kritika originalno objavljena na: www.monitor.hr
2015.
režija:
Bill Condon
scenario:
Jeffrey Hatcher (po romanu A Slight Trick of the Mind Mitcha Cullina)
uloge:
Ian McKellen, Laura Linney, Milo Parker, Hiroyuki Sanada, Hattie
Morahan, Patrick Kennedy
Svake
jeseni već devetu godinu za redom održava se Filmomanija, revija
filmova koje valja pogledati, a koji nisu još išli ili se
pretpostavlja da neće ići u redovnu kino-distribuciju. Revija traje
pune dve sedmice i stanovnicima Zagreba, kao i putnicima-namernicima
i slučajnim prolaznicima toplo preporučujem da neke od naslova
pogledaju na velikom platnu jer će možda propustiti jedinstvenu
šansu. Kako Zagreb tek povremeno posećujem, a baš za taj vikend se
pogodilo da portal FAK proslavlja petu godišnjicu, moj ovogodišnji
“ulov” sa Filmomanije je Mr. Holmes. U pitanju je još
jedan u nizu filmskih i televizijskih projekata koji se u poslednjih
nekoliko godina pojavljuju sa namerom da nam ponude još neki novi i
neviđeni aspekt ovog viktorijanskog detektiva.
Pade
mi na pamet jedna epizoda Mućki u kojoj Delboy ima novu foru
za zaradu: izlete po “etničkom” Londonu koji se ne vidi u
uobičajenim turističkim turama. Jedna od tih predviđenih
“etničkih” destinacija je i rodna kuća Sherlocka Holmesa. Kada
Rodney primeti da je reč o fiktivnom liku, Delboy će odgovoriti da
je to sjajno, jer se onda može zaustaviti pred bilo kojom starom
kućom i nju pokazati kao Sherlockovu.
Možda
ja grešim, ali upravo takav utisak stičem o svim novim i ne tako
novim varijacijama na temu Sherlocka: fiktivan je lik i možemo mu
raditi šta hoćemo, pokušati da ga načinimo ljudskijim, još
fiktivnijim, da ga uvrćemo i izvrćemo, pa kako bilo. Tako se Billy
Wilder bavio njegovim privatnim životom (The Private Life of
Sherlock Holmes, 1970), Barry Levinson njegovim studentskim
danima (Young Sherlock Holmes, 1985), a Herbert Ross ga je
odveo na lečenje od ovisnosti kod Freuda (The Seven-Percent
Solution, 1976). Guy Ritchie je u dva filma sa lošim CGI-jem
potencirao njegovo asocijalno ponašanje, napravivši od njega
“super-geeka” na steroidima, a dve serije (Sherlock i
Elementary) su ga prebacile u kontekst moderne Britanije,
odnosno Amerike. Ne smatram se nikakvom “konzervom”, ali želim
da u zapisnik uđe da mi je najdraže poprilično konzervativno,
gotovo kanonsko viđenje Sherlocka Holmesa iz mog detinjstva u
interpretaciji pokojnoh Jeremyja Bretta u Granadinim televizijskim
filmovima i serijama.
Ostalo
nam je, dakle, da ga vidimo kao starog, penzionisanog pčelara. Nešto
od toga je natuknuto i u knjigama Arthura Conana Doylea i u kasnijoj
“spin-off” literaturi, on se iz penzije vraćao da zajedno sa
doktorom Watsonom pomogne britanskoj obaveštajnoj zajednici pred
Prvi svetski rat, a u penziji je i jednu mladu Amerikanku podučavao
detektivskim veštinama. U Mr. Holmes, filmu Billa Condona po
romanu Mitcha Cullina, Sherlock je još stariji, hoda sa štapom,
senilan je i nemoćan. Nisam baš siguran da sam želeo takvog da ga
vidim.
On
je ostao bez većine veza sa Doyleovim kanonom i onim što ga je
definiralo kao lika iz fikcije. Ostao je i bez imena, obraćaju mu se
samo po prezimenu. Jedino što je film fino ukačio iz kanona je da
je priče pisao Watson, te da su one po ukusu masa i da često nemaju
veze sa “stvarnim” Sherlockom Holmesom. Tako nema ni lovačke
kape i lule (to je plod mašte ilustratora), zamenili su ih cilindar
i cigara, i to samo dok je gospodin Holmes bio u snazi za tako nešto.
Istina, pojaviće se u po jednoj sceni brat Mycroft, doktor Watson i
gospođa Hudson, pojaviće se i jedna žena iz prošlosti, a to nije
Irene Adler.
Imamo,
dakle, tri priče koje će nekako konvergirati u jednu. Okvirna je
smeštena u period posle Drugog svetskog rata u kojoj ostareli,
senilni detektiv (McKellen) živi u kući na osami sa priprostom
negovateljivom, gospođom Munro (Linney) i njenim prepametnim sinom
Rogerom (Parker) i uglavnom se bavi pčelama, a tom zanatu uči i
klinca koji u njemu vidi idola. Klincu za ljubav, Holmes se želi
prisetiti svog poslednjeg slučaja i zašto je uopšte išao u
penziju, ali to mu ne ide najbolje.
Ta
priča se dešava nekih 35 godina ranije i tiče se gospodina i
gospođe Kelmot (Morahan, Kennedy) i njihovog temeljnog nerazumevanja
kao uvoda u tragediju. Misterija tog slučaja je takva da ju je već
ostareli Holmes u stanju rešiti za jedno popodne. Stari Holmes se
pita šta je pošlo po zlu pa se posle tog slučaja povukao, iako je
Watson ponudio svoju, fiktivnu verziju događaja, i to je ono zašto
ga senilnost proždire. Potraga za čudotvornim lekom za bistrinu uma
(pošto matični mleč više ne deluje) će ga odvesti u Japan netom
iza rata i u kontakt sa Tamikijem Umazakijem (Sanada), japanskim
botaničarem. Niste mislili da će se Sherlock Holmes pojaviti u
Hirošimi? Hoće... i to će, naravno, uticati na njega. Kako ga i
fizička snaga sve više napušta i kako se trudi da iščupa
misteriju iz svoje glave, klincu za ljubav, a sebi kao dokaz da je
još uvek živ, tako će se menjati i kao čovek.
Zapravo,
okvirna priča je i najupečatljivija jer se poigrava sa svojim
protagonistom na taj način da mu polako oduzima onaj briljantni um i
hladni racio po kojem je bio poznat. Ne znam je li etički dovesti
lika do tog očajnog stanja mučenja pred smrt, odnosno da li je to
pravi autorski potez da se fiktivni lik na taj način “očoveči”,
da postane tako stravično ljudski. Opet, fiktivan je lik i tu etika
ne važi, samo znam da ne bih uživao da vidim tako starog Indianu
Jonesa ili tako starog Jamesa Bonda. Istini za volju, ovo je savršen
poligon Ianu McKellenu da demonstrira svoje glumačke mogućnosti i
to čini tako sjajno da je stari Sherlock Holmes u njegovoj izvedbi
tužan, ali nikako patetičan prizor. Njega sjajno prati simpatični
Milo Parker, dok sa Laurom Linney stvari stoje malo drugačije, pre
svega zbog tipskosti lika sirote udovice sa sela koju život nije
štedeo. Naravno, ona voli svog sina, ali to u svojoj ograničenosti
pokazuje na čudan način.
Druge
dve priče ne stoje tako dobro. Jedna pati zbog plošne misterije
koja i pored melodramatičnog obrata na kraju još uvek nije dovoljan
“pay-off” na kraju, da ne pominjemo da i u njoj Sherlock Holmes
izgleda starije, umornije i potrošenije od onoga što bi se zapravo
dalo iščitati iz njegovih godina. Pravo je čudo da neki
kompleksniji slučaj pre toga nije zeznuo. Što se puta u Japan tiče,
on služi za jednu solidnu poentu na kraju (samospoznaja) koja je
dodatno podvučena i po mom skromnom mišljenju devalvirana drugom
odmah iza (onom sa kamenjem), te svedena na sentimentalnost. Hirošima
mi tu tek nikako ne ulazi u računicu iz mnogo razloga i deluje mi
kao ubačeni simbol. Gde je i kako gospodin Holmes proveo
šestogodišnji ratni period? Je li slušao radio? Je li čitao
novine? Je li makar čuo nadletanje nemačkih aviona? Kako je
prespavao Hirošimu? Ako je zaista bio toliko slabog zdravlja,
pamćenja i percepcije da zanemari svetski sukob, kako takav odlazi
na drugi kraj sveta, čak i po čudotvorni lek?
Iako
mi Mr. Holmes nikako nije seo, neću reći da je film loš,
jer bi to bilo nepošteno. Situaciju uveliko popravlja uloga Iana
McKellena koja je zaista hrabra i za pamćenje. Solidnom utisku
doprinosi i upravo takva, solidna i nenametljiva, gotovo nevidljiva
režija Billa Condona. Ovaj američki autor je imao nekoliko dobrih
filmova i igrarija sa biografijama i fikcijom u svoja tri
najzapaženija filma Gods and Monsters (1998) – za koji je i
dobio Oscara za adaptirani scenario, Kinsey (2004) i
Dreamgirls (2006). Usledila je “tezga” na dva Twilight
filma i ne baš sjajno prihvaćeni The Fifth Estate (2013). Sa
Mr. Holmes je uspeo da uhvati suštinu priče – film
uglavnom izgleda britanski diskretno, sa tek nekoliko izleta u
melodramu.
Nemojte
očekivati da će ovo biti još jedna, poslednja demonstracija
Sherlockovog briljantnog uma, kao što sam ja priželjkivao, pa će
vam se film svideti više nego meni. Pristupite mu kao nečemu
potpuno novom i originalnom, kao delu koje se tek malo referira na
poznatog filmskog junaka.
No comments:
Post a Comment