2013.
režija: Christian
Alvart
scenario:
Christoph Silbert, Kai Hafemeister
uloge: Nadeshda
Brennicke, Charly Hubner, Ken Duken, Henny Reents, Andreas Schmidt
Hamburg, 1966.
The Beatles više nisu nastupali svakog vikenda, nemačka viša i srednja klasa su
uživale blagodeti galopirajućeg industrijskog rasta i razvoja, a stidljiva,
introvertna Gisela Werler (Brennicke) je postala prva žena koja je opljačkala
banku u Nemačkoj. Banklady, kako su je imenovali novinari, je prvo postala
lokalni, pa potom i nacionalni fenomen.
Giselu isprva
vidimo u večno istoj dnevnoj rutini, naporna šljaka u fabrici tapeta, zavidno gledanje
u zgodnu i negovanu sekretaricu Fanny (Reents), sastanci sa kolegom po imenu
Uwe (Schmidt) i trošenje crkavice na cigarete i ženske časopise. O, da, i
sanjanje o Capriju, tom mitskom raju nemačkih buržuja i malograđana iz 60-ih. Jednog
dana Uwe u Giselinoj sobi zaboravi kofer sa sumnjivom sadržinom, ali se
sutradan vrati sa kolegom Peterom (Hubner). Giseli je jasno da toliki novac ne
može biti pristojno zarađen, pa ih skrati za 5%, pošteno. Ona međutim reši da
jednog dana prati svoju simpatiju posle posla, te uhvati dvojac u pljački
banke. I nešto u njoj se prelomi. Ona je hrabrija nego Uwe i neće se
ustrtariti. I treba joj lova. I sviđa joj se Peter. Dogovori se s njim, napravi
improvizaciju maske, uzme pištolj, i povuci-potegni, malo trapavo, ali ipak
odlučno uspe da opljačka svoju prvu banku. A gde je prva, tu je i druga, i
treća, ukupno 19 komada. Gisela je evoluirala u međuvremenu, nabavila plavu
periku, fancy naočare za sunce, skupu odeću, a Peter je ubacio u priču i svoj
taksi kao način za beg. Sve u svemu, pravi Bonnie
& Clyde.
Osim što nisu.
Film je mogao da krene u dva legitimna pravca, ali nije izabrao nijedan. Prvi
bi bio feministički, ali izvorni stvarni lik bi radi toga pretrpeo velike
promene konteksta, a scenaristi, reditelj i glavna glumica, čija je i bila
ideja za projekat su pucali na realnost. Drugi legitimni put bi bila varijacija
na temu Bonnie & Clyde, što
podrazumeva „love on the run“ priču podvučenu jakim socijalnim kontekstom. „Love
on the run“ je tu, socijalni kontekst je prisutan samo na početku filma, da bi
kasnije bio zanemaren i krajnje prigodno izvlačen iz naftalina kada bi to bilo
zgodno. Umesto toga imamo melodramu o ljubavnicima, od kojih je jedan pritom i
oženjen, bez namere da ženu napusti...
Nadeshda
Brennicke je uverljiva, ali njen lik je jednostavan i sveden na karakterizaciju
iz feljtona. Charly Hubner je pristojan kao ljigavac Peter, a Andreas Schmidt
kao kukavica Uwe. Možda najzanimljiviji lik, ma koliko stereotipan bio, ispada
inspektor Fischer, tek stigao sa treninga u Scotland Yardu, sa novim, zahtevnim
i temeljitim metodama kojima njegove nemačke kolege pružaju otpor. Ken Duken ga
igra sigurno i uverljivo.
Film izgleda
atraktivno. „Period piece“ segment je odrađen bez greške, od lokacija, preko
automobila do odeće, frizura, konzumentske robe i ostalih vidova svakodnevnog
života. Posebno mi je zanimljiv bioskop koji ispred sedišta ima i stočiće na
kojima se može držati piće i pepeljara, i ovim putem pozivam prikazivače u
Hamburgu i šire da takvu praksu vrate, jer je neopisivo cool. Jedino što kvari
utisak atraktivnosti su pomalo jeftini CGI efekti.
Banklady svakako deluje netipično za evropski film, pa makar i žanrovski. Priča je
jasna i centrirana, ne preterano slojevita i jednom rečju hollywoodska. I
izvedba ostaje u istom ili sličnom maniru, akcija, jurnjava, pljačka i to je
sasvim u redu, ne mora svaki film biti filozofija. Od reditelja Alvarta to ne
treba da čudi, on se bavio žanrovskim filmom u Nemačkoj, ali i u Americi, gde
je napravio dva sasvim pristojna horora sa solidnom glumačkom postavom.
Ono što kvari
celu sliku je neverovatno dosadna, stereotipna i fušerski odrađena ljubavna
priča, nezanimljiva od početka do kraja. I, upozoravam, nije je malo, pošto
film traje dva sata. Razumem potrebu autorske ekipe da se drže istinitih
događaja koliko je moguće, ali nezanimljivu ljubavnu priču treba ili
fikcionalizovati ili je potisnuti na marginu. Uostalom, ko to može da trpi,
samo napred. Banklady nije poseban
film, ni posebno dobar ni posebno loš, i osim zanimljive tematike i lepih slika
Hamburga od pre 50-ak godina, ostatak će se preseliti u zaborav.
No comments:
Post a Comment