kritika originalno objavljena na: monitor.hr
2014.
režija:
Peter Bogdanovich
scenario:
Peter Bogdanovich, Louise Stratten
uloge:
Imogen Poots, Illeana Douglas, Owen Wilson, Rhys Ifans, Richard
Lewis, Cybil Shepherd, Debi Mazar, Austin Pendleton, George Morfogen,
Jennifer Anniston, Will Forte, Ahna O'Reilly, Kathryn Hahn, Lucy
Punch, Quentin Tarantino, Joanna Lumley, Michael Shannon, Jennifer
Esposito, Tatum O'Neal
Petera
Bogdanovicha pamtimo kao jednog od novohollywoodskih prvoboraca, ali
i po njegovom osebujnom privatnom životu u kojem je svoje mlade
žene, neretko odgovorne za uspon u njegovoj karijeri, spremno menjao
još mlađima. Nije to samo patologija starog jarca, bilo je nečeg
čudnijeg i neprijatnijeg u tome (što ga stavlja u kontekst Woodija
Allena i Romana Polanskog), ako samo malo pročačkamo po slučaju
ubistva “Playboyeve zečice” Dorothy Stratten. Bogdanovich nije
imao nikakvu frku da oženi njenu mlađu sestru, ali svejedno nije
prošao bez posledica. Realno gledano, iako se trudio 80-ih i 90-ih,
poslednji Bogdanovichev veliki film bio je Nickelodeon (1976),
a recimo da je poslednji koji je privukao pažnju široke publike i
kritike bio Mask (1986). Sa svojim poslednjim filmom ovaj
veteran koji se često pojavljuje kao glumac u manjim ulogama u tuđim
filmovima dokazao je da nije za staro gvožđe.
She's
Funny That Way je lagani film, dušu dao za smejanje na sav glas.
Ako volite retro, naravno, jer je ovo film iz današnjeg vremena po
ideji iz 90-ih koja se referira na novi talas “screwball”
komedije iz 70-ih (gde je Bogdanovich itekako imao šta da kaže sa
What's Up Doc), što se opet odnosi na još starije filmove
još starijih majstora (Lubitscha, Hawksa i Cukora pre svih) iz
hollywoodskog zlatnog doba. Ako vam retro stil smeta, ili čak ne
volite komediju rapidnih inetelektualnih i pseudo-intelektualnih
dijaloga (klasičnog Woodija Allena, recimo), ovo nije film za vas.
Preskočite ga da se ne biste o njega ogrešili i nazvali ga
histeričnom pizdarijom starog kenjca, jer ni autor ni film to nisu
zaslužili, premda je to vaše legitimno pravo.
Ako
vam se opis okolnosti činio zapletenim, to je samo zato što još
nisam prešao na radnju. Ne znam ni ima li smisla uopšte izlagati
priču. Bonton to nalaže, ali ovo je “screwball” sa primesama
kvalitetnog “sitcoma”, pa će vam to možda pokvariti doživljaj.
Nema tu ničeg spektakularno novog i neočekivanog (igranje na
očekivanje je jednako legitimno kao i igranje na iznenađenje),
štosevi su stari i provereni (tipa sva svita likova se, kao
slučajno, nađe u istoj radnji, istom restoranu, u istom hotelu na
istom katu i tome slično). Barem je film u tom smislu pošten,
eksplicitno se navodi da je neverovatno, ali istinito da su svi ti
likovi iz različitih miljea povezani i da se poznaju kao u malom
selu, iako su zapravo u New Yorku. Štos je u tome da je to ovde
urađeno dobro, da je radnja pratljiva, da su naglasci pamtljivi
(radi što efikasnije “naplate” kasnije) i da gledalac nije
opterećen hvatanjem niti. She's Funny That Way je slatkiš
koji se sam topi u ustima.
Hajdemo
kratko na radnju, što kraće da ne bude “spoilera”. Dakle, nova
starleta, pomalo priprosta i naivna Isabelle (Poots) daje intervju
nadrkanoj voditeljki (Douglas) u kojem priča kako je sve počelo pre
nekoliko meseci. Ona je tad radila kao “devojka na poziv”, iako
je sebe više smatrala muzom nego prostitutkom. Njen život će
promeniti jedan njen klijent koji joj se predstavio kao Derek, iako
se zapravo zove Arnold (Wilson). Nakon romantičnog izlaska, on joj
je “uvalio” lajnu kako svako mora naći svoje mesto gde će biti
srećan i kako ne treba bežati od naizgled čudnih rešenja. “Ljudi
hrane veverice orasima, ali ako će te to usrećiti, ti možeš
hraniti orahe vevericama. Ko sam ja da ti sudim?” Ona je to
shvatila na svoj način i rešila da batali prostituciju (i njegovih
30.000 dolara joj je u tome pomoglo) i postane glumica.
Štos
je u tome što Arnold to serijski radi sa svakom kurvom u svakom
gradu, čak je i priča ista, njegova opsesija je da ih spasi.
Dodatni štos je u tome što je Arnold reditelj koji postavlja
predstavu na Broadwayu i što njegova žena, glumica Delta (Hahn)
dolazi sutradan, i što ih je glumac Seth (Ifans), serijski zavodnik
koji “baca farove” na Deltu video u hotelu. Štos je i u tome što
Isabelle, tada pod pseudonimom Glow, ima i “repove” iz prošlog
života, sudiju (Pendleton) koji je opsednut njom toliko da šalje
detektiva (čije su veštine prerušavanja na nivou Leclairovih iz
Allo Allo) i što ima ludu, sebičnu i nimalo empatičnu
psihoterapeutkinju (Aniston). Šta će tek biti kad Isabelle dođe na
svoju prvu audiciju u teatru, i to baš za ulogu kurve, baš u
predstavi koju režira Arnold za koju je tekst napisao psihijatričin
dečko (Forte)? Pičvajz, eto šta!
Nije
teško zaplesti i zamešati radnju, treba se iz nje nekako
iskobeljati, bez započetih i nezavršenih priča i to Bogdanovich
radi majstorski, toliko da u sećanje priziva pomenuti What's Up
Doc. Tajna uspeha je u sjajnom tempiranju mini-klimaksa i obrata,
pa sat i po filma zaista prolazi u jednom dahu. Što i nije naročito
teško kada je scenario tako dobro napisan, naročito po pitanju
dijaloga koji su brzi, ali nikad konfuzni. U svakom trenutku znamo
gde smo.
Za
pohvalu je i izbor i rad sa glumcima. Zapravo, She's Funny That
Way se sve vreme opasno približava inflaciji glumačkih imena,
ali svi oni imaju prostora za sebe. Naročito treba biti oprezan kada
se na spisak dodaju i poznate face sa “cameo” ulogama od po svega
nekoliko replika. To se, međutim, ne čini artificijelnim i
operetskim, da svako od njih već u startu dobije svoj “sollo”.
Oni se moraju izboriti za svoj prostor i sarađivati jedni sa
drugima, pa je pravo zadovoljstvo gledati kako sve puca od glumačke
hemije.
Imogen
Poots je prirodno divna i živahna, ne zaboravimo i nezanemarljivi
talenat, i jedino što je promašila u filmu je specifičan
brooklynski akcenat. Možda para uši, ali nije toliki problem.
Jennifer Aniston nastavlja sa šaltanjem svoje komičarske persone
prema mračnijim i neurotičnijim likovima i to joj odlično ide.
Owen Wilson je više nego pouzdan komičar i to opet dokazuje. Austin
Pendleton se poigrava sa klišeom woodyallenovskog lika i to se ovde
savršeno uklapa. Will Forte igra na svoju kartu dobrog dečka, dok
Rhys Ifans radi upravo suprotno. Njih dvojica nemaju tačku sukoba,
ali kao krajnosti daju balans ostatku ekipe. Ipak, kraljica filma je
definitivno Kathryn Hahn koja možda ima čak i “najmesnatiju”
ulogu, teatralnu do iznemoglosti, što ona koristi na najpametniji
mogući način.
Petera
Bogdanovicha mnogi teoretičari nazivaju poslednjim romantičarem u
Hollywoodu i to je epitet koji je stekao odavno. Zapravo, teško je
prihvatiti ili odbiti takvu isključivu kvalifikaciju. Zavisi šta
smatramo romantičnim, šta smešnim, šta patetičnim, a šta
tupavim. Zavisi kakvi nam filmovi pašu. U svakom slučaju,
Bogdanovich je romantičan i to ne krije. Njegovi najbolji filmovi su
uvek imali pomalo starovremensku, nostalgičnu i romantičnu notu.
She's Funny That Way je sjajan primer: romantičan, smešan,
retro. Jednostavno sladak i zabavan.
No comments:
Post a Comment