kritika originalno objavljena na monitor.hr
2015.
režija:
Daniel Espinosa
scenario:
Richard Price (po romanu Toma Roba Smitha)
uloge:
Tom Hardy, Gary Oldman, Noomi Rapace, Joel Kinnaman, Fares Fares,
Nikolaj Lie Kaas, Jason Clarke, Paddy Considine, Vincent Cassel
Oko
globalne premijere filma Child 44, možda čak i malo pred
tim, internetom i konvencionalnim medijima kružila je vest kako je
ovaj film već zabranjen u Rusiji pod objašnjenjem da “njihovu
zemlju predstavlja kao Mordor”. To je bila samo jedna u nizu vesti
jer je Child 44 privlačio pažnju već dugo vremena pre
premijere: glumačka ekipa sačinjena je od velikih evropskih i
amričkih (ne i ruskih) imena, scenarista Richard Price ima iza sebe
jake referenece na filmu i televiziji (The Wanderers, The
Color of Money, Clockers, The Wire), reditelj
Daniel Espinosa je primer uspešnog švedskog reditelja (Snabba
cash) koji solidno gradi internacionalnu karijeru (Safe
House), a producent je proslavljeni Ridley Scott. Pritom je i
priča “period piece” smešten u komunističku Rusiju, što samo
po sebi ima šmeka, i ima elemenata biografije poznatog serijskog
ubice Andreja Čikatila.
Onda
je usledila premijera i salva loših kritika, uglavnom dobro
argumentiranih. Moja očekivanja su u tom trenutku toliko opala da
sam bio spreman zadovoljiti se sa komadom zabavnog, stereotipnog
“meanwhile back in communist Russia” trasha. Ipak me je kopkala
ta cenzura i prosto sam morao videti zbog čega je ovaj komad
globalne konfekcije zabranjen, a neki mnogo subverzivniji i opasniji
filmovi nisu. Fascinantni su mi paranoidni diktatorski mozgovi, a još
fascinantniji provincijalno-udvorički cenzorski. Nadrealan mi je
fenomen “čuvanja ugleda zemlje” kojim se radi cenzure služe
diktature i nezrela društva. Toga nema u demokratskom svetu.
Stanovnici i načelnici nekog američkog ili engleskog okruga se ne
bune oko filmova koji ih predstavljaju kao agresivne seljačine,
recimo Peckinpah nije imao problema sa Velikom Britanijom nakon što
je snimio Straw Dogs.
Da
se vratimo na temu, beskompromisni anti-ruski, anti-sovjetski i
anti-komunistički stav koji Child 44 ima je jedan od njegovih
retkih kvaliteta i svakako najveći. Film je pritom strogo i mudro
datiran baš u 1953, godinu Staljinove smrti. Naravno da kroz
prošlost govori o sadašnjosti i to na nimalo suptilan način, i
naravno da u tome ima i viškova i ne baš potrebnog podjebavanja
(kao što su to rane reference na ukrajinski gladomor, nevešto
naplaćene kasnije u filmu), ali Putinove cenzore niko nije terao da
se dižu i brane Staljinovo nasleđe. Problem, kao i sa svim
direktnim i nimalo suptilinim demostracijama stava, može biti i u
tome da su Ridley i autorska ekipa išli upravo na takav ishod radi
podizanja prašine, da su se na to fokusirali, a da im se film raspao
po šavovima jer osim stava i natrpanih referenci (gladomor, Drugi
svetski rat, Staljinova paranoja, agresivna komunistička propagande,
represivno društvo i, kao šlag na tortu, Čikatilo) film zapravo ne
nudi puno toga. Buka i bes po pravilu skrivaju loš materijal i
strukturne greške.
Ovde
je to jasno odmah na početku. Razvojni put protagoniste Lea Demidova
(Tom Hardy u odrasloj dobi, Xavier Atkins kao dečak) sačinjen je od
samih klišea: siroče kojeg je pronašla vojska i usvojio visoki
oficir postaje jedan od ratnih heroja Sovjetskog Saveza, onaj koji je
okačio crvenu zastavu na Reichstag. Tu upoznajemo i njegove ratne
drugove, sitnu dušu Alekseja (Fares) i kukavicu i budućeg zlikovca
Vasilija (Kinnaman).
Nekoliko
godina kasnije, njih trojica rade za MGB, javnu bezbednost, i po
zemlji ogrezloj u paranoju love “strane plaćenike i domaće
izdajnike”. Leo uredno izvršava naređenja, iako pokazuje da mu je
makar malo trulo. Vasilij ih izvršava sa uživanjem i više od svega
želi Leov život: njegovu ženu Raisu (Rapace), njegov stan i
njegovo komandujuće mesto. Leo upada u frku kada dobije signal iz
komande da treba da prokaže Raisu, što on odbija učiniti manje iz
neke slepe ljubavi (Raisa ga se čak otvoreno plaši), a više zbog
toga što za njenu anti-državnu aktivnost nema dokaza. Neko mu je
očito smestio.
Sve
to koincidira sa serijom ubistava dece koja se maskiraju u nesrećne
slučajeve. Jedna od žrtava je Aleksejev sin i Leo odlučuje da se
slučajem pozabavi podrobnije. Zvanična komunistička dogma,
međutim, nalaže da je “ubistvo kapitalistička bolest” i da
“nema ubistva u raju”, što njihov nadređeni, major Kuzmin
(Cassel) nekoliko puta iritantno ponavlja. Konačno, Leo dobija
izgnanstvo iz Moskve i prekomandu u običnog policajca u provinciji,
a Raisa od učiteljice postaje čistačica. Međutim, slučajevi
ubistava se pojavljuju i tamo, a Leo na svoju stranu dobija i
lokalnog policijskog generala Nesterova (Oldman). Takođe i Vasilij
ne prestaje da ga gnjavi i vrši pritisak na njega, pa Leo mora
učiniti nešto, bilo šta.
Druga
dobra stvar sa Child 44 je da ni u jednom trenutku nije
dosadan. Nije lako postići takav tempo u filmu od preko dva sata.
Istini za volju, akcijske scene su sve samo ne impresivne i oslanjaju
se na “shaky-cam” mnogo više nego što bi to bilo uputno.
Uostalom, samo sam rekao da film nije dosadan, ne da nije iritantan.
Tempo
sam po sebi u ovom slučaju služi kao maska. Jasno je da je izvorni
materijal užasan i da pokušava da istovremeno zapakuje ruske
pisce-disidente i “Biography TV” podatke o poznatom serijskom
ubici u novo delo namenjeno američkoj čitalačkoj publici bez
dovoljno obrazovanja. Čak je i anti-komunistički stav upravo takvoj
publici namenjen. Iz takvog paprikaša polu-koherentnih ideja je
teško izvući scenario za jedan film. Mini-serija koja bi išla
polako i staloženo bi bila prikladniji format. Price se tu uzda u
tezgaroški pristup, vrlo malo je elegantnih rešenja, neka su u
najboljem slučaju zanatski korektna, dok su većinom zbrzana i
zbrljana, čak u ključnim segmentima kao što je karakterizacija
likova. Dijalozi su mu takođe blago rečeno kriminalni i iz njih se
iščitava namera da se izvuče što je moguće više materijala za
efektan foršpan.
Režija
je ista takva, tezgaroška i na auto-pilotu. To je najočitije u radu
sa glumcima. Neverovatno je da film koji ima toliko sposobnih glumaca
bude tako loše odglumljen. Za početak, odluka da se radi na
engleskom jeziku sa ruskim akcentom je pogrešna jer svaki glumac ima
svoju verziju ruskog engleskog. Što glumac ima više replika, to je
neprijatnije i više para uši. Drugi problem je to što reditelj ne
gaji nimalo simpatije za svoje likove, pa nam prodaje kreature i
karikature pod nijansiranost. Nema nijednog simpatičnog lika u celom
filmu. Negativci su karikaturalni u svojoj zlobi, ludilu (Paddy
Considine kao serijski ubica) ili nesposobnosti. Oni za koje bi, kao,
morali navijati su monotono cendrava i preplašena Raisa i dve
agresivne prostačine, general Nesterov i sam Leo.
Opet,
sve bi se to lakše provarilo da je spoj između hajke na Lea i Raisu
(društvena kritika) i priče o serijskom ubici elegantnije izveden.
Ovako sve deluje nategnuto i usiljeno. Kome je do prave, bespoštedne
i iskrene kritike real-socijalizma, neka pogleda East-Ouest
(1999). Kome je, pak, do filma o lovu na Čikatila, neka pogleda
Citizen X (1995). Child 44 prolazi jedino kao trash,
ali i za to imam bolju preporuku: izašao je Kung Fury.
No comments:
Post a Comment