2013.
režija: Steph Green
scenario: Steph Green,
Aibhe Keogan
uloge: Will Forte,
Maxine Peake, Edward MacLiam, Brendan Morris, Ciara Gallagher
Ako ostanete samo na
osnovnoj premisi, Run & Jump je još jedan festivalski film u
moru festivalskih filmova. Smešten u irsku provinciju, film prati
poremećenu familijarnu dinamiku nakon što pater familias Connor
Casey (MacLiam) doživi moždani udar. Ulogu “glave kuće”
preuzima njegova živahna žena Vanetia (Peake). Ona i deca moraju da
se nose sa novim Connorom, koji je emotivno distanciran, koji se
isprva muči sa osnovnom verbalizacijom i motoričkim veštinama,
koji nije u stanju da se ponaša socijalno prilagođeno, niti da
obavlja svoj posao (pre šloga Connor je bio vešt i cenjen stolar).
U tome nimalo ne pomaže njegov otac koji ne razume šta se događa,
ali zato vrši obavezujući pritisak. Dodajmo na to da sin Lenny
(Morris) otkriva da ima homoseksualne sklonosti, što je veliki
problem u svakoj provincijalnoj sredini, a da kćerkica Noni
(Gallagher) nema blagog pojma šta se dešava, ali je jako radoznala.
U ovaj živahni,
gužvoviti, ali nekada topli dom se useljava američki psihijatar i
istraživač Ted (Forte) u nameri da prati događaje i Connorovu
reintegraciju u životnu sredinu. On se isprva drži distancirano i
po strani, samo beležeći šta se događa. Međutim, kako vreme
odmiče, on se neumitno zbližava sa Vanetiom i decom, postajući
neka vrsta surogat-oca, dok sa Connorom radi kao terapeut. E, sad,
zbližavanje sa decom je okej, ali zbližavanje sa njihovom majkom
može da ima ozbiljne posledice. Sreća pa su oboje odrasli i
odgovorni ljudi, pa su u stanju nastaviti sa normalnim životom
uprkos strasti.
Ovakvi filmovi počivaju
na glumcima. Maxine Peake je briljantna kao Vanetia i prenosi svu oni
živahnu energiju zbog koje se ovaj film neće udaviti u mraku i
psihološkoj težini. Will Forte, pre svega televizijski glumac,
uspeva da postigne sličan uspeh kao u Nebraski. Tamo je bio jedini
normalan čovek okružen ekscentricima, dok je ovde jedini centriran,
orijentiran na cilj i sposoban da pruži stabilnost u nestabilnom
okruženju. Zbog njih dvoje, Run & Jump nije aktivan film samo u
naslovu, nego je živahan.
Tome pomaže
inteligentno napisan scenario koji koristi klišeje indie komedije
dovoljno retko i dovoljno nenametljivo da bi kako-tako održao ritam
filma. Klišeji u filmu su ubačeni ne samo pametno, nego su i
poprilično utišani i upristojeni, jer bi u suprotnom Run & Jump
bio moralno upitan film. Recimo, Ted mora da deli kupatilo sa dvoje
dece koja baš i ne kapiraju koncept privatnosti. U drugim filmovima
bi to bio uvod u pičvajz i transfer neprijatnosti, dok je ovde to
svedeno na nivo jednog osmeha. Sličan tretman ima i Vanetijina
živahnost koja se lako pretvara u bes. Ona će sa osmehom zapretiti
Tedu da će mu porazbijati opremu, i to bi drugde bio uvod u sitcom,
ali ne i ovde
Još veći uspeh ovaj
film ima sa tretmanom ljubavne priče. Vanetia i Ted se potpuno
prirodno zbližavaju, obavljajući dnevnu rutinu, ali i
razgovarajući, šetajući, pušeći travu, biciklirajući po lepom
pejzažu... Drugde bi se to uronilo u ušećerenu melodramu ili
preserans o ljubavi, vernosti i patnji. Međutim, Vanetia i Ted su
dovoljno osvešćeni likovi da razumeju koliki je ulog u pitanju i
znaju kako izaći na kraj sa emocijama.
Run & Jump je jedna
čudna festivalska koprodukcija, prste u njoj je imao i Eurimages,
sredstva su skupljena iz fondova u Nemačkoj i Irskoj. Rediteljka
Steph Green je, međutim, Amerikanka sa adresom u Dublinu. Ona je već
proslavljena autorica u domenu kratkometražnog filma i već ima
jednu nominaciju iza sebe. Ovo joj je dugometražni prvenac. Will
Forte, takođe Amerikanac, je svojevrsna zvezda u usponu i sa puno
potencijala.
Uprkos svojim
inteligentnim rešenjima, Run & Jump je film ograničen na
festivalsku i arthouse publiku. Iako se trudi da bude živahan i
gledljiv, često je težak i naporan, a da mu ipak manjka akcije. Ali
se u svakom slučaju može pogledati kao nekakav kuriozitet.
No comments:
Post a Comment