kritika originalno objavljena na www.fak.hr
scenario i režija: François Ozon
uloge: Marine Vacth, Geraldine Pailhas, Frederic Pierrot, Fantin
Ravat, Johan Leysen, Charlotte Rampling, Lucas Prisor
Jeune & jolie je jedan jako eluzivan film. Kada pomislite
da ga potpuno pratite i razumete, film će vam pobeći i krenuti
drugim tokom, poput nekakve optičke varke. Na površini i u
najgrubljim crtama podseća na Bunuelov klasik Belle de la jour
(1967), pomešan sa Ozonovom poznatom fascinacijom emotivnim
rollercoasterima kroz koje prolaze tinejdžeri. A ceo film maestralno
na svojim savršeno isklesanim leđima nosi Marine Vacth, poznatija
kao manekenka nego kao glumica u ulozi kakvu većina mladih i
talentovanih glumica može samo da sanja.
Film prati junakinju Isabelle (Vacth) kroz četiri godišnja doba, od
leta kada je napunila 17 godina i to proslavila gubljenjem nevinosti
sa simpatičnim turistom surferskog tipa Felixom (Prisor), do
sledećeg proleća u godini koja je svakako za nju najformativnija od
svih formativnih godina. Forma od četiri odeljena segmenta, od kojih
se svaki završava sa po jednom šansonom bi u nekom drugom filmu
bila rigidna i sputavajuća, ali ovde deluje neverovatno
nenametljivo.
Kao i ceo film, i junakinja je eluzivna, mi je upoznajemo kroz njene
akcije i ne baš najveštije manipulacije i saznajemo osnovne podatke
od kojih nije moguće stvoriti detaljnu sliku. Ona dolazi iz
stabilnog i toplog okruženja, bliska je sa mlađim bratom Victorom
(Ravat), ne nedostaje joj podrška od majke (Pailhas), čak joj ni
očuh (Pierrot) nije kreten ili hladni skot. Pa ipak, jednom kada
izgubi nevinost, Isabelle se odaje čarima prostitucije. Kao i većina
današnje omladine, snalazi se sa tehnologijom, pomoću smartphona i
laptopa održava stranicu za oglase lične prirode, dogovara susrete
sa starijom gospodom po hotelskim sobama i naplaćuje 300 €, ni
manje ni više. Kasnije će reći da je to lakše, jer se tako
postave bazična pravila, a lova kao lova joj ne treba, njeni su
imućni, tako da Isabelle svoju zaradu opušteno šteka ispod čarapa
u ormaru.
Susreti sa gospodom su različiti, neki prijatni, neki baš i ne, a
Ozon, majstor napetosti u najbanalnijim situacijama, nas ne štedi.
Očekujemo preokret, otrežnjenje, prosvetljenje, ali ga ne dobijamo,
bar ne u obliku klišea. Neće biti ekstremno nasilnih klijenata,
nijedan neće biti kućni prijatelj, roditelji je neće otkriti, neće
imati susrete sa makroima i reketašima. Na svoj životni stil će se
navlačiti sve više i više, dok njeni vršnjaci i kolege recituju
Rimbaudovu pesmu o lakoći i neodgovornosti mladosti, ona će
dogovarati sastanak sa omiljenim klijentom, pristojnim i uglađenim
starijim gospodinom Georgesom (Leysen).
I upravo će tu njen dotadašnji život biti prekinut, jer će
Georges doživeti za Francuza idealnu smrt: u krevetu, nagutan viagre
i uzjahan od strane mlade, lepe i diskretne prostitutke. Iako je smrt
čista kao suza, policija će naći tragove kurvarluka i upozoriti
Isabelle i njene roditelje u kolikoj je opasnosti ona bila. Vrhunac
zimskog otrežnjenja će biti dijalozi sa psihoterapeutom i rasprave
u kući. Majka zna da nije bila nikakav primer za ugled i zbog toga
će biti frustrirana, pitajući se gde je pogrešila u odgoju. Očuh
će biti opušteniji, ali jednako izgubljen, dok će brat pokušavati
da shvati šta ga čeka na sestrinom primeru. Ono što svi propuštaju
je prosta činjenica da je zov telesnog prosto prejak da bi ga
suzbile (malo)građanske norme. Kapitalisti i marketing-gurui su to
odavno shvatili, pa seks prodaju i pomoću njega reklamiraju sve i
svašta, više nije naročito neobično seksualno se istraživati, i
to ne mora da znači da je neko negde pogrešio, naprotiv. Pa ipak ta
ista buržoazija, neretko veoma liberalnih pogleda na svet, neće
imati ništa protiv dok se nečije dete seksualno istražuje, sve dok
to nije njihovo dete.
Poslednja četvrtina prati Isabelle na kraju sledeće, socijalno
prihvatljive faze, one koja dolazi posle divljeg eksperimenta i
otrežnjenja. Ipak, ko jednom proba da pomeri norme, teško će se u
njih vratiti. U tu svrhu nekoliko poslednjih scena sa Charlotte
Rampling su ključne, a Isabellino putovanje nije završeno i
zaključeno. Ovo je film o seksu, ne školska lekcija.
Zapravo, priča o dosadi, potrebi i konačnom padu mlade (ili kakve
god) prostitutke nije ništa novo. Ako gledamo samo ono što se
događa na ekranu, Jeune & jolie će nam zaličiti na malo
bolje snimljenu verziju Slovenke (2010), sa eksplicitnijim
scenama, zavodljivijom i fascinantnijom glavnom junakinjom koja je i
nije zamena za “izgubljenu generaciju”. Slovenka će
ostati na teritoriji socijale i pogrešnih pre svega finansijskih
odluka i u krivca nedvosmisleno upire prstom. Jeune & jolie
je mnogo kompleksnija priča od toga, sa savršenim scenariom koji
nudi nekoliko ključeva i “hintova” koji su možda slučajnost, a
možda i ne. Uvek prigodno odsustvo biološkog oca, majčin upitni
moral, očuhovo benevolentno nasedanje na flert, brat koji tek
otkriva seksualnost, ali pre svega svojevrsni zov primalnog i divljeg
su ono što boji Isabellin život.
U svom prethodnom, veoma različitom, ali jednako dobrom filmu Dans
la maison, Ozon se bavio fascinacijom i potrebom za fiksom na
jedan određeni način, okolišajući i pakujući nekoliko nivoa
drame “iz predgrađa” u atmosferu hitchcockovske misterije. U
Jeune & jolie opet zaviruje u buržoaske domove, ali na
jedan direktniji, telesniji i iskreniji način, slikajući misterije
dokonog uma. Sjajno napisan, sa prelepom fotografijom koja naglašava
senzualnost glavne glumice, sa perfektnim castingom i glumom, oštar
koliko treba, ali nikada osuđujući, Jeune & jolie je
dragulj moderne kinematografije.
No comments:
Post a Comment