2013.
scenario i režija:
Aharon Keshales, Navot Papushado
uloge: Lior Ashkenazi,
Rotem Keinan, Tzahi Grad, Doval'e Glickman, Dvir Benedek, Kais Nashif
Izrael je zemlja
poznata po izuzetno obučenoj i predanoj vojsci, sposobnoj tajnoj
službi i ne baš stopostotnim šansama da običan, miran građanin
dočeka sledeći dan. Ludaci u okruženju svako malo ispale po neku
raketu na rezidencijalnu zonu, a neki od njih se i infiltriraju u
zemlju u nameri da raznesu sebe i sve oko sebe u nekom kafiću,
restoranu, autobusu, na pijaci. U velikoj meri, Izrael je društvo
straha, paranoje, i fleksibilnih moralnih standarda po pitanju cilja,
sredstava i njihovog međusobnog odnosa. Izraelska kinematografija
nije jaka po broju naslova, ali to često nadomešćuje kvalitetom.
Većina tih kvalitetnih naslova bavi se gorućim izraelskim problemom
arapskog terorizma i neprimerenih reakcija na njega, poput izvrsnog
hyperlink mozaika Ajami (2009) i ozbiljne potrage za
identitetom u filmu The Attack (2012).
Big Bad Wolves
nije takav film, jedini Arapin (Nashif) koji se u njemu pojavljuje je
dobronamerni jahač, “comic relief” i megafon u rukama reditelja
da izraze svoja zapažanja o apsurdima izraelske paranoje. Big Bad
Wolves je veoma uvrnuta mešavina trilera, akcije, “torture
porn” horora i veoma crne komedije koji zapao za oko Quentinu
Tarantinu. On ga je proglasio jednim od “highlighta” prošle
godine i oko filma se digao hype ogromnih razmera, zasluženo ili ne.
Ne treba posebno isticati da je Tarantino samoljubivi krelac koji će
pohvaliti sve što liči na njegov autorski potpis iz ranog perioda i
gurati se u medije ovim ili onim povodom, međutim, Big Bad Wolves
je svakako zanimljiv, uvrnut i napet film.
Film počinje sa veoma
stilizovanom prvom scenom u kojoj jedna devojčica biva oteta pred
očima druge. Već u sledećoj sceni trojica pandura leše od batina
nekog ćoru u nekakvom praznom skladištu, dok jedan objašnjava šefu
šta se dešava. Sve to snima neki mulac sa telefonom, i jasno je da
će pičvajz nastati svakog trenutka. Pomenuti ćora je Dror
(Keinan), nastavnik u školi i osumnjičeni za pedofiliju. Jedan od
pandura koji ga leše je Micki (Ashkenazi), inspektor upitnog morala
po šablonu Dirty Harrija. Dror odbija da bilo šta prizna, i panduri
moraju da ga puste, na svoju veliku žalost.
Kada pičvajz ogromnih
razmera već izbije, Micki biva suspendovan, ali od strane šefa
(Benedek) ohrabren da kao civil to istraži, jer civil ne mora da
poštuje nikakvu proceduru, samo ne sme biti uhvaćen. Rečeno –
učinjeno, i Micki počinje da prati i prepada Drora kojem se ionako
život pretvara u sranje, gubi posao, brak mu se raspao, živi sa
roditeljima i ne viđa svoju kćerku. Ono što Micki ne zna, to je da
njega pomno prati otac jedne od ubijenih devojaka i bivši vojni
policajac Gidi (Grad), koji takođe želi da se dohvati Drora, ne bi
li iz njega izvukao informaciju gde je ostavio glavu njegove kćeri.
Znači, imamo dva agresivna mačka i jednog miša...
Kada i Micki i Dror
završe pod Gidijevom lopatom, obojica se bude u njegovom podrumu.
Gidi je rešen da ekstremnim mučenjem izvuče informacije iz Drora,
i angažuje Mickija da mu pomogne. Serija prilično brutalnih i
grafički prikazanih poduhvata (lomljenje prstiju, čupanje noktiju,
spaljivanje kože brenerom) se prekida naizmeničnim komičnim
momentima i replikama i centralna celina filma liči na onu THE scenu
iz Reservoir Dogs, u kojoj se pojavljuju Michael Madsen, nož
i uho, naravno u razduženoj i na momente previše elaboriranoj
formi. Tako ćemo imati pomenutog Arapina na konju, telefonski poziv
(svi telefoni imaju urnebesno smešne melodije) Gidijeve majke koji
skreće priču na standardne viceve o jevrejskim majkama iz Catskills
stand-up rutina i iznenadni dolazak Gidijevog oca (Glickman), koji,
umesto da urazumi i obuzda sina, radi nešto još neodgovornije:
pomaže mu savetima iz svoje duge vojne prakse kako da još
efikasnije muči drora. Naravno, scena sa mešenjem torte koja je
nafilana sedativima je legendarna i imaće reperkusije dalje u filmu.
A ja sam po običaju sve previše spoilao, ali nema veze, film treba
videti, od prve do poslednje scene. Kad smo već kod nje, ona je
pokrenula brojne rasprave među kritikom i na internetu, stilizovana
je koliko i uvodna, a ujedno očekivana usled brojnih obrata na
sličnu foru i čini se da bi mogla da dođe i malo ranije.
Big Bad Wolves
je svakako pozitivno i preporučljivo iskustvo za ljubitelje crnog
humora sa jakim stomakom. Film se gleda napeto, često sa otvorenim
ustima i na ivici glasnog, vrištećeg smeha. Naravno, dobro
posložen, napet i zabavan film ne mora nužno biti dobar. I Big
Bad Wolves je tu “sumnjiv” iz više razloga.
Prvo, sam moralni
aspekt koji pedofiliju meša sa komedijom ne mora biti svakom po
ukusu, pa ako nemate veoma fleksibilan ili veoma morbidan smisao za
humor, ovo nije film za vas. Ono što je problematičnije od toga je
pretencioznost: Big Bad Wolves se prodaje kao pametniji film
nego što to zapravo jeste, aluzije na izraelsko društvo straha su
opravdane, ali ne uvek vešto izvedene. Metafora sa pričom o
Crvenkapi je na dugačkom štapu i potvrđena jedino jednim Gidijevim
monologom. Na kraju, stilizacija i insistiranje na detinjastom nerdy
humoru prelaze granice posvete Tarantinu i približavaju se
blatantnom plagijatu, dok uvodne scene i scene u kojima svako svakog
posmatra deluju kao da su prepisane od braće Coen. I najkrupnija
zamerka se odnosi na centralni segment filma u kome se slične fore
malo previše puta ponavljaju, tako da celi segment deluje razvučeno.
Autorski dvojac je već
šokirao publiku sa prvim izraelskim “slasherom” pre nekoliko
godina i to je nastavio sa ovim filmom koji će im verovatno otvoriti
vrata bogatijih koprodukcija i, što da ne, Hollywooda. Iz njihovog
stila se vidi da su potkovani, ako ne akademski, a ono makar
fenomenološki, da su nagledani raznih, dobrih i loših, ali kultnih
filmova i sposobni da se izraze. U tome im pomažu trojica glavnih
glumaca koji imaju sjajnu međusobnu hemiju, a Lior Ashkenazi je
potencijalna svetska zvezda.
I pored svih zamerki
(znam, sitničav sam), kao i zaista objektivno promašenih poenti, i
pored upitnog stava po pitanju pedofilije, i pored ogromnog hypea i
neumesnog seratorskog samoreklamerstva (autori se u intervjuima jako
trude zvučati pametno i angažovano), Big Bad Wolves je više
nego solidan film. On kupuje šarmom, drži pažnju šokom i
nevericom, i ludo je hrabar čak i kada je na krivom koloseku. Jedna
suluda, uvrnuta, nenormalna zabava, koja ispunjava očekivanja.
No comments:
Post a Comment