2013.
scenario i režija:
Bruno Dumont
uloge: Juliette
Binoche, Jean-Luc Vincent
Za manje upućene,
Camille Claudel je bila poznata skulptorka izuzetnog talenta i, što
ju je obeležilo, nesrećna Rodinova ljubavnica. Njihova veza se
prilično ružno završila i jedna od teza je da je to na Camille
ostavilo traga, da je nakon toga utonula u paranoju i deluzije,
videvši u Rodinu figuru koja joj aktivno uništava život. Ona je
živela u polu-dobrovoljnoj izolaciji u svom studiju, radila na
svojim skulpturama i na uništavanju istih. U predvečerje Prvog
svetskog rata, 1913. godine primljena je u duševnu bolnicu (navodno
dobrovoljno), dve godine kasnije premeštena u crkvenu ludnicu daleko
od Pariza, gde je i umrla 1943. pod sumnjivim okolnostima. Kome je do
toga, može pogledati film Camille Claudel (1988), koji je
melodramatičan, ali dovoljno informativan o ranijem periodu njenog
života, tadašnjem stanju u francuskom društvu i u Camillinoj
familiji. Film se završava njenim odlaskom u umobolnicu.
Camille Claudel 1915
je film mnogo užeg zamaha, sveden na svega nekoliko aktivnih likova,
koji se proteže na tri dana tokom kojih Camille (Binoche) iščekuje
posetu svog brata, pesnika i diplomate Paula (Vincent). Ona se nada
da će je on spasiti, izvući iz bolnice i pustiti je da samostalno
živi. Film je u potpunosti baziran na pismima koja su njih dvoje
razmenjivali i na medicinskim izveštajima, kao statisti su koršćeni
zaposlenici još uvek aktivne psihijatrijske bolnice, kao i stvarni
pacijenti, što je etički upitno iako je na emocionalnom planu
efektno. Dumont je inače sklon takvim rizicima, njegov stil je dosta
hladnokrvan i posmatrački, čak i kada su u pitanju veoma osetljive
teme.
Tokom filma se ne
događa bog zna šta, vidimo Camille u njenim dnevnim rutinama i
teskobi. Vidimo je kako se nevoljno kupa, kako sama priprema hranu u
strahu od trovanja, kako šeta po bolničkom dvorištu, kako se brine
za još bolesnije i nemoćnije pacijentkinje od sebe. Vidimo je kao
relativno normalnu, svakako bistru i rečitu ženu kojoj očito nije
mesto u tako zatvorenoj bolnici za najteže pacijente. Vidimo je
srećnu i punu nade dok čeka brata. Ona je u bolnici tek dve godine
i nema pojma da će u njoj ostati do smrti.
Film samo na početku i
na kraju preko kartica sa tekstom objašnjava šta je bilo pre i šta
je bilo kasnije sa Camille. Ono što se u filmu implicitno provlači
je to da je Camille pala kao žrtva ne samo šovinističke umetničke
klike koja ju je oduvek doživljavala kao pretnju, a njeni strahovi,
posebno od iskorištavanja i plagiranja, su bili delimično
opravdani. Camille je pala i kao žrtva promene odnosa moći u svojoj
familiji. Nakon smrti svog oca ostala je bez podrške. Majka,
religiozni fanatik, nikada nije odobravala njen umetnički poziv, a
ni brat Paul sa njim nije bio oduševljen, ali više im je smetao
Camillin slobodni duh i ne baš skrušen stil života. U filmu se
spominje i abortus koji je umetnica imala.
Ono što manjka u
radnji, reditelj Bruno Dumont pokušava da nadoknadi u emocijama. U
suštini, sve u filmu je podređeno emocijama glavne junakinje i više
deluje kao pozadina. Enterijer je oskudan, Juliette Binoche je često
sama u kadru, dijaloga nema previše, uglavnom slušamo voice-over
sadržaja pisama, svaka upotreba statista je ograničena što
njihovim mogućnostima, što rizikom da film sklizne u eksploataciju.
Istini za volju, Juliette Binoche je sjajna, ovo joj je možda čak i
uloga života, a odigrala je mnogo vrhunskih uloga, i uspeva da nas
veže za svoj lik, čak da nas natera da saosećamo s njom. Problem
je što se emocije i izrazi lica ponavljaju malo previše puta i
ostavljaju utisak praznog hoda.
Paul se pojavljuje tek
duboko u drugoj polovini filma, razgovor između brata i sestre i
njihovo suštinsko nerazumevanje, što je nešto najbliže temi što
film ima, zauzima relativno malo vremena. Efektan je kao kulminacija
njene patnje, ali bez zapleta i raspleta vrhunac ostaje nekako
usamljen. Naslov ostavlja mogućnosti da Dumont nije završio sa
Camille Claudel.
Camille Claudel 1915
je težak film, nabijen jakim emocijama, ali dosta slab na narativnom
nivou. Kome su emocije ili odsustvo istih dvoje likova i religijski
zanosi dovoljni za film, ovo je pravi naslov. Iako sam uživao u
glumi Juliette Binoche, sve vreme sam imao utisak da film ne ide
nikuda.
No comments:
Post a Comment