2013.
scenario i režija:
Spike Jonze
uloge: Joaquin Phoenix,
Scarlett Johansson (glas), Amy Adams, Chris Pratt, Rooney Mara,
Olivia Wilde
Her je u neku
ruku SF film, mada najviše igra po žicama romantične drame,
komedije apsurda i nenamerne satire. Tu i tamo film sklizne tonom u
pametovanje i držanje lekcija, ali potpuno zasluženo. To zvuči
čudno iz mojih usta (iz mog pera, moje pisaće mašine, mog
kompjutera), pošto sam alergičan na popovanje u bilo kom obliku,
ali Her je genijalno delo i delo genija.
Spike Jonze u saradnji
sa scenaristom Charliem Kaufmanom ima iza sebe dva gotovo genijalna
apsurdna, zabavana i više nego meta filma. Being John Malkovich
je otišao daleko u fikcionalizaciji poznatog glumca, dok je
Adaptation ironizirao koncepte stvaralaštva. Oba filma su
začeta na apsurdnim premisama, u prvom imamo portal u mozak poznatog
glumca koji čoveku obezbeđuje potpuno nenormalnu luna-park vožnju
i izbacuje ga kod mosta za New Jersey, dok u drugom u centru stoji
adaptacija “non-fiction” knjige o orhidejama za film. Za razliku
od ta dva od početka do kraja vrišteće smešna filma, Her
deluje ozbiljno i utišano, ali to ne znači da nas Jonze neće
počastiti sa nekoliko veoma glasnih smehova. Njegov glasovni cameo u
obliku vanzemaljske bebe iz kompjuterske igrice, nenormalni
telefonski seks između Phoenixovog Theodora i Kristen Wiig, sudar na
slepo sa Oliviom Wilde, kao i kompletna pretpostavka mode u filmu
(hipsteraj doveden do vrhunca, dovoljno je samo pogledati poster od
filma sa Phoenixom sa brkovima i u crvenoj košulji) su vrišteće
smešni momenti.
Ispod te smešne
površine, Her je strašan film, jedan od onih koji udaraju u
glavu i provociraju razmišljanje, neretko i veoma crne misli o
budućnosti. Premisa nije nikako nova: centralna tema filma je
preispitivanje šta će se dogoditi kada veštačka inteligencija
toliko napreduje da dobije sasvim ljudske obrise i sposobnost stalnog
učenja i evolucije. Imali smo HAL-a 9000 u Odiseji, imali smo
Minority Report, pa čak i Kubrickovu ideju za AI koju
je Spielberg dovršio. I ti filmovi su bili strašni u predvidljivom,
dosta direktnom, epskom (i prozaičnom) maniru, ali Her je
strašan na jedan sasvim drugi, lirsko-poetični način. Ljudski
životi nisu direktno ugroženi postupcima AI entiteta, ali AI
entitet je osoba čiji svesni ili nagonski postupci mogu da povrede
čoveka na isti način kao što to može drugo ljudsko biće.
Dakle, Theodora prvi
put vidimo u kancelariji, za kompjuterom kako piše veoma personalno,
veoma emotivno pismo. Automatski se saživimo sa njim i pomislimo “O,
kako drag čovek!” ili “U, jebote, koja pičkica!”, a onda on
potpiše to pismo sa “Love, Loretta” i shvatimo da je to njegov
posao. Naravno, potrebno je imati svojevrsni mentalni i emotivni
sklop, da ne pominjemo elokvenciju i spisateljski talenat za takav
posao.
Jasno nam je da je
“setting” ne-tako-daleka budućnost, ali su sličnosti sa
sadašnjošću zapanjujuće. Ljudi idu ulicom sa “bubicom” u uhu
i gadgetom u ruci i razgovaraju sami sa sobom. Njihovi telefoni /
tableti / štagodovi im odgovaraju robotskim glasom. Američka
kritika navodi sličnosti sa novim Apple-ovim operativnim sistemom
Siri koji ima glasovnu podršku (ja nisam probao i ne želim, od
smartphona se ježim), Jonze, međutim, tvrdi kako je razvijao ideju
za film pre nego što se Siri pojavio na tržištu, i nemamo razloga
da mu ne verujemo.
Theodore je sveže
razveden (iz razloga koje ćemo otkriti, i koji su “punchilne”
filma), ali još nije potpisao papire, i još uvek fantazira o svojoj
bivšoj ženi Catherine (Mara). Kada ne radi i ne fantazira, Theodore
igra igrice, visi na sex chatovima i komunicira sa ukupno dvoje
ljudi. Jedan je njegov dobroćudni kolega Paul (Pratt), kome je
Theodore uzor, a druga je suseda iz zgrade Amy (Adams), njegova stara
prijateljica sa sličnim problemima otuđenosti koji more i Theodora.
Sve će se promeniti
kada on instalira novi operativni sistem na sve svoje uređaje (očito
je to moguće u budućnosti). Operativni sistem ima prijatan ženski
glas (Johansson) i odaziva se na ime Samantha. U početku je Samantha
samo izuzetno sposobna i uslužna sekretarica koja može vrlo brzo
raskrčiti nered fajlova na kompjuteru, procesirati podatke i pisati
mailove na autopilotu, ali Samantha vrlo brzo uči i napreduje,
evoluira i sve više dobiva crte kompletne, skoro savršene ličnosti.
SF objašnjenje iza toga je pojednostavljeno, ali sasvim
zadovoljavajuće, u nju je uprogramiran genetski kod nekoliko
(desetina, stotina...) programera, i puštena je u svet (u empiriju,
ako ćemo se praviti pametni) da se razvija.
Naravno, između pomalo
solipsističnog, a opet simpratičnog i dragog Theodora i genijalne
Samanthe se prvo razvija prijateljstvo, interes, pa onda i ljubav. I
ta ljubavna priča je veoma inteligentno i taktično napravljena, sa
okom za detalje. Jedina razlika između ljudsko-ljudske ljubavne
priče i ove je to što Samantha nema fizičko telo, ali to ne znači
da nije sposobna da oseća, bilo podražaje, bilo emocije. Zanimljiv
je i “setting”, odnosno kako se okolina odnosi prema takvim
“interspecies” romansama, neke je stid što to rade i misle da su
poludeli, drugi prema tome nemaju predrasude, trećima je to bolesno,
sa dobrim razlogom ili bez, a četvrti od toga prave fetiš (još
jedna od najjačih scena u filmu). Naravno, pitanje koje se nameće
je: šta će se desiti kada Samantha u svojoj evoluciji preraste
Theodora, ili globalno: kada operativni sistemi u svojoj evoluciji
prerastu ljude i zažive na jednoj potpuno drugoj ravni.
Koncept je zanimljiv,
intrigantan i inteligentan i majstorski je izveden od strane autora,
Jonze drži film pod potpunom kontrolom, pa je Her
iznenađujuće koherentan film koji vešto izbegava sve zamke haosa i
intelektualne onanije. Sa druge strane, ovo je topao film, obojen
emocijama (vidljivo u fotografiji u kojoj hladni, plavo-sivi urbani
pejzaž stoji u kontrastu sa našim šareno odevenim junacima),
nikako hladan, distanciran i klinički precizan.
Izvedba glumaca je
takođe na visokom nivou. Olivia Wilde fino dozira ludilo i
pretvaranje u zanimljivoj epizodi žene koja je nesporno inteligentna
i zanimljiva, ali koja ima sulude potrebe i koja je bolesno
dominantna. Rooney Mara isto ima zanimljivu epizodu kao Theodorova
bivša žena. Chris Pratt je uverljiv kao kolega, a Amy Adams
briljira kao Theodorova jedina prava prijateljica, iako ima
nezahvalno malu minutažu da bi se lik razvio do potrebnog nivoa.
Ipak, film se vrti oko
dvoje glavnih likova. Phoenix je opet pokazao da je jedan od
najboljih glumaca danas, njegova izvedba nesumnjivo odudara od
njegovih ranijih uloga, njegova introvertnost je potpuno drugačija
nego prošlogodišnja u filmu The Master. Ovda mora da se
osloni na svoj glas, pošto je njegova fizička manifestacija
detaljno iskrojena i tu nema slobode, i on uspeva da sa glasom dočara
emocije. Njegov lagani manirizam mrmljanja sebi u bradu je prisutan,
ali ne smeta, jer je Theodore apsolutno zamisliv sa takvim
ponašanjem. Scarlett Johansson ima najteži zadatak u filmu, jer
Samantha nema fizičku manifestaciju. Ona je morala dočarati nimalo
jednostavan set emocija i određeni seksipil samo sa glasom. I bez
“spoilera” da je njen glas iza Samanthe, potpuno je moguće
zamisliti Samanthu baš kao Scarlett – lepu, plavu, emotivnu i pre
svega prijatnu. I seksi, ali ne na onaj otrcani način, ne kao “hot
line” drolju, nego kao živahnu, inteligentnu i privlačnu ženu.
Jasno nam je da Scarlett to može, pogledajte samo Vicky Christina
Barcelona, ali obratite pažnju na njen glas.
Her je svakako
jedan od filmskih vrhunaca prošle godine, počistio je filmske
nagrade za scenario, koji je najjače oružje filma, i nominovan za
Oscare u još četiri kategorije. Umetnički koliko treba, angažovan
koliko treba, briljantno izveden i genijalno osmišljen, Her
je film koji morate pogledati. Her će vam promeniti
percepciju tehnologije od koje postajemo ovisni. Imajte ovaj film na
umu kada vidite četvoro frikova kako sede zajedno u kafiću i svako
drka svoj smartphone.
No comments:
Post a Comment