kritika objavljena na fak.hr
2015.
režija:
Athina Rachel Tsangari
scenario:
Athina Rachel Tsangari, Efthymis Filippou
uloge:
Yorgos Kentros, Makis Papadimitriou, Yorgos Pirapassopoulos, Sakis
Rouvas, Vangelis Mourikis, Panos Koronis
Pratim
ovo sranje na srpsko-hrvatskoj granici i prepucavanje hrvatskog i
srpskog premijera sa svitom pripadajućih ministara i razmišljam
koliko je to zapravo besmisleno i nepotrebno, naročito iz
perspektive običnih ljudi koji između dve zemlje putuju iz
poslovnih ili privatnih razloga. Kažu oni: “to je samo na toj
granici, ako baš morate idite avionom, ili preko Mađarske ili preko
Madagaskara”. Uvek ima načina, je li, naročito ako imate par
stotina eura za potrošiti. Bogatašima je ionako svejedno.
Istina,
na svaki takav događaj se može gledati kao na katastrofu, ili se
može okrenuti na sprdnju i humor iz nemoći ili se može već na
drugi način subvertirati. Moj predlog je da ga razložimo do
najprostijih faktora i zanemarimo sve što nije esencijalno. Ono što
nam ostaje su antropološke kategorije: imamo dvojicu muškaraca,
verovatno neodraslih i svakako nedoraslih situaciji u kojoj su oni
nekakva vlast i imaju neku moć i imamo njihovu igru i takmičenje
koje se može prostački nazvati “u koga je veći”. Muškarci su
i inače skloni tome, rekao bih čak evolucijski predodređeni, a iz
te bazične psihologije izviru i sportovi i ratovi.
O
tome nam govori novi film Athine Rachel Tsangari, autorice među
vodećim u krugu onog što možemo nazvati grčkim bizarnim valom. Tu
imamo šestoricu muškaraca, dobrostojećih (što nije nezanemarivo,
glede na to iz koje zemlje dolaze), na jednom brodu, na
tradicionalnom ribarskom izletu (van sezone, boje su sivlje i nema
gužve) i njihovo takmičenje. Samo što se ovog puta ne takmiče
samo ko će najbrže upecati ribu, ko će upecati najveću ribu ili
ko će upecati najviše ribe, nego u dokolici (i obesti) idu dotle da
naprave sveobuhvatno takmičenje i proglase pobednika koji je
“najbolji u svemu” i koji će imati čast da nosi naslovni prsten
koje je nosilo francusko plemstvo do sledećeg izleta i sledeće
partije.
Gotovo
bez uvoda, film od gledaoca zahteva dosta pozornosti da se pohvataju
konci, ne toliko glede radnje, ali svakako glede grupne dinamike.
Šestorica na palubi, plus još dvojica “nevidljivih” iz redova
posluge, nisu apsolutno iste demografije. Razlikuju se i po starosti
i po imovinskom stanju i po uspešnosti u svom poslu (igra ih
“enseble cast” što profesionalnih, što neprofesionalnih
glumaca, čak i Eurosong pevač Sakis Rouvas), ali igru započinju
kao manje ili više ravnopravni takmaci. E, sad, kao i sve što ima
pretenzije da bude sveobuhvatno, tako i ta igra ima dosta nategnuta i
nejasna pravila, što takmičarima otvara puteve za dogovore i
pregovore u smislu kupovine ocena i osiguravanja što boljeg
plasmana.
Ni
discipline nisu striktno utvrđene. Neke od njih su merljive, poput
pecanja, sklapanja IKEA-inih proizvoda ili čišćenja. Neke su
arbitrarne, poput oblačenja (uređenosti i elegancije), toniranosti
tela, pevanja i plesanja. Neke su poptpuno neuhvatljive, poput
ljubavnih uspeha, sreće u braku i generalne sređenosti života. A
neke discipline su jednostavno bizarne i besmislene: kvalitet pranja
zuba ili mirnoća spavanja, recimo. Naravno da će doći i do vađenja
argumenata, odnosno spolovila i njihovog premeravanja u svrhu igre.
“Boys
will be boys” je neka poanta koja se može iščitati iz najnovijeg
filma Tsangarijeve, ali to nije klasična “odjeb”-replika koju
izgovara neko ko se ne želi baviti stvarima. Ona se, naprotiv, toga
hvata sa radoznalošću i metodičnošću naučnika koji sistematski
posmatra svoje subjekte, ali i sa toplinom i igrivošću pravog
umetnika. Zbog toga će ubaciti i zapadnu i grčku muziku u rasponu
od evergreena do prolaznog popa koja se da čitati ironijski i
humorno, kao što će ceo film intonirati kao vežbu iz bizarnog
humora preko koje se upoznajemo sa suštinom stvari.
Athina
Rachel Tsangari je svakako jedna od vodećih autorica, ne samo u
grčkim nego i u evropskim krugovima. Njena rediteljska filmografija
možda nije dugačka, pre Chevaliera je režirala samo dva
dugometražna filma i nekoliko veoma zapaženih kratkometražnih. Na
tom popisu dugometražnih se nalazi i Attenberg, jedan od
potpisnih filmova grčkog bizarnog vala. No, Tsangarijeva je više
kredita pokupila kao producentica drugih grčkih i ne samo grčkih
filmova, a na tom podužem popisu će se naći i Linklaterov Before
Midnight, kao i Lanthimosovi filmovi Kinetta, Dogtooth
i Alps.
Kad
smo već kod Lanthimosa, neka poređenja između ovo dvoje autora se
sama nameću. Prvo, oboje sarađuju sa scenaristom Efthymisom
Filippouom koji je vrlo odgovoran za antropološki i bizarno-humorni
pristup u njihovim filmovima. Drugo, Lanthimos je ove godine takođe
snimio film po Filippouovom scenariju, od strane moje malenkosti na
ovom mestu recenzirani The Lobster u širokoj i bogatoj
koprodukciji na engleskom jeziku. Problem sa Lobsterom je bio
što momentum i snagu sa početka nije održao do kraja. Toga kod
Athine Tsangari nema: Chevalier je fokusiran i konzistentan
film, idejno i stilski ujednačen i ispoliran.
Naravno,
neki će mu naći zamerku u tome što se ne bavi aktuelnim grčkim,
dakle, socijalnim problemima ili da je toliko radikalno feministički
da svoje muške subjekte vređa i oduzima im svako ljudsko
dostojanstvo. Prva tvrdnja apsolutno nije tačna, jer se baš iz
odsustva socijalnih tema čita socijalni kontekst, naročito na kraju
filma kada posluga usvoji modalitete ponašanja od gazde i njegovih
kompanjona. Druga tvrdnja je već za razmatranje, ali je autoričin
stav potpuno legitiman, njena perspektiva je distinktivno ženska, pa
tako i detinjasti muškarci apsolutno imaju smisla. Baš zbog te
perspektive, a ne uprkos njoj, Chevalier je izuzetno zanimljiv
film.
Preporuka
od mene, dakle, stoji. Vi ćete se, dragi čitaoci i posebno
čitateljke, u to uveriti kada se Chevalier na svojoj
festivalskoj turneji koja je u punom jeku (od premijere u Locarnu,
preko dve nagrade u Sarajevu do Toronta, Vancouvera i New Yorka)
zaustavi u nekom od gradova u regionu. Za očekivati je da hoće,
pošto je ovo svakako potencijalni festivalski hit jesenje sezone.
Dotle će se možda stanje normalizirati, granice otvoriti i igrice
između dvojice dokonih političara prestati. A vas ću, drage
čitateljke, posebno zamoliti da mi, kad pogledate film, odgovorite
jesmo li svi mi muškarci zaista takvi.
No comments:
Post a Comment