kritika originalno objavljena na www.fak.hr
2014.
režija: Wes
Anderson
scenario: Wes
Anderson, Hugo Guinness
uloge: Ralph
Fiennes, F. Murray Abraham, Mathieu Amalric, Adrien Brody, William
Dafoe, Jeff Goldblum, Harvey Keitel, Bill Murray, Edward Norton, Jude
Law, Jason Schwartzman, Saoirse Ronan, Lea Seydoux, Tilda Swinton,
Oven Wilson, Bob Balaban, Tom Wilkinson, Tony Revolori
O radu Wesa
Andersona postoje dve škole mišljenja. Po jednoj, on je jedini
pravi i potpuni stilista u savremenom filmu i majstor kolaža boja,
likova i emocija, dok po drugoj on pravi hiper-stilizovane,
nesupstancijalne tupljavine od filmova. U obe se pominje stil, i to
je ono što ga definiše. Filmovi Wesa Andersona imaju tendenciju da
liče na filmove Wesa Andersona, a ja ću dodati i rane radove braće
Coen, posebno Raising Arizona, kao nekakvu referencu. Obojeni su
živim bojama, beskrajno romantični (u smislu romantizma, ne nužno
romantike), složeni od „bits and pieces“ i generalno vedri.
Neretko im fali podtekst, ali to ne mora da bude mana filma,
naprotiv.
The Grand Budapest
Hotel je na prvu loptu tipičan Andersonov film, hiper-stilizovan, sa
uvoštenim ambijentom, elaboriranim kostimima, smenom statičnih i
dinamičnih kadrova, sa pomalo krutim, tipskim likovima i možda
nepotrebno komplikovanom konstrukcijom priče. Međutim, iako je film
žanrovski fiksiran u „caper“ i „screwball“ komediju, ispod
njegove površine se vrlo lako može naći grozan, težak kontekst.
Film počinje krajem
80-ih u fiktivnoj srednje-evropskoj i alpskoj državi Zubrawki
(Češka, Slovačka, možda Slovenija?) u periodu već ocvalog
socijalizma pred urušavanjem, pred spomenikom Autoru (Wilkinson), da
bi nas kroz njegovu memoarsku knjigu odvela u istu zemlju, u doba
real-socijalizma 60-ih godina u (od neodržavanja) ofucani, nekad
monumentalni Grand Budapest hotel. Tu je mladi Autor (Law) upoznao
misterioznog vlasnika, gospodina Mustafu (Abraham), vlasnika hotela
koji mu je ispričao priču kako je taj hotel stekao...
To je bilo polovinom
30-ih, Zubrawkom se osećao odjek stare Evrope i Austrougarske
imperije, mada sve tiši i tiši, dok se na njenim granicama videla
pretnja nacizma. Mladi Zero Mustafa (Revolori) je tada počeo da radi
u hotelu kao potrčko, pod strogom komandom, ali i očinskim
mentorstvom šefa recepcije, g. Gustava (Fiennes). Taj nesvakidašnji
čovek, džentlmen prefinjenih manira, uvek na usluzi eliti, ali bez
moralnih skrupula, posebno prema seksu sa starijim damama (a možda i
gospodom) vodio je hotel čvrstom, ali nežnom rukom i za svoje delo
bio nagrađen od bogate sponzorke (Swinton) vrednom umetničkom
slikom, jedinim vrednim komadom pokretne imovina koji je grofica
imala. Videvši pičvajz oko testamenta, Gustave reši da sliku
prosto drpi, što izazove dalji pičvajz, intrigu, jurnjavu i
brutalna ubistva iza kojih stoji grofičin batler (Amalric), advokat
(Goldblum), zlobni i bahati sin (Brody) i porodični plaćeni ubica
(Dafoe). Savezi se stvaraju i rastvaraju, a naša dva junaka su u
neposrednoj opasnosti i moraju da se uzdaju samo u svoju veštinu i
pomoć simpatične mlade pekarke i Zerove velike ljubavi Agathe
(Ronan). Dodajmo u celi haos i tajno društvo hotelskih recepcionara,
dobrohotne robijaše, nacistoliku tajnu policiju predvođenu
Inspektorom (Norton) i razne druge slučajne i neslučajne
prolaznike, goste hotela, osoblje.
Kolaž kao kolaž,
takvi filmovi su slični i nije ništa novo da imaju podtekst nekakve
pretnje, bilo da je u pitanju uzdizanje nacizma ili obična ljudska
niskost. Film nam nedvosmisleno poručuje da protagonista greši time
što misli da su maniri i uglađenost jedini garant civilizacije i
kao takvi dovoljno moćni da se suprotstave divljaštvu. Sa jedne
strane, film nudi eskapizam, sa druge otrežnjenje. Kosmopolitski je
jednako koliko i malograđanski, provincijalan i turistički. Veseo
koliko i zabrinjavajući.
Pitanje je koliko je
bilo pametno natrpati film ogromnim glumačkim imenima u relativno
malim ulogama, jer takav postupak diže očekivanja do neba, ali
možda ne može da ih ispuni. Pitanje je i koliko je konstrukcija
filma po sistemu flasback u okviru flashbacka svrsishodna, iako je
efektna. U svakom slučaju, Anderson sve drži pod kontrolom, vešto
stilizuje i časti nas obiljem svojih detalja. Scena u kojoj
zatvorski čuvari seku hleb, kobasice i drugu poslanu hranu, ali se
ne usuđuju da dirnu slastičarsku skulpturu je kvintesencija
malograđanskog „austrougarskog“ morala i estetike. Važnu ulogu
u prethodnom Andersonovom filmu Moonrise Kingdom, smeštenom u
okruženje skauta, igrao je formalni govor i vojnički sleng, toliko
u The Grand Budapest Hotel značajnu ulogu igra etikecija i formalni
govor u okviru hijerarhijskih odnosa (gost – osoblje, nadređeni –
podređeni, vlast – puk) i to deluje prilično „andersonski“.
Glumci su odlični
kada imaju prostora da zablistaju, Fiennes kao recepcioner je
nezamenjiv i neprocenjiv, Norton i Keitel neprepoznatljivi pod svojim
maskama, a Tilda Swinton svakako nosi masku koja se ne viđa svaki
dan, a uz to joj i uloga uštogljene aristokratkinje savršeno stoji.
Saoirse Ronan pokazuje da je glumačka nada na koju se može
računati, a debitant Tony Revolori je jedno od većih otkrovenja.
Kičast, a opet lep,
uštogljen koliko i fluidan, The Grand Budapest Hotel je neizmerno
zabavan film, iako ume da umori gledaoce sa svim tim silnim
manirizmom i detaljima. Ono što nije tipično (bolje reći
prihvaćeno) za Andersona, ima sasvim solidnu količinu supstance,
filmske i životne. Ne koliko stila, ali svejedno.
No comments:
Post a Comment