2014.
režija: Christophe
Gans
scenario: Christophe
Gans, Sandra Vo-Anh
uloge: Lea Seydoux,
Vincent Cassel, Andre Dussollier, Eduardo Noriega, Yvonne Catterfeld
Moram da priznam da
nisam ama baš nikakav stručnjak za bajke, još manje za njihove
adaptacije i kontekstualizacije i takve filmove najčešće
preskačem. Istina, pogledao sam Blancanieves,
i bio mi je mnogo interesantan zbog potpuno pomerenog, artističkog
viđenja klasične bajke. Za razliku od Blancanieves
ili po mnogima najbolje filmske inačice klasične francuske bajke
(Jean Cocteau, 1946), najnovija varijacija na temu Lepotice
i zveri nema umetničke ambicije. Za
razliku od Disneyeve varijante, nije samo dečiji film i nije pre
svega snimljen za devojčice koje vole bajke o princezama. Ne, ovo je
komercijalni spektakl od početka do kraja, jedan od onih filmova gde
je važnija napetost nego koherentnost priče, rekontekstualizovan do
bola, sa ubačenim pozadinskim pričama i još više magičnih
elemenata, sa dvoje poznatih glumaca u glavnim ulogama i u rukama
poznatog reditelja Christopha Gansa (Le
pacte des loups).
Komercijalan je
svakako, u februaru je izašao u frankofonim evropskim bioskopima,
dva dana za tim je imao berlinsku premijeru, pa premijeru u Italiji,
pa premijeru na Festu i u manje od mesec dana je skoro isplatio
budžet, a da se nije pojavio na većem delu tržišta. Što se
spektakla tiče, on je tu, i Gans se sjajno snalazi u trkačkim,
jahačkim, lovačkim i ostalim akcionim scenama. Problem nastaje sa
dijalogom, scenario je u tom domenu slabiji, možda zbog previše
prepravki o kojima niko nije vodio računa. Gans ima rešenje i za
to: natrpati kadar atraktivnom scenografijom i kostimima, i koga
briga šta ko priča.
Zbog
rekontekstualizacije, film je napet kao da je u pitanju originalni
uradak, a ne adaptacija klasične bajke. Pozadinske priče su brojne,
fokus filma se menja od Bellinog oca, bogatog trgovca koji je u
nesreći izgubio sve, do Belle (Seydoux) i na kraju do Zveri, odnosno
princa (Cassel) i svi oni imaju pozadinsku priču. Otac (Dussollier)
ima šestoro dece, dve razmažene udavače (comic relief), troje
sinova od kojih je jedan baraba, drugi pisac krš romana, a treći
je... ko zna, i najmlađu kćerku Belle, koja se jedina može nazvati
uviđavnom i dobrom osobom, koja uvek stoji uz oca, čak i kad treba
da „otkupi“ njegov život. Priča je izmeštena u Napoleonovo
doba, valjda zbog po filmovima manje zlorabljenih kostima, što unosi
i zanimljiv periferni momenat u filmu, sukob oca sa službenicima
luke je odnos snaga starih i novih bogataša. U ekspoziciji takođe
imamo i bandita (Noriega) koji proganja jednog od Belline braće, i
koji je više akciona zamena za primitivnog Gastona kod Disneya, i
koji nema nikakav ljubavni interes prema Belle.
Kada se fokus
prebaci na nju, tu smo na poznatom terenu bajke, dok ne uđe u dvorac
i ne počne da se zbližava sa Zveri. Ta njihova ljubavna priča,
koja je u bajci i u svim dosadašnjim filmovima u prvom planu, ovde
je zbrzana i smuljana, i to sa namerom. Tako dobijemo podtekst Zveri,
koji ničim izazvan ubacuje motive iz grčke mitologije, poput nimfi
i titana. Ni abominacije od lovačkih pasa nisu baš dostojna zamena
za plešuće posuđe, ali su možda lakši za isfuravanje CGI-ja. Kad
smo već kod meni ne baš omiljenog CGI-ja, ovde je on okosnica svih
efekata, ali izgleda sasvim pristojno i lepo je uklopljen u veoma
atraktivnu fotografiju. To se najbolje vidi u akcionim scenama,
podvučenim slow-motionom.
Dok je na nivou
spektakla film sasvim zadovoljavajuć, na nivou priče je manjkav
(naratorka – majka koja čita deci knjigu se lako prepozna odmah, a
to je samo jedan od blažih primera), ali dno dostiže sa nedostatkom
hemije između dvoje glavnih glumaca. Lea Seydoux je lepa i
senzualna, ali ne uspeva da nađe pravu meru za svoju glumu, ne
interveniše na liku nikako, ali nekako prolazi kao lepotica. Vincent
Cassel sa mnogo šminke je neuverljiv kao Zver, a bez šminke veoma
pristojan kao Princ. Što zbog iskasapljenog scenarija, što zbog
manjka truda dvoje glumaca, ljubavna priča ovde deluje kao „obavezni
program“, nešto što se treba otaljati.
Dakle, najnovija
Lepotica i zver
ne igra po kanonu bajke za devojčice, nego po kanonu trash bajki iz
multiplex bioskopa poput Hansel &
Gretel: Witch Hunters. U pitanju je
efektan trash koji današnji klinci (i nedorasli geekovi) vole i
svakako jedan od potencijalno ogromnih kino-hitova u Evropi.
No comments:
Post a Comment