugom i drugačijem filmu i sjajno se
uklapaju u postavljene situacije. Sve to je predivno snimljeno
analogno, na 35 mm, na lokacijama u okolini Los Angelesa i fino
montirano, bez sada već pomalo opterećujućeg “DIY” šmeka na
koji se mumblecore filmovi prečesto oslanjaju. Joe Swanberg je ostao
veran sebi, svojim temama i svom izrazu, samo ih je podigao na viši
nivo. Mumblecore je, sudeći po ovom filmu i po While We're Young
Noaha Baumbacha ušao u novu, malo glamurozniju fazu. Sviđa mi se
taj razvoj događaja.
No comments:
Post a Comment