2013.
režija: Matteo Oleotto
scenario: Daniela
Gambaro, Marco Pettenello, Pierpaolo Piciarelli, Mateo Oleotto
uloge: Giuseppe
Battiston, Teco Celio, Rok Prašnikar, Robarto Citran, Marjuta
Slamič, Riccardo Maranzana
Zoran, moj nečak
idiot (za srpsko-hrvatsku verziju promenite dijaklitički znak)
je ultimativni crowd pleaser, i pod tim ne mislim ništa loše. To je
film za gledanje iz čiste zabave, sa manama u kontinuitetu i
vernosti priče, odličnim glumačkim ostvarenjima i nekoliko veštih
filmskih citata, generalno dopadljiv, sa jasnim lokalnim šmekom i
podvučen sirovim italijanskim humorom. Pomislite na mešavinu The
Big Lebowskog i Rain Mana, u okruženju italijanskog
stripa, dok se u pozadini smeška ekipa iz Od groba do groba (Jan
Cvitkovič ima cameo), Slobodan Šijan i Ivo Brešan.
Nisu reference pomenute
bez razloga, radnja je smeštena u krašku regiju, oko Gorice (Stare
u Italiji i Nove u Sloveniji), u taj specifičan i prelep kraj koji
sam jednom prilikom posetio. Lokalni duh je tu, piju se malvazija i
teran naizmenično, dobar deo radnje se odvija u točioni i
improvizovanoj kafani gde glavni lik Paolo (Battiston) ordinira. On
je debeo, nadrkan i neprijatan kao Walter, a lenj i zapušten kao
Dude iz Lebowskog, ali njegova gadost nije samo u domenu
fizičkog izgleda i temperamenta, on je zaista gadan karakter.
Pijanči po ceo dan, grebe se za piće, vara, mulja, beži od
policije, ošljari na poslu i vodi privatno nadjebavanje sa bivšom
ženom Stefaniom (Slamič) i njenim novim mužem, picajzlom i
mekušcem Alfiom (Citran), i sve u tom stilu. Posebno zadovoljstvo mu
je da zajebava priprostog kolegu sa posla Ernesta (Maranzana) i da ga
navodi na piće. Replika: “Ti si alkoholičar, to ti je jedina
karakterna osobina” je strašna koliko i smešna.
Njegova rutina će
pretrpeti određene promene kada mu umre neka dalja tetka koja je
živela negde daleko u sloveniji i u amanet mu ostavi svoju urnu,
porculanskog psa (vrhunac kiča) i Zorana (Prašnikar). Paolo ima
jednostavan zadatak da pričuva svog nećaka dok se ne uredi
papirologija oko njegovog stalnog nastanjivanja u dom za ljude sa
posebnim potrebama, ali kada otkrije njegov talenat za gađanje mete
(ne baš pikado, jer Zoran gađa samo u centar), stvari postaju
kompleksne. U tom “Rain Man meets The Dude” momentu, Paolo
pomisli da mu je mali retard zlatna koka (premija na svetskom
prvenstvu u pikadu iznosi 60.000 €) i karta za izlazak iz nemoguće
situacije. Zoran istovremeno otkriva ljubav prema horskom pevanju i
suprotnom polu, oličenom u simpatičnoj Aniti, a Paolo postaje bolji
čovek ili se folira da to postaje kako bi impresionirao Stefaniu...
U zadnjem činu ova
spaljena komedija napušta svoj put, i to nije loše jer skoro stalno
koketira sa eksploatacijom (većina likova su karikature i
polu-retardi) i skreće ka klasičnom “feel good” štihu i toploj
ljudskoj priči. To je i najavljeno u sredini filma, sa Paolovim
smekšavanjem (lik je downright odvratan od početka). Prelaz iz
jedne sfere u drugu bi delovao glatko, da nema među-zapleta,
prilično ofrlje napisane i nerazrađene ljubavne priče. Takođe,
infarkt kojim se Paolu preti od početka ima funkciju puške koja će
opaliti u svakom trenutku. U nadi da će izbeći Rain Man
kliše i ostaviti katarzu i otopljavanje glavnog lika – ljigavca
samo na njemu i retardu, autori ubacuju jedan još opasniji kliše –
ljubavnu priču i ne znaju šta bi s njom, pa je koriste kao okidač
za kulminaciju i rasplet, u stilu komedija sa Vinceom Vaughnom. Mom
ciničnom umu bi prijao “coenovski” apsurdni završetak, ali
budimo realni: ovo je koprodukcija iz kuhinje Eurimagesa. I ova doza
spaljenosti je dovoljna.
Reditelju Matteu
Oleottu je ovo prvi dugometražni film, i kao takav je više nego
solidan. Kako bude sazrevao, uvideće da u pisanju četiri glave nisu
pametnije od jedne, iako dve možda jesu. Ovaj rođeni Goričan i
autor eksperimentalnih filmova ima osećaj za priču, za detalj, za
lokalni kolorit i za ideju, što je odličan znak. Čisto dramaturške
začkoljice bi rešio još samo jedan dodatni scenarista, više od
toga je gužva. Rad sa glumcima mu je sjajan, ispoliran do poslednjih
finesa. Giuseppe Battiston apsolutno briljira kao Paolo, dok je
debitant Rok Prašnikar sasvim uverljiv kao Zoran u meri u kojoj
scenario ne gubi fokus na njegovom liku. Klasična zamerka u
kontinuitetu je što se Zoranov autizam tretira na dva načina tokom
filma, počinje kao vrlo izražen, da bi se transformisao u lagano
komičan, sa čim se psiholozi ne bi složili. Ostatak likova su ili
oruđe za zaplete i pod-zaplete ili su tu da upotpune kolorit
ridikuloznosti. Vlasnik točione Gustino (Celio) je pravi primer za
to.
I pored objektivnih
mana, Zoran je veoma zabavan film, odlično zamišljen, lepo
snimljen, sa odlično odmerenim tempom. Nagrađen je brojnim
nagradama po evropskim festivalima, od kojih je najznačajnija
nagrada publike na Nedelji kritike u Veneciji. Očito da su razni
žiriji prepoznali ogroman potencijal filma i još veći potencijal
autora. Najbolje od svega, film deluje iskreno i nepretenciozno,
namenjen širokoj publici koja će se smejati zgodama i nezgodama na
ekranu. Meni dosta.
No comments:
Post a Comment