2013.
režija: Rok Biček
scenario: Rok Biček,
Nejc Gazvoda, Janez Lapajne
uloge: Igor Samobor,
Nataša Barbara Gračner, Saša Železnik, Maša Derganc, Robert
Prebil, Voranc Boh, Jan Zupančič, Daša Cupevski, Doroteja Nadrah,
Špela Novak, Pia Korbar, Jan Vrhovnik
Razredni sovražnik,
u prevodu na naš Razredni neprijatelj je jedan od onih filmova za
koje je jasno da mu se može naći gomila mana, logičkih propusta i
nepažnji, gde se jasno vidi da su se autori uhvatili prevelikog
broja velikih i teških tema koje ne mogu nabiti u jedan film, ali
sve to je jalovo. Kritičar koji se uhvati analize sadržaja i
traženja mana preuzima na sebe rizik da ispadne cepidlaka. U celini,
rediteljski prvenac Roka Bičeka je odličan film, onakav kakvog se
ne bi postideo reditelj sa dugom karijerom iza sebe.
Razredni sovražnik
je jedan od onih ozbiljnih filmova smeštenih u škole. Bilo je toga
i ranije, recimo canneski pobednik od pre nekoliko godina, The Class
ili još jedan veoma emotivno nabijen film Detachment. Za razliku od
ova dva filma, čiji se spektar interesovanja uglavnom završava u
školi, Razredni sovražnik ukazuje na probleme društva u celini,
pomalo nalik na The Hunt.
Školski sistem u
Sloveniji, a čini se i u celom svetu, je pogrešno postavljen,
umesto znanja u njegovom centru stoje deca, što je u redu, roditelji
kao njihovi zastupnici i neka vrsta grupe za pritisak, što nije u
redu, kao i raznorazne inspekcije od ministarstva i medijska pažnja,
što je u najmanju ruku besmisleno. Učenici imaju jednu jedinu
obavezu, oličenu u standardizovanoj državnoj maturi, ali ta ista
državna matura, ma koliko da je pritisak za učenike je i pritisak
za školu, jer škola mora imati dobar prosek da bi tako privukla
učenike i sponzore. Znanje nije roba od značaja, znanje postaje
jedno ali ne i jedino sredstvo za sticanje ocene, jer se ocene mogu
kupiti, isplakati, ispretiti ili nategnuti. Učenici realno znaju sve
manje i manje, kako o nezgrapnom gradivu i primeni istog u budućem
životu, tako i o svetu oko sebe, o onome što ne stoji u kurikulumu,
ali su tetošeni i prezaštićeni od stvarnog sveta.
Posebno nezgodna
situacija je u gimnaziji, gde je film i smešten. Gimnazija, i
srednja škola uopšte je prvi susret jedinke u formiranju sa
sistemom, sa pitanjem da li ga i zašto treba poštovati, kako i
koliko ga treba menjati. Dodajmo i to da su srednjoškolci u
formativnim godinama, posebno na emotivnom i intelektualnom planu, da
mogu da pojme svoja prava ili „prava“, da znaju ili misle da
znaju (ima razlike) šta je pogrešno sa svetom oko njih i da su u
snazi da stanu sebi u odbranu kada osete da imaju neprijatelja.
Profesori to rešavaju daljnjim tetošenjem, kao njihova majčinski
nastrojena razredna (Derganc), muljanjem i eksploatacijom autoriteta,
kao njihova direktorka (Gračner) ili prostom nezainteresovanošću i
izbegavanjem sukoba i gledanjem samo svog interesa, poput njihovog
profesora matematike (Prebil).
Međutim, niko od
njih nije razredni neprijatelj. Ta čast da bude naslovni lik ovog
filma pripala je Robertu Zupanu (Samobor), novom, hladnom profesoru
nemačkog jezika koji smatra da je škola i vaspitna, a ne samo
obrazovna (ako i to) institucija, i koji smatra da je srednje
obrazovanje privilegija, a ne osnovno ljudsko pravo. On insistira da
sa učenicima komunicira na nemačkom i da ne spušta kriterijume. On
je hladan i distanciran, reklo bi se čak da je prilično
nesimpatičan.
Kao takav biva
označen za neprijatelja, čak nacistu. I to od strane onih momaka i
devojaka koji i sami imaju sklonosti ka totalitarizmu, proglašen
perverznjakom i čime sve ne. Njegovi problemi tu samo počinju, ali
dobijaju sasvim nov oblik kada jedna učenica, introvertna emotivka
Sabina (Cupevski) izvrši samoubistvo iz razloga neobjašnjenih u
filmu. On će se naći na meti svih jer u njemu vide razlog za svoju
frustraciju. Nacisti su oni, a ne on. Direktorka će ga gnjaviti zbog
nefleksibilnosti, matematičar će mu savetovati da klincima da te
kurčeve ocene i mirna Bosna, profesorka fiskulture (Železnik) će
mu zameriti što ju je odbio i arogantno ismejao, a učenici će u
njegovom strogom pristupu videti razlog za Sabinino samoubistvo, ali
i za svoje nagomilane frustracije.
Oni su heterogena
grupa, složni jedino oko toga da ne podnose svog profesora. Jednom
kada ga „pobede“ ili pomisle da su ga konačno pobedili, okrenuće
se jedni protiv drugih. Kao i svi razmaženi revolucionari i
buntovnici bez razloga, postaće žrtve samih sebe. Popujući
rediteljski komentar izrečen iz usta radišnog kineskog imigranta
Changa da ne razume Slovence, „jer ako ne ubije svako sebe,
poubijaće se međusobno“ je nezgrapan, ali na mestu.
Zaista ne mogu da
zamislim nekog drugog glumca umesto Igora Samobora u ulozi strogog,
nefleksibilnog profesora. On se potpuno saživeo sa likom, jedinim do
kraja karakteriziranim u celom filmu. Dobar je i ostatak
profesionalne glumačke ekipe, ali za njima ne zaostaju ni naturščici
u ulogama učenika. Problem sa ostatkom likova je nedovršena
karakterizacija, a to se posebno vidi na učenicima koji su do jednog
nosioci tipskih osobina, i imaju tipske, često kontradiktorne
stavove, ali i u nezgrapno napisanoj sceni roditeljskog sastanka koja
je puna nategnute satire i služi da potvrdi dubioznu tezu da su deca
(ovde su u pitanju već skoro punoletni mladi ljudi) preslika stavova
svojih roditelja.
Vešto snimljen,
nabijen emocijama i sa nekoliko različitih i pametnih teza, Razredni
sovražnik je dobar i potreban film. Kritika je to prepoznala, film
je nagrađen na Nedelji kritike u Veneciji, kao i publika do koje je
dospeo. Gledajući ga u opuštenoj festivalskoj atmosferi, ostao sam
zamišljen i zabrinut za decu, profesore i svet u kome samoubica
možda najbolje zna šta želi. Prejak film.
slovenački/slovenski prevod:
http://film-na-dan.blogspot.com/2014/03/razredni-sovraznik-slo.html
slovenački/slovenski prevod:
http://film-na-dan.blogspot.com/2014/03/razredni-sovraznik-slo.html
No comments:
Post a Comment