2014.
scenario i režija:
Eduardo del Llano
uloge: Carlos
Gonzalvo, Dailenys Fuentes, Hector Noas
Kada se pomene
kubanska kinematografija, asocijacije su najčešće “travelogue”
dokumentarci sa obiljem lepih slika i zanimljive muzike, ili državni
filmovi (u najgorem smislu te definicije) za propagandu zvaničnih
političkih ideja, ili socijala ili nekakvi hajdemo reći disidentski
filmovi. Žanrovski film retko kad srećemo. U okviru toga, science
fiction je tek retka zverka, prisutan po elementima u pojedinim
filmovima, a pravih, potpuno SF filmova nije bilo na Kubi. Nekako je
to i logično, SF često zahteva novac koji jedna siromašna zemlja
ne može odvojiti. Dodatni paradoks leži u tome da na književnom
planu Kuba ima solidnu SF scenu. Opet, za priču ili knjigu su
potrebni papir i olovka (kompjuter ako baš insistirate), a za film
ipak nešto više.
Omega 3 je
pravi, punokrvni SF, sa sve animacijom i efektima (ništa
spektakularno, ali za pohvalu je samo njihovo prisustvo) i napaljivim
rock soundtrackom. To nije problematično, jednostavno lepo i
profesionalno izgleda. Slično važi i za glumce, kako u glavnim,
tako i u sporednim ulogama, iako su likovi i njihove situacije
uglavnom kliše. Problem je u tome što je Omega 3 jedan od
onih filmova koji su mnogo bolji na papiru nego u praksi.
Ideja filma je
odlična i univerzalna: u ne tako dalekoj budućnosti ljudi su
podeljeni oko hrane. Ne da hrane nema, nego je jedenje određenog
tipa hrane ideologija ili čak religija. Dakle, vegetarijanci,
vegani, mesojedi, makrobiotičari, ribojedi, jajojedi i šta sve ne
su frakcije, zaraćene strane. Nije to bez neke u današnjem svetu,
jer kad se pomene hrana neki ljudi postaju agresivni i religiozni. I
privatno dosta često tupim o ortoreksiji (opsesija pravilnošću
nekog postupka) kao bolesti modernog društva i o zdravstvenom
fašizmu koji može biti napadan i naporen kao i onaj pravi. O tome
se može razgovarati, pisati, snimiti film...
Ali, uvek ono ali,
je u ovom slučaju to izvedba svega toga nije baš najveštija.
Recimo uvodna scena i njena naplata na kraju su milion puta viđen
kliše. Opet, film ne uspeva da pronađe ton i čini se da se sve
vreme ne baš uspešno traži, kroz animirani flashback (izgleda
dobro, ali svakako nije to ni nova ideja ni naročito hrabar estetski
izbor koliko ekonomska odluka – masovku se isplati animirati) i
kroz vojno-akcione sekvence koje se u nekom trenutku pretvaraju u
apsurdno-komične, sve do upoznavanja glavnog para i njihovog
nespretnog zaljubljivanja kroz dijalog i oponiranje. Dijalog se isto
diže i pada, ima nekoliko vrlo komičnih momenata i vidi se da se
taj segment pažljivo razvijao, ali efekat je daleko od maksimalnog.
Problem je možda u
samoj priči koja je jednostavna i bez pažljivog razvoja se vrlo
brzo potroši. Autor kao da nije bio siguran šta bi želeo od filma,
pa je ubacio od svega po malo i pomolio se da to uspe. Baš i nije
uspelo. Omega 3 ima svoje momente, ali to je uglavnom jedan
neujednačen film, usudio bih se reći čak zbrzan. Lepo za
univerzalnost priče, začudnost produkcijskih uslova, relativnu
ispoliranost estetike i nekoliko finih smehova, ali Omega 3
ostaje u najboljem slučaju komad kurioziteta, i to samo u okviru
kubanskog filma. Da dolazi iz neke druge kinematografije, verovatno
ne bi ni bio toliko zanimljiv.
Setimo se i
relativno skorih valova srpskog žanrovskog filma. Presuda je ista.
Zanimljiv za jedno gledanje, ali ne više od toga. I opet ona moja
ograničena podrška, sa zrnom soli, bibera, vegete i zalivena sa
močom od pečenja. Super da neko fura žanr, jer se kroz žanr može
jednako dobro ispričati priča kao i kroz art, ali nekad ta
odrednica naprosto nije dovoljna.
No comments:
Post a Comment