2015.
režija:
Jon Watts
scenario:
Jon Watts, Christopher D. Ford
uloge:
Kevin Bacon, James Freedson-Jackson, Hays Wellford, Shea Whigham,
Camryn Manheim, Kyra Sedgewick (glas)
Da
su glavni likovi filma Cop Car odrasli ili makar stariji
maloletnici, a ne baš klinci, bio bi to jedan umereno zabavan tipski
triler. Uz minimalne intervencije, recimo da su dvojica likova
stondirani, mogao bi da se okrene i na komediju, jer u centru zapleta
stoji zabuna. Ovako imamo dve izuzetno simpatične male barabe koje
žive na križanju svetova. Sa jedne strane, to su izmaštani svetovi
nalik na akcione filmove, a sa druge je realnost američke vukojebine
negde na Srednjem Zapadu. Iako će nam njihovi postupci delovati
nerealno i iako će doneti sve same krive odluke, mi ćemo za njiih
zdušno navijati i netremice pratiti nevolje u koje će upadati.
Dakle,
pomalo plašljivi Harrison (Wellford) i kolovođa Travis
(Freedson-Jackson) su otišli od kuće. Ili pobegli iz škole,
svejedno. Upoznajemo ih kako hodaju prostranom poljanom i psuju. Na
ulazu u šumu pronađu policijski auto, priđu polako i oprezno i
shvate da nema nikog ko taj auto čuva i nikog u blizini generalno.
Sednu unutra, pročačkaju levo i desno i nađu ključeve. A ako auto
već nije ničiji, zašto se ne bi provozali... Tako njihovi dečiji
mozgovi funkcionišu na osnovu sadržaja koji konzumiraju i koji im
je dostupan: priča, avanturističkih knjiga i stripova, akcionih
filmova i kompjuterskih igrica.
Štos
je, međutim, što je taj auto ipak nečiji, a nije napušten i
ostavljen tamo za zezanje. Ne samo da je policijski, nego ga taj dan
“duži” šerif Kretzer (Bacon), i, što je još gore, njegove
namere nisu baš zakonite, a klinci su ga omeli u pola posla. Naime,
jednog tela u prtljažniku se rešio pomoću jame i živog kreča,
ali prtljažnik još nije prazan, o čemu će posvedočiti gomila
naoružanja na zadnjem sedištu... Sva je prilika da su klinci u
svojoj igri zaglibili dalje nego što su to hteli i dalje nego što
to mogu shvatiti.
Na
stranu realna pretpostavka da se nijedan klinac ne bi usudio da se
odveze u pandurskom autu, znao on da vozi (što je takođe malo
verovatno) ili ne. Verovatnije je da bi se igrarija završila sa
drndanjem po instrumentima ili možda zezanjem policije preko
radio-stanice. No dobro, u ovom preterivanju ćemo uvideti jedan
trend u indie kinematografiji: autori su skloni da krenu “putem
sećanja” i u okruženje iz filmova koji su ih formirali u mladoj
dobi (ovde imamo klasičan triler sa pridihom “backwoods”
okruženja i komičnom zabunom, kao u ranim radovima braće Coen)
ubace likove koji su “stand in” za njih tada. U sjajnom filmu Mud
Jeffa Nicholsa je to izvedeno suptilnije, ovde se od toga radi
poenta, što takođe nije pogrešno, a ovde je čak beskonačno
simpatično i svakako je to jedan od presudnih kvaliteta ovog filma,
posebno zbog odlične međusobne hemije koju demonstriraju James
Freedson-Jackson i Hays Wellford.
Drugi
presudni kvalitet filma odnosi se na šerifa u maestralnoj
interpretaciji Kevina Bacona. Tretman lika je izvanredan, u finom
balansu između komičnog (jer se u svojoj gluposti i aroganciji
doveo u neprijatnu situaciju i nestrpljiv je da je reši) i
realističnog (jer su njegovi postupci u rešavanju iste mnogo bliži
strpljivim i proračunatim nego što liče na “gung ho”). Bacon
ga igra sa takvim žarom da je iz scene u scenu “folksy”,
zastrašujuć, sjeban, šta god se od njega traži i nikad ne
promašuje ton.
Dodatni
kvalitet Cop Cara je, pored toga što je urnebesno zabavan i
duboko u sebi topao film, je i to što nema viškova u priči,
meandriranja i preteranog objašnjavanja. Tih 85 minuta filma
potrošeni su ekonomično, u relativno umerenom tempu i sa relativno
malo likova u priči. Osim Kevina Bacona, koji je ujedno i izvršni
producent filma i njegove žene Kyre Sedgewick čiji glas čujemo u
ulozi dispečarke, te karakternog glumca Shea Whighama u ulozi dilera
i Camryn Manheim u “comic relief” epizodi stvarne ili nabeđene
lude babe, ostale glumce sigurno nećemo prepoznati ni po imenu.
Whighamu
se, pak, mora odati priznanje za najzajebaniji zločinački monolog u
ovogodišnjoj filmskoj berbi koji film pomera još malo ka teritoriji
apsurdnog i bizarnog. Daleko od toga da Kevin Bacon nema svojih
momenata, njegov šerif je izuzetno upečatljiv lik, ali, verujte me,
Whighamov monolog ćete pamtiti dugo. On je u ovom filmu o avanturama
dve male barabe, jednog opasnog šerifa i jednog jednako opasnog
kriminalca “tačka na i”. Cop Car zaslužuje moju ogromnu
preporuku za veče nepretenciozne filmske zabave.
No comments:
Post a Comment