2012.
režija: Joe Swanberg
scenario: Joe Swanberg,
Jane Adams
uloge: Jane Adams,
Sophia Takal, Kent Osborne, David Siskind, Larry Fessenden
All The Light in The
Sky je pametan film koji postavlja nekoliko interesantnih
pitanja, hoda po ivici novokomponovanog kulta mladosti, lepote i
zdravlja koji ima gotovo religijske proporcije i pokušava da uhvati
opsesiju ekologijom, Suncem, zračenjem i naukom. Solidna stvar sa
tim je da evocira uspomene na neke druge filmove, meni najviše na My
Dinner With Andre (Louis Malle, 1981). Sa druge strane, loša
stvar je što All The Light in The Sky nema apsolutno nikakav
odmak od izvesne dogme koja je zanimljiva samo veoma uskoj akademskoj
publici. Ime te dogme je “mumblecore”.
Nemate pojma šta je
mumblecore? Nemajte brige, do skora nisam ni ja. U pitanju je
opskurna dogma u okviru američke indie produkcije nastala pod
uticajem rada Johna Cassavettesa, danske Dogme 95 i francuskih Rive
gauche smernica. U pitanju su “talky” filmovi, sa vrlo malo ili
nimalo drame, gde se elementi improvizacije mešaju sa
dokumentarističkim metodama, koji mogu, ali ne moraju imati
scenario. Od glumaca se traži naturalizam i ležernost u pokretu i
govoru, glumci ne moraju biti profesionalni i često igraju
varijacije na same sebe. Umetničaranje, kako bih vam rekao.
Dakle, ovde imamo našu
junakinju Marie, koju igra Jane Adams (TV serija Hung), ujedno
i ko-scenaristkinja filma. Marie jako liči na Adamsovu, napunila je
45 godina, glumica je koja sasvim pristojno preživljava od
hollywoodskih mrvica i indie produkcije. Ona je zdravstveno i
ekološki osvešćena, pije neke bljak šejkove koje sama priprema,
svako jutro vesla na dasci (nešto između kanua i surfinga), a svako
veče sluša motivacione govore. Kada to ne radi, ona visi sa
prijateljem i komšijom Rustijem (Fessenden) koji sjajno imitira
Jacka Nicholsona (istini za volju, Fessenden zaista liči na Jacka),
ispituje real-life naučnika Davida Siskinda o nekim gadgetima za
merenje Sunčeve svetlosti, toplote i radijacije, čuje se sa
psihoterapeutom, vozika na sastanke u svom BMW-u, itd.
Pogled u njenu rutinu
imamo i pre i tokom posete njene nećakinje Faye (Takal), mlade
glumice koja ima sve što je potrebno da bi se probila (to jest
mladost, lepotu i malo talenta), ali još uvek uspela. Njih dve će
uspoređivati sise (mladoj Faye su lepe, pune i podignute, nešto
starijoj Marie se polako opuštaju i padaju), pričati o zajebanoj
prirodi glumačkog posla (kao i svakog drugog u ovo vreme, i tu su
odlučujući faktori iskustvo, veze i sreća), ići zajedno na žurke
i spetljavati se sa prigodnim frajerima.
Nema drame, nema ni
sukoba. Najnapetiji trenutak je kada Marie zaboravi ključeve kod
ljubavnika kojem sprema pedalu, pa mora da mu izađe na oči. Drugi
najnapetiji je razgovor sa tendencijom da se pretvori u prepirku
između Marie i Rustija o prirodi njihovog odnosa pred sam kraj
filma.
I to je ono što ovaj
film i filmove ovog tipa koči, ta lažna ležernost koja podseća na
savršeno neuredne tzv. “jutarnje” frizure sa tonom gela koje su
previše elaborirane da bi bile iskrene, ili na bubnjeve na
Metallicinom albumu St. Anger, koji su preproducirani sa namerom da
zvuče kao kanta. Ta usiljenost i dogmatičnost izbija iz svakog
kadra u ovom filmu, od same postavke lika Marie koja i jeste i nije
verzija glumice Jane Adams, preko navodno neurednih
dokumentarističkih kadrova i čudnih rakursa i igrarija sa
formatima, gde se prepliću rediteljeva kamera i Mariein fotoaparat,
pa do prilično nezgrapnog spajanja sijaset različitih tema u jednu
na potpuno koherentnu celinu.
Naravno, sve to može
biti čak i zanimljivo, pre svega studentnima kako teorije filma,
tako i režije, kamere ili montaže, ali običnom gledaocu ovaj film
će biti preserans. My Dinner With Andre nije slučajno
pomenut kao referenca. U pitanju je veoma sveden film, dvojica likova
tokom 90% filma sede za kafanskim stolom i razgovaraju o brojnim
temama, od čisto tehničkih, preko umetničkih do filozofskih,
pritom braneći dva skoro suprotna stajališta. My Dinner With
Andre je samosvestan, kontrolisan film sa pravilnim akcentima,
film koji se uprkos svedenosti može gledati jer ima drame i naznake
sukoba. All The Light in The Sky je promašaj baš zbog toga
što tih stvari nema.
No comments:
Post a Comment