2014
režija:Syllas
Tzoumerkas
scenario:
Syllas Tzoumerkas, Youla Boudali
uloge:
Angeliki Papoulia, Vassilis Doganis, Maria Filini, Efthymis
Papadimitriou, Themis Bazaka, Giorgos Biniaris
Maria
(Papoulia) se u ranu zoru vozi po grčkoj autocesti. Svoje troje dece
je ostavila kod sestre Gogo (Filini) i njenog niškoristi muža –
đubretarskog menadžera i simpatizera Zlatne Zore Costasa
(Papadimitriou), zajedno sa koferom novca. Marijin suprug Yannis
(Doganis) je odsutan. Maria je do tada bila uzorna žena i majka, te
požrtvovana kćerka svojih roditelja. Ona odlazi u novi život, samo
svoj.
Kroz
seriju flashbackova i flash-forwarda ćemo se upoznati sa njenom
situacijom i kako je sve pošlo po zlu. Maria je sa dvadeset godina
napustila fakultet i udala se za naočitog pomorca Yannisa sa kojim
je imala strastvenu vezu. Kompenzacija za muževljevo odsustvo je
njegova dobra plata, te troje divne dece, lepa kuća u predgrađu i
zahvalnost roditelja kada im pomaže u poslu, pošto imaju radnju.
Loša strana svega toga je da Yannis ima sklonosti ka varanju svoje
žene, kako sa lučkim kurvama, tako i sa kolegom iz kabine.
Ali
to je najmanji Marijin problem. Intelektualno oštećena (ne baš
retardirana, ali svakako zaostala u razvoju) Gogo se udala za budalu
Costasa koji ju je jedini hteo, a Costas je fašistički smrad koji
joj ispira mozak. A roditelji su tek posebna priča. Majka (Bazaka),
vezana za invalidska kolica i dežurni pasivni agresor u kući, dužna
je državi silan novac na ime poreza za radnju čiji je vlasnik, za
kuću i zemljište. Otac (Biniaris) je potpuno pasivan i nimalo ne
pomaže situaciji. Familija se u teoriji i na van drži zajedno, ali
njeni članovi su do jednog preki karakteri skloni svađanju. “Vi
ste jedna baš nervozna familija”, primećuje službenik sa kojim
bi valjalo ispregovarati otplatu duga. Tipična grčka priča, reklo
bi se.
A
Blast svoj dramski i socijalni zaplet na granici melodrame i sa
ispadima bizarnosti i iznenadnog nasilja sjajno pakuje u triler i
misteriju. Razlog za to rascepkana struktura koja skače između
prošlosti i sadašnjosti, prateći temu bez mnogo interesa za
hronologiju. Montaža je rapidna i precizna, muzika nabija tenziju,
autor Tzoumerkas savršeno dozira i tempira tenziju, otkrivajući
tačno kad šta treba i koliko treba. U konačnici, A Blast je
film koji jednu temu iz novinskih članaka obrađuje veoma filmično,
ekonomično i efikasno, izvlačeći maksimum efekta iz manje od 90
minuta trajanja. Snovi o boljem životu su se rasturili sa dolaskom
krize. Nije isključeno da bi se kad-tad rasturili, ali kriza je
katalizator. Njom se bave i drugi grčki filmovi, skoro svi u
poslednjih pet-šest godina, ali nijedan na tako direktno trilerski
način.
Glumci,
od kojih je samo Angeliki Papoulia poznata širokoj publici zbog
uloge u filmu još jednom grčkom bizarnom festivalskom hitu
Dogtooth, imaju vrlo nezahvalan zadatak da u svakom kadru
filma paze na ono što znaju njihovi likovi, a šta publika.
Naturščici Doganis i Filina su izuzetno ubedljivi, Papadimitriou
izuzetno koloritan, ali Angeliki Papoulia ipak nosi ovaj film, unosi
se u lik, daje se bez rezerve, njeno prisutvo na ekranu ima skoro
magične kvalitete, gledamo je i želimo još, još i još.
Naravno,
film ima momente u kojima možda otkriva previše, poput Marijinih
odlazaka na grupu za pomoć žrtvama nasilja u kući ili odlazaka na
sastanke ekološke grupe. U tim momentima znamo da nešto smera.
Nekoliko drugih momenata su poptpuni višak u ovom, inače čvrstom i
stabilnom filmu. Yannisove prevare nisu naročito bitne za dalji
razvoj situacije, Marijin život je dovoljno sjeban i bez njih, ali
poseban problem je ničim izazvani gay momenat čija je vrednost šoka
odavno potrošena i koji se može čitati kao homofobni ispad autora
ili kao udvaranje tradicionalnijoj publici. Marijina scena sa
gledanjem pornografije u javnoj biblioteci ili internet-cafeu je
čisti “wtf” i pitanje je čemu uopšte služi.
Da,
ovo je grčki film i to punokrvi predtavnik novog bizarnog vala.
Zanimljiva stvar vezana za ovaj pokret je da se njegovi autori ne
bune glede etiketiranja, nego etiketu prisvajaju. U drugim filmskim
pokretima uvek su prisutne neke ograde, ali izgleda da kod Grka vlada
solidarnost. A Blast je jedan vrlo koherentan i konkretan, a
ipak bizaran film koji na pravi način pokazuje, a ne naklapa, kako
izgleda kad kao društvo zaboravimo na solidarnost, a kao pojedinci
na svoje obaveze prema kolektivu i posredno prema svim drugim
pojedincima. Jedino rešenje ponekad je eksplodirati, ali treba biti
maher pa eksplodirati pod kontrolom.
No comments:
Post a Comment