2013.
scenario i
režija: Jim Jarmush
uloge: Tom
Hiddleston, Tilda Swinton, Mia Wasikowska, John Hurt, Anton Yelchin, Jeffrey
Wright
Jim Jarmush je
snimio film o vampirima. To se ljudima koji nisu upućeni u Jarmushov „mindset“
čini kao nešto potpuno nezamislivo, jeftino i trivijalno. Međutim, svako ko je
malo pažljivije gledao Jarmushove filmove, zna da su njegovi likovi jednostavno
cool, a ima li nešto što je više cool od vampira, u doslovnom i prenesenom
značenju. Vampiri nisu cool jedino kada idu u srednju školu i presijavaju se na
suncu.
Ima tu jedna mala
razlika u nivou i klasi toga „cool“ koja odvaja Adama (Hiddleston) i Eve
(Swinton) od ostalih Jarmushovih likova. On nam je u svom opusu podario urbane
samuraje, psihodelične kauboje, finske taksiste, makroe iz New Orleansa,
svetske putnike, japanske turiste, ostarele jebače, kafopije i pušače, ljude
koji su prirodno cool, i koji toga ne moraju ni biti svesni. Sa druge strane,
ako je verovati nimalo slučajno izabranim imenima, Adam i Eve hodaju ovim
svetom od početka vremena, stičnu naučno znanje, svedoče velikoj umetnosti,
uživaju u vrhunskoj krvi i razvijaju se kao ličnosti, dok su sve vreme
apsolutno svesni sebe. Ne biti cool i sofisticiran nije opcija za takva bića.
Nije ni za njihovog vampirskog prijatelja Christophera Marlowa (Hurt), pisca
koji se žali na „ono zombi govedo Shakespeara koji ga je bezočno pokrao“.
Uopšte, kulturne,
naučne i istorijske reference su nešto što ćemo ovde dobijati u velikim
količinama i na visokom nivou, ali ništa od toga neće biti nategnuto. Za film
se vidi da je potpuno autorski i potpuno po autorovoj želji, dijalog je
ispoliran, likovi razrađeni koliko treba, ali nije ukinuta njihova simbolička
ravan, glumci savršeno odabrani, Tilda Swinton se odvaja od svoje tipične
hladnoće i postaje živahna, Tom Hiddlestone portretira Adama u klasičnom
rockerskom maniru i to je propraćenom modernom ultra-cool distorziranom drone
muzikom, skoro neprepoznatljivim obradama pesama iz 60-ih i 70-ih, naravno
klasikom, orijentalnom muzikom u tradicionalnoj i modernoj varijanti i raspravama
o muzičkim instrumentima i električnim pomagalima.
Drugi važan motiv
je nazivanje običnih ljudi zombijima. Sa jedne strane, to je moguće vampirski
elitizam, dok je sa druge to jasna aluzija na konzumerizam i nepažnju sa kojom
tretiramo našu prirodu i našu baštinu. Izbor lokacija nije nimalo slučajan.
Adam živi u derutnoj vili u Detroitu, gradu koji zaista izgleda kao da je
preživeo apokalipsu (što nije daleko u ekonomskom smislu), okružen DIY opremom,
starim instrumentima i fotografijama značajnih ličnosti iz kulture i nauke
(Tesla zauzima visoko mesto u njegovom panteonu), skriven od svih, osim od Iana
(Yelchin), jedinog „zombija“ kojeg ceni i koji mu bezrezervno pomaže. Eve živi
u živahnijem Tangiersu, kod kojeg se oseća još uvek vreva starih vremena i gde
sumnjivi likovi u zakutnim ulicama nude hašiš turistima.
Priča o zombijima
i uništavanju je priča o dekadenciji i moguće skorom kraju sveta kakvog znamo,
ali više od toga kraja kulture u bilo kom smislu reči. Jarmush kroz svoje
likove uspeva da nam dočara da se može naći zerica lepote čak i u propadanju.
Ako se sadržaj samo konzumira, a ne promišlja, onda se ne razume, bilo da je u
pitanju kulturni sadržaj ili opipljiva supstanca poput krvi. U tom smislu,
važan je lik Ave (Wasikowska), Evine mlađe, nesofisticirane, divlje sestre koja
se provodi i krajnje „divljački“ proždire krv. Kako je kultura onečišćena
masovnom proizvodnjom, tako je i ljudsko „krdo“, i posledično njihova krv,
onačišćena konzumacijom loše hrane, pića, droge, udisanjem smoga, i ostalih
blagodeti modernog života. U tom smislu, Only
Lovers Left Alive je jedna sasvim uspela parabola o ekologiji.
Slagali se sa
osnovnim tezama ili ne, Jarmush ju je predstavio na celovit i koherentan način,
i što je važno za film, u besprekornom stilu. Kada je stilizacija ispravna,
onda je moguće i držati predavanje i ne biti dosadan. Sa stilizacijom treba
biti obazriv da ne prevlada nad sadržajem, ali Jarmush je potpuno na nivou,
pažljiv i vešt. Only Lovers Left Alive
je jednostavno prelep film u svakom smislu. Tako vampirski, a tako ljudski.
No comments:
Post a Comment