kritika originalno objavljena na www.fak.hr
2013.
režija: John Crowley
scenario: Steve Knight
uloge: Eric Bana, Rebecca Hall,
Jim Broadbent, Denis Moschitto, Ciaran Hinds, Riz Ahmem, Julia Styles,
Anne-Marie Duff
Ima jedna scena gde je Closed
Circuit izgubio svaki kredibilitet kod mene. Savršeno zgodno, konspirativno
i o, tako britanski, dvoje advokata se tajno sastaju na stadionu. Martin (Bana)
je branilac na otvorenom, a Claudia (Hall) na zatvorenom delu suđenja teroristi
Erdoganu (Moschitto), i njih dvoje se ne bi smeli sretati i razmenjivati
informacije. Protiv svake pameti, Martin će se izlajati oko nimalo ugodne tajne
koju je otkrio i time ugroziti još jedan život pored svog. Claudia je šokirana
i, pored upozorenja da postupi po logici preživljavanja, a ne pravdoljubivosti,
dve scene kasnije ne odoli pritisku da napadne veoma opasne ljude.
Ceo film se može svesti na tih
par scena, jer je u njima nabijena suština: popovanje, šokirani pogledi,
ukazivanje na zaveru da se sakrije nesposobnost masivne državne špijunske
zajednice. Znam da je zgodan trenutak za takve filmove, još se nije slegla prašina
oko slučaja Assange, iz vedra neba se pojavio Snowden i naizjavljivao se svega i
svačega. Poznato je da Amerikanci grade neki centar koji će sakupljati
terabajte i terabajte podataka, kao što je poznato da je London premrežen
kamerama. I u jednom i u drugom slučaju, višak informacija je opasan koliko i
manjak, jer stvara šum i zahteva sporu pešačku obradu i sortiranje. Kao što je
još uvek moguće detonirati bombu u Londonu (okidač radnje u ovom filmu), tako
je moguće sakriti informacije od Velikog Brata.
Dakle, Erdogan je nedvosmisleno
kriv, uhvaćen je i uhapšen nedugo posle eksplozije (efektna uvodna scena
snimljena sa nekoliko CCTV kamera), međutim suđenje ne može biti potpuno
otvoreno zbog određenog dokaznog materijala. Martin je slučaj nasledio od starijeg
kolege koji se “ubio” pod nerazjašnjenim okolnostima i nije mu trebalo dugo
vremena da bi otkrio da Erdogan nije običan radikalni islamista. Ime mu je
lažno, ali ima terorističku prošlost i da se posumnjati da je on radio za MI5
kao ubačeni agent u terorističke skupine. Nešto je pošlo po zlu, ili je Erdogan
navozao MI5 ili su Erdogana navozale kolege i špijunska bagra mora da sakrije
sve pod tepih ne bi li se spasila skandala.
Kao šlag na torti, Martin i
Claudia imaju zajedničku predistoriju, ljubavnu aferu koja je uništila Martinov
brak, ali je izgleda prošla ispod radara njihovih kolega i šefova. Dok Martin
otkriva velike tajne, Claudia samo pokušava da radi svoj posao po svojoj
savesti i da sačuva tajne od preterano prijateljski nastrojenog patronažnog
agenta (Ahmed), i da svom klijentu pruži najbolju moguću odbranu. Međutim, i
ona primećuje da je špijuniraju...
Reditelj John Crowley ne propušta
priliku da popuje. Posle svakog velikog otkrića, on se postara da ga isti lik
barem još dva puta ponovi drugim likovima, i pritom snima reakcije na facama
kao u sapunskoj operi. “Je l' vidiš ti šta oni nama rade?!” Scene sa taksijima
i snimanjem pločice sa identifikacionim brojem su presmešne. Kada vidim pločicu
sa brojem, pitam se, pitam se da li će se to još koji put pojaviti.
Sjajni glumci poput Jima
Broadbenta u ulozi javnog tužioca koji zna da zapreti prijateljskim tonom i
Ciarana Hindsa u ulozi Martinovog zabrinutog šefa malo dodaju začina ovom
generičkom političkom trileru. Julia Styles ne blista kao reporterka New York
Timesa, ali nije toliki problem u glumi koliki je u scenariju. Eric Bana i
Rebecca Hall su solidni glumci, svako za sebe, ali među njima nema nikakve
hemije, a i njihovi likovi su zamišljeni i napisani kao jako ukočeni.
I John Crowley (Intermission,
Boy A) i scenarista Steve Knight (Dirty Pretty Things, Eastern
Promises) su imali i mnogo, mnogo boljih filmova. Knight je očito počeo
da serijski štanca scenarije, a kvantitet ne donosi kvalitet, pa je Closed
Circuit plošan, izveden iz drugih filmova, sklepan, zbrzan i nevešto
napisan film prepun opštih mesta i rupetina u zapletu. Crowley pokušava da
maskira očajni izvorni materijal popovanjem i pseudo-elegantnom vizuelizacijom,
ali mu to ne ide dobro. Ako su ovakvi filmovi jedino čega treba da se boje,
onda globalni dominatori mogu mirno spavati.
No comments:
Post a Comment