tekst originalno objavljen na www.fak.hr
2013.
režija: Terry
Gilliam
scenario: Pat Rushin
uloge: Christoph
Waltz, Melanie Thierry, David Thewlis, Lucas Hedges, Matt Damon,
Tilda Swinton
Među kritikom još
i postoji nekakav odmak prema radu Terrija Gilliama otkako se škvadra
koja je radila Monty Python filmove i seriju razišla, a čega kod publike nema. Ona
je tu strogo podeljena na one kojima je Gilliam izuzetno privlačan i
kvalitetan reditelj koji stvara svoje uvrnute i atraktivne svetove, i
na one kojima je Gilliam potrošen ili naporan. Fakat je da njegovi
filmovi variraju u kvalitetu, da umeju da budu haotični i konfuzni i
da mu je više stalo do „outlandish“ vizuelnog identiteta nego do
koherentne priče. Iako njegovi filmovi često imaju kritičku
oštricu uperenu na društvo i pravac u kome se ono kreće, neretko
tu poruku ne uspevaju da prenesu.
Ipak, apsolutno
stoji da Terry Gilliam ima svoj prepoznatljiv stil, vrišteći,
frenetičan, fantastičan, sa epskim izražajem. Njegov osnovni medij
je fantastika, bilo naučna (Brazil, 12 Monkeys), bilo avanturistička
(The Adventures of Baron Munchausen, The Imaginarium of Doctor
Parnasus), ali i distorzirana realnost (Fear and Loathing in Las
Vegas). I visokobudžetni ili ne, njegovi filmovi ne izgledaju
jeftino po vizuelnom identitetu.
Takav je slučaj i
sa The Zero Theorem, SF filmom koji kao da je crpeo inspiraciju od
Philipa K. Dicka i koji ima ambiciju da nas natera da mislimo.
Gilliam tvrdi da je to, uzevši u obzir razne parametre, njegov film
sa najmanjim budžetom, skupljenim sa triju strana i snimljen u
Bukureštu za manje od mesec dana, ali na vizuelnom planu se to ne
vidi, jer su efekti osmišljeni do detalja i izvedeni perfektno.
Manjak budžeta će se možda osetiti u možda preranom, napadnom i
prezgodnom završetku filma, ali to je moguće problem originalnog
scenarija, a ne „seče“ usled produkcijskih uslova.
U centru priče je
Qohen Leth (Waltz sa obrijanom glavom), autistični suludi
kompjuteraš koji živi u bivšoj crkvi i radi u velikoj firmi u
"cubicle" okruženju koje liči na Las Vegas. Njegov kompjuter izgleda
kao slot mašina, a njegov posao je procesiranja podataka,
apstraktnih „ezoteričnih entiteta“. Kada ne radi, žali se što
mora da troši vreme na kretanje po gradu, nefunkcionalnu
komunikaciju sa drugima i mogućnost da propusti važan telefonski
poziv koji će mu objasniti smisao života. Njegov jedini kontakt je
sa nekakvim kompanijskim sekretarom, pričljivim Jobijem (Thewlis)
koji mu daje zaduženja i skuplja rešenja, pritom ga sve vreme zove
Quinn, što je jedna od dve fore u filmu koja postaje iritantna od
prevelike upotrebe. Druga je Qohenov govor o samom sebi u množini
("Royal We"), koji je tu da nam objasni da njemu fali neka daska u
glavi. Ako nismo shvatili bez toga, bez brige, nećemo ni sa tim.
Uostalom, govorna shema je slika ludosti i autizma, kolega Bob
(Hedges) sve druge oslovljava sa „Bob“ jer je to lakše i
praktičnije nego da im pamti imena.
Kada nakon sastanka
sa Managementom (po naški Upravom, igra ga Matt Damon sa sedom
perikom), Qohem dobije premeštaj da radi od kuće, njegovi snovi su
možda ispunjeni. Ali ono što on ne zna, to je da rad na dokazivanju
naslovne Nulte teoreme (po kojoj je sve ništa) zna da bude naporno i
stresno. U tu svrhu u priču ulazi cyber prostitutka Bainsley
(Thiery), koja nudi usluge tantričkog cyber seksa i koja je tu da se
Qohen opusti, relaksira i zaboravi na probleme sa teoremom u koju ne
mogu da se uklope sve kockice (simulacija toga izgleda kao neki 3D
puzzle), a da se na drugom mestu nešto ne sruši. Jasno, teorema je
apsurdna, ali njeno fenomenološko objašnjenje je uverljivo: ona
treba da dokaže da ništa u životu i smrti nema smisla, da je
nastanak kosmosa ništa drugo nego slučajnost ili greška, te da je
njegov nestanak, usisavanje u crnu rupu po istom principu slučajnosti
i greške neizbežan.
U tom momentu iz
domena apsurda i periferno date, ali elaborirane satire na temu
tehnološkog napretka društva (prisutne su reference na gadgete) i
reklamokratije (sve je na prodaju, od turističkih aranžmana i
akcija do članstva u Crkvi Batmana Iskupitelja, i to je stalno
prisutno, „in your face“) na neke filozofske i pseudo-filozofske
teme strahova od života i smrti. Jedan punchline koji bi trebalo da
je dubok, to da je haos potencijalni izvor profita, nije ništa novo
na filmu i u životu, ali je relativno efektan, a bio bi efektniji da
kraj nije zbrzan i tako zgodno, propovednički povezan (ako ste
pomislili na 12 Monkeys, na dobrom ste tragu).
Ipak, pored nekoliko
prilično krupnih mana, The Zero Theorem je jako atmosferičan i
duhovit film (zezanje na temu Matrixa – neprocenjivo) i u svakom
slučaju predstavlja dobru zabavu. Gluma dvojice glumaca sa najvećim
imenima i ključnim ulogama u radnji je veoma inovativna, jer je u
pitanju manirizam drugih glumaca. Christoph Waltz igra tipičnu John
Malkovich ulogu na tipičan način Johna Malkovicha, dok Matt Damon
igra tipičnu ulogu Phillipa Seymoura Hoffmana, na tipičan Hoffmanov
način. Tilda Swinton ima produženi cameo kao kompjuterski program
za psihoterapiju i poseduje onu svoju tipičnu analitičnu
(analitičarsku) hladnoću. Iako sa plićim, skoro tipskim likovima i
jednostavnijom karakterizacijom, Thewlis i Hedges su solidni u svojim
ulogama. Najnezahvalniju ulogu je imala Melanie Thierry, pošto od
njenog lika vidimo samo javnu i internet personu, bez uvida u
privatnost.
Sve u svemu, The
Zero Theorem je solidan film, koji sjajno izgleda i koji je zabavan.
To važi za prvo gledanje, pošto u drugom, kada je radnja poznata i
kada frenetična atmosfera ne može da ponese čak i manje treniranog
gledaoca, slutim rupe, propuste i utisak sklepanosti u velikoj
brzini, i svakako neumerenu ambiciju. U stvari, najveći problem ovog
filma je što je tematski, donekle i stilski (retro futurizam)
najsličniji Brazilu, i što su neizbežna poređenja sa
prethodnikom, iako ima drugačije stvari u fokusu. The Zero Theorem
nije toliko dobar, ali Brazil je jedan i jedini, pa onda postaje
upitno zašto bi jak autor poput Gilliama napravio grešku i naterao
nas da mislimo na njegov bolji film.
No comments:
Post a Comment