2013.
režija: Spike Lee
scenario: Mark Protosevich (prema japanskom
stripu)
uloge: Josh Brolin, Elizabeth Olsen, Sharlto
Copley, Samuel L. Jackson, Michael Imperioli
Odmah da kažem da mi Spike Lee ne tako blago ide
na živce, kao medijska persona, ali i kao autor. Kao medijska
persona je glasan, namerno kontroverzan, svadljiv, sklon ispadima u
javnosti i zajedljivim komentarima. Opljunuo je Clinta Eastwooda po
liniji rasizma (zamislite, nije prikazao dovoljno crnaca na Iwo
Jimi), pa mu je ovaj zapušio usta sa Invictusom. Posle toga je
opljunuo Tarantina da se u Djangu sprda sa patnjom crnih robova i
ispao pizda i štreber koji nije shvatio štos da se Tarantino sprda
sa svim i svačim i slaže kolaže od filmova. To što Django
Unchained nije preterano dobar film je druga priča, koja ima veze sa
spajanjem suviše nespojivih stvari i lošom dramaturgijom, i to nema
nikakve veze ni sa rasizmom ni sa Spikom Leejem.
Kao autor je zamešao brojne kontroverze , birao
hrabre teme rasizma i borbe za građanska prava Afro-amerikanaca, Tu
je koristio razne pristupe, od prilično šokantne glorifikacije
fanatika i teroriste Malcoma X u istoimenom filmu (prva značajna
uloga Denzela Washingtona), do efektnog dijaloškog pristupa u Get on
The Bus i autobiografskog Crooklynu. U međuvremenu je počeo da
flertuje sa žanr filmom, od solidnih Clockersa koji su možda
poslužili kao inspiracija Davidu Simonu za The Corner i The Wire,
preko inovativnog Summer of Sam do 25th Hour i nategnutog The Inside
Man. Po pravilu na jedan solidan je dolazio po jedan “njesra”
film, a Lee je nastavljao i nastavljao da štanca. Njegova skorija
karijera se svodi na žanrovske i kvazi-žanrovske filmove snimljene
u raljama studijskog sistema, na periferiji kojih on opali neki svoj politički
stav, negde u trećem planu. Svoja izdrkavanja čuva za javne
nastupe.
A onda mu je pao šaka projekat prerade genijalnog
korejskog Oldboya i očekivanja su postavljena visoko. Nezahvalan je
posao napraviti re-make odličnog, legendarnog filma, pravog modernog
klasika i treba biti majstor da bi se u tome uspelo. Scorsese je bio
na dobrom putu da napravi potpunu rekontekstualizaciju Infernal
Affairs sa The Departed, a onda je usrao motku sa tipičnim azijskim
“svako svakog pobije na toliko brutalan način da je to prosto komično”
krajem koji nije u skladu sa veoma američkim ostatkom filma. Spike
Lee je mislio da je toliki majstor, ali je još pre premijere
najnovijeg filma pokazao da je običan piljar i šupak od čoveka
koji je se ničim nije pobunio protiv jednog ob bezočnijih
plagijata. Naime, producentska kuća je odbila ideju jednog umetnika
za poster za film, pa ju je samo malo doradila i izmenila, a Spike
Lee je uleteo u twitter prepucavanje sa mladim umetnikom. Kada
promocija tako počne, jasno je da se neće dobro završiti. Film je
neslavno propao na blagajnama, vrlo brzo se preselio na video format.
Šta je pošlo po zlu? Pa, uglavnom sve.
Film je snimljen sa pogrešnom premisom, da samo
treba premestiti radnju iz Koreje u Ameriku, promeniti jezik,
smanjiti studiju nasilja i osvete, povećati akciju, ubaciti poneki
politički momenat i napraviti dodatnu komplikaciju u motivaciji
negativca, te da dodatno naruži ishodište protagoniste. Priča je
manje ili više ista, prolazi kroz iste “checkpointe” kao i
korejski original, ali utisak je da Lee sa pričom brza ne bi li
stigao da ubaci više motivacijski neopravdanih akcionih scena i
pokaže da je vešt zanatlija. Te akcione scene opterećuju ceo film
kao preduga i prebrza solaža u heavy metal pesmi skromnih dometa. U
redu je sve to, ali ja sam došao da čujem / vidim nešto drugo.
Dakle, protagonist Joe Doucett (Brolin) je nula od
čoveka, pijandura, ošljar, loš otac i svinja od čoveka. Nakon
jednog tipičnog pijanstva 1993. godine, na treći rođendan njegove
kćeri, Joe vidi simpatičnu prostitutku sa žutim kišobranom i...
probudi se u motelskoj sobi. U njoj će ostati 20 godina, videće
kako mu onaj koji ga je zatočio namešta ubistvo žene, ješće
jedan te isiti obrok svaki dan, gledaće televiziju i pratiti protok
vremena, ostaviće alkohol, počeće da vežba i uči borilačke
veštine. Razmišljaće o bekstvu i osveti, razmišljaće kako da se
pomiri sa kćerkom i kako da je zaštiti, a onda će ga jednog dana
njegov tamničar jednostavno omamiti, spakovati u kutiju i pustiti na
poljani.
Joe će odmah pojuriti za žutim kišobranom kojeg
se seća od večeri pre 20 godina, prebiti tim ragbista i sasvim
zgodno upoznati Marie (Olsen) i njih dvoje će osetiti jaku međusobnu
povezanost, toliku da će mu Marie postati glavni pomagač na putu
osvete. Drugi pomagač će postati barmen Chucky (Imperioli), jedini
koji ga se seća od pre nego što je bio zatvoren i jedini koga Joe
nije zajebao. Dalje znate, pronaći restoran odakle je dolazila
hrana, otkriti da je organizacija koju vodi Chaney (Jackson) samo
unajmljena, pa onda ona epska tuča, nažalost kadrovi u njoj su
isečeni, dok je u originalu jedan neprekinut. Otkriće se ko je
negativac i šta ima protiv Joea, dešavaće se preokret za
preokretom sve do šokantnog kraja, ovog puta bez hipnoze.
Kako stvari stoje, novi Oldboy može biti
zanimljiv samo onima koji nisu gledali original, jer su događaji
gotovo preslikani. Jedina razlika je da je američka verzija
pojednostavljena do debilnosti i samo na prvu loptu zabavna.
Najzanimljivijeg aspekta, anatomije jedne osvete ili dveju osveta
ovde nema, sve tačke u scenariju su date proizvoljno i zgodno, tako
da se pređu što brže i lakše. To ne bi trebalo da čudi,
scenarista Protosevich je minorno ime koje stoji iza jednog ne baš
dobrog re-makea I Am Legend i nekoliko konfekcijskih naslova, poput
Thora. Čini se da je i reditelj Lee imao interes samo da pokaže
kako je mega cool reditelj koji može da napravi azijsku tuču.
Likovi postoje u svojoj beživotnoj datosti, nema njihovog razvoja.
Istini za volju, Josh Brolin radi solidan posao
kao protagonist, sposoban je da odigra jakog, namučenog čoveka sa
misijom. Ni Elizabeth Olsen nije loša kao Marie, ali njen lik je
generički sidekick. Njih dvoje, nažalost, nemaju pravu hemiju u
zajedničim scenama. Michael Imperioli, poznat kao televizijski
glumac (The Sopranos), sasvim solidno igra barmena Chuckija. Kod
negativaca stvari ne stoje dobro, Samuel L. Jackson ne donosi ništa
novo osim manirizma koji je već izvodio u gomili svojih uloga. Divim
se njegovoj upornosti i produktivnosti, ali možda ne bi bilo loše
kada bi se malo odmorio i prestao da bude posvuduša. Sharlto Copley,
inače glumac u usponu koji je briljirao u inače očajnom Elysiumu,
ovde je potpuno bezličan i dosadan.
Sve u svemu, diglo se mnogo buke ni oko čega,
kako to obično biva sa bombastičnim najavama. Oldboy je jedan od
onih filmova kojima se nema šta dodati i oduzeti, pa je re-make
potpuno besmislen, što zbog pojednostavljenosti psihološke
komponente likova, što zbog slepog držanja azijskih akcionih scena
u američkom okruženju, što deluje neukusno. Istini za volju,
očekivao sam kompletni debilitet i nešto negledljivo i u tom smislu
je novi Oldboy pozitivno iznenađenje. Spike Lee i Josh Brolin
pričaju o isečenih 35 minuta materijala, Lee je zbog toga film
potpisao sa “a Spike Lee film” umesto “a Spike Lee joint”
(ne'š ti protesta, šta bi tu “joint” bio uopšte? ono što se puši?
bar, birc, ćumez, rupa, buvara ili možda ćorka?). Slaba je to uteha, i sa izbrisanim
materijalom Oldboy može biti samo nešto bolji od krš bioskopske
verzije koju su isfurali producenti, ali nikako dobar kao jedan
jedini, korejski originalni Oldboy. Neke stvari ne treba dirati.
No comments:
Post a Comment