2014.
režija:
James Kent
scenario:
Juliette Towhidi (prema memoarskoj prozi Vere Brittain)
uloge:
Alicia Vikander, Taron Egerton, Kit Harington, Colin Morgan, Dominic
West, Emily Watson, Miranda Richardson, Jonathan Bailey, Henry
Garret, Alexandra Roach
Učinite
sebi uslugu i zapamtite ime Alicie Vikander, jer je to glumica pred
kojom je svetla budućnost. Neki će je se setiti iz danskog
kandidata za Oscara od pre nekoliko godina A Royal Affair,
neki drugi po sporednim iz Anne Karenine ili The Fifth
Estate. Ja bih mogao da lažem i kažem da je pratim još od
švedskih filmova na početku njene karijere (IMDB mi je uvek
uključen), ali to neću učiniti jer nema smisla. Pažnju mi je
privukla vrhunskim glumačkim ostvarenjem u Ex Machina, ruski
super-spektakl Seventh Son sam propustio, u Son of a Gun
je imala malu i tipsku, mada više nego solidno odrađenu ulogu, a sa
The Man from U.N.C.L.E. je sebi širom otvorila vrata
Hollywooda, a za kraj ove godine se očekuje i “Oscar bait” The
Danish Girl, kao i “crowd-pleaser” Burnt, što će
reći da ćemo je još gledati.
Eto,
pobrojao sam nešto i potrošio malo elektronskog papira, razvukao
tekst da deluje impozantnije i stručnije. Znamo mi kritičari to da
radimo. Elem, nije fora toliko u tome koliko je uloga, glavnih i
doglavnih, Alicia Vikander ostvarila ove godine. Ono što zapanjuje
je njihov kvalitet i njihova raznovrsnost. Po tome je zaista
fascinantna, nešto kao “Zvezdani uspon godine 2015”, a svoju
kolekciju dopuniće i jednom stvarnom i literarnom ličnošću,
britanskom spisateljicom, pacifistkinjom i aktivistkinjom Verom
Brittain u ekranizaciji njenih memoara Testament of Youth.
Rezultat ni ovog puta nije izostao.
Na
Aliciu Vikander ćemo se vratiti kasnije, film je ionako “showcase”
njenog talenta. Rekao bih par reči o Veri Brittain i njenom romanu.
Naime, ova izuzetna žena bila je dosledna feministkinja i
pacifistkinja, obrazovana na Oxfordu kad ta institucija nije rado
primala žene. Bila je bolničarka u Prvom svetskom ratu i u njemu
izgubila brata, verenika i dvoje bliskih prijatelja, ali je mržnja
prema neprijatelju nije preuzela, nego je ostala dosledna svojim
idealima. Svoj život je dokumentovala u knjigama, među kojima se
izdvaja “Testament” trilogija, a posebno Testament of Youth
koji se bavi njenim predratnim i ratnim godinama, te post-ratnom
traumom sve do upoznavanja sa mužem Georgeom Catlinom. Britanska
kulturna javnost ima običaj da je se seti kada se bavi godišnjicama
datuma iz Prvog svetskog rata, pa stoga nije ni čudno da je ova
ekranizacija izašla prošle godine, na okruglu stogodišnjicu
početka ovog krvavog imperijalističkog sukoba, ali je limitirana
bioskopska distribucija bila ove.
Film
kao film je zanimljiv kao svedočanstvo jednog vremena i kao priča o
suočavanju sa životom, gubitkom i patnjom nakon koje se možemo
nadati katarzi. Film se fokusira na svoju glavnu glumicu i njenu
ekspresiju, te pravilno dozirane emocije koje nikad ne skreću u
patetiku, za šta je postojala opasnost. Alicia Vikander svoju nimalo
laganu ulogu igra, očekivano, maestralno i pravo zadovoljstvo ju je
videti na ekranu. Takođe, Testament of Youth okuplja vrlo
dobre i prepoznatljive mlade britanske glumce u ulogama njenog brata
(Egerton), verenika (Harington koji u poslednje vreme toliko često
umire na ekranu da mu se smeši status novog Seana Beana) i njenih
prijatelja. Lepo je videti i Dominica “McNulty” Westa u
domicilnom britanskom okruženju, kao i pomalo zaboravljenu Mirandu
Richardson, premda su njihove uloge male.
Testament
of Youth ima i određene probleme. Nije toliko ni to što je
depresivan i mračan, snimljen uglavnom u sivim i blatnjavim
tonovima, jer filmovi o ratu i gubicima i moraju biti takvi. Akcijske
i avanturističke ratne filmove možemo ostaviti po strani, to su
filmovi drugačijeg izraza i drugačije namene, pa i govore o
drugačijim stvarima. Problem je u tome što je linearan i što po
tome podseća na televizijski film. Kada pogledamo ko je glavni
producent (BBC) i čime se reditelj do ovog filma bavio (režijom
televizijskih filmova i serija), onda ne treba da čudi ni takav
utisak o filmu. Takav kakav je, Testament of Youth bi odlično
funkcionisao kao dvodelna ili trodelna mini-serija, mada je sasvim
gledljiv i kao TV film. Samo ne očekujte uzbuđenja, spektakl i
preteranu inovativnost. Ovo je delo pouzdanih rutinera koje ćemo
možda pamtiti samo po ostvarenju Alicie Vikander.
No comments:
Post a Comment