kritika originalno objavljena na www.fak.hr
2013.
scenario i režija: Catherine Breillat
uloge: Isabelle Huppert, Kool Shen, Laurence Ursino
Catherine Breillat je autorica koja ima svoju možda
malobrojnu, ali zato vernu publiku i nekoliko veoma zanimljivih naslova iza
sebe, poput debitantskog ostvarenja Une vraie jeune fille (1976) ili filma Romance
(1996), u kojima postavlja žene u intimnim, neprijatnim i često seksualnim
momentima. Poznavaoci njenog rada tvrde da u svakom njenom filmu postoji makar
malo autobiografskog. Abus de faiblesse
pokazuje sve karakteristike autorskog rukopisa Breillatove, ali odlazi nekoliko
koraka dalje.
Za promenu, sadržaj filma je upadljivo ne-seksualan, ali
seksualna komponenta visi u zraku. Zatim, autorica ostaje verna svom maniru da
na film dovodi neprofesionalne glumce u centralnim ulogama – ovde je to rapper
Kool Shen, ali glavnu ulogu poverava veoma poznatoj, po mnogima najboljoj
živućoj francuskoj glumici Isabelle Hupert. I na koncu, Abus de faiblesse je potpuno autobiografski film, preslikano
autoričino tragično iskustvo. Međutim, dok drugi filmovi na tu tematiku
pokušavaju da pronađu nekakvu katarzu, ili makar emotivnu utehu, Abus de faiblesse je klinički hladan,
gotovo dokumentaran i ostavlja utisak da je autoričin cilj da prevashodno
racionalno pojmi šta se njoj zapravo dogodilo u životu.
Već u prvoj sceni znamo da film neće biti lako iskustvo za
gledaoca. Vidimo Maud (Huppert) u svom finom stanu u trenutku buđenja, vrlo
brzo se zgrči, jedva se primi telefona i pozove hitnu pomoć. U bolnici
saznajemo da je preživela nimalo naivni moždani udar koji je ostavio trajne
posledice, leva ruka joj se oduzela, levo stopalo zgrčilo, ostala je i bez
mogućnosti pokreta mišića lica i govora. Iako je oko njenog bolničkog kreveta
bila njena familija i nešto prijatelja i kolega, tada i saznajemo da se Maud
bavi filmom, ona na terapije odlazi sama...
I uspeva da se donekle oporavi, da povrati moć govora (što
je jako važno za rediteljsku “diktatorsku” profesiju) i da se samostalno kreće
pomoću štapa, Maud je i dalje nesposobna da sama obavlja svoju dnevnu rutinu. I
tu počinje njeno prokletstvo – lucidni um zarobljen u zgrčneom, polu-pokretnom
telu. Maud poželi da se baci na svoj novi autorski projekat i pronađe idealnog
“glumca” za glavnu mušku ulogu.
On se zove Vilko Piran (Shen) i njegova karakteristika
je da je bio (i ostao) karijerni prevarant, sa višgodišnjim zatvorskim stažom i
zaradom od preko 100 miliona eura. Ako ste pomislili na siroviju,
nesofisticiranu verziju Jordana Belforta, u pravu ste. Vilko i ne krije svoju
kriminalnu prošlost (ako je to prošlost), grub je i sirov u nastupu, ali koliko
on fascinira Maud, tako i ona fascinira njega, jer je intelektualna, samosvesna
i teška osoba. Njih dvoje će uleteti u međusobno zavisnu vezu sa jako čudnim
konotacijama, on je njoj potreban operativno, pošto je jedini spreman da dođe
danju i noću, nekad čak i nepozvan, a on će u njoj videti svoju novu zlatnu
koku, ovcu za šišanje, šta god. Uostalom, on se u televizijskom intervjuu
hvalio da je pelješio pametnije od sebe, samo zato što je igrao na kartu
pohlepe. Sa Maud je situacija drugačija, njen motiv nije pohlepa, pre nekakva
potreba i slepa vera da je sa nečim opčinila Vilka da je ovaj ne bi opelješio.
E, sad, opčinila ga jeste, toliko da se on njoj stalno vraća
i da ona može da ga tretira kao roba, ali Vilko to zna da naplati, čak i da se
krajnje nepažljivo izlajava koliko novca troši na poklone svojoj trofejnoj ženi
(Ursino). Da stvar bude gora, Maud za vratom ima banku koja bi da naplati
kredite i kamate, a sav novac je potrošila na “pozajmice” Vilku. Kristalno je
jasno da se taj čudan, patološki odnos međusobne ovisnosti neće dobro završiti.
Ako se nadate jednoznačnom rešenju, sa ovim filmom ga nećete
dobiti. Jedino što će Maud reći o svojim postupcima je ono čuveno: “To sam bila
ja, ali nisam bila ja”, odnosno da baš ne zna koliko je svesno, a koliko
nesvesno ili možda zbog nekakve patologije trošila na Vilka. Krajnji račun je
negde ispod milion eura, ali Maud će svoje ispisivanje čekova na krupne svote
uporediti sa pretrpavanjem kolica u supermarketu. Ona nije nikakva samarićanka,
niti je Vilko sirotan, ona njega kinji i šikanira, ponekad čak veoma brutalno,
da joj vrati novac koji joj duguje.
Ovakvi filmovi ovise o glumcima. Potpuno je jasno da na
Isabelle Huppert može da se računa, pošto je jedna od najboljih svetskih
glumica sa posebnim fokusom na uloge kompleksnih i ranjivih žena. Uloga Maud je
bila teška i na fizičkog i na psihičkom planu, a Isabelle Huppert na oba polja
ostaje sjajna i skoncentrisana. Treba obratiti pažnju na scenu kada prvi put
vidi Vilka, na njenu mimiku, gestikulaciju i postepenu promenu stava. Kool Shen
je tu bio “wild card”, jer koliko je Maud kao lik riskirala svoj film
namenjujući glavnu ulogu karijernom kriminalcu, toliko je Catherine Breillat
riskirala uposlivši rap muzičara sa zatvorskim tetovažama, grubim, gangsterskim
nastupom i nikakvim glumačkim iskustvom za glavnu mušku ulogu. Pritom ne smemo
zaboraviti da Vilko nije jednodimenzionalan lik, nego kompleksna ličnost sa
svojim patologijama ili čak ličnom tragedijom (pošto se prema Maud ponaša kao
neodgojeni balavac prema majci, a čekove skuplja kao džeparac koji mu prirodno
“pripada”).
Abus de faiblesse se bavi krupnom temom ali nema nade da će
je razrešiti, bilo na emotivnom bilo na racionalnom nivou. Prosto, naša kultura
ponašanja i rada se promenila, više nije neobično pustiti ostarele i bolesne
roditelje da se brinu sami o sebi (da, mislim na Amour), pa se onda čudimo kada oni počnu da veruju prevarantima iz
prostog razloga zato što osećaju potrebu da veruju (Nebraska )
ili zato što im pomoć ili društvo, neko na koga mogu da se oslone. Abus de faiblesse je veoma dobar, iako
težak i na trenutke brutalan film koji će vas naterati da možda malo usporite i
razmislite.
No comments:
Post a Comment