2014.
scenario
i režija: Jessica Hausner
uloge:
Christian Friedel, Brite Schnoeink, Stephan Grossmann
Heinrich
von Kleist je sada znameniti književnik i dramatičar (Michael
Kohlhaas, Die Marquise von O), jedno od par imena koje
padnu na pamet kada se pomene nemački romantizam. Kažem “sada”
zato što je pre dvesta godina, kada je spektakularno okončao svoj
život i sa sobom u smrt povukao još jednu ženu, von Kleist bio
samo još jedan niži plemić koji je živeo (i naročito putovao) od
milosti svojih bogatijih rođaka, dok je za njegovo pisanije znalo
tek nekoliko ljudi u berlinskim intelektualnim krugovima. Von Kleist
je za života bio smatran samo još jednim fantastom i pesnikom,
možda sa potencijalno opasnim idejama glede zanimljivih vremena u
koje je živeo (Francuska revolucija, Napoleonovi ratovi). Njegova
smrt je bila toliko spektakularna, teatralna i književna da je po
njoj ostao upamćen.
Do
te mere da se o ženi sa kojom se ubio u suicidalnom paktu, Henriette
Vogel, nije znalo ništa. Nije bilo interesovanja za tu ženu iz
građanskog sloja, suprugu poreskog službenika i majku jedne
devojčice. Zvanična verzija je bila da je ona bila neizlečivo
bolesna, a da je pesnik-romantičar, umoran od života, njoj učinio
uslugu i umro zajedno sa njom. Jessica Hausner, austrijska filmska
autorica, po prvi put priča priču iz njenog ugla.
Heinrich
(Friedel) i Henriette (Schnoeink) se upoznaju u njenoj kući na
zabavi sa muzikom koju po tradiciji priređuje njen muž Friedrich
(Grossmann). Henriette je više nego dovoljno upoznata sa piščevim
radom, moglo bi se čak reći da je njegov fan, ali to je neće
pripremiti za količinu mraka koju on kao osoba u sebi nosi. Heinrich
je već probao da pakt o samoubistvu predloži svojoj prijateljici iz
visokog društva, ali ga je ona odbila i rešila da potraži muža ni
manje ni više nego u Parizu.
Godina
je 1811, Napoleon vodi svoje ratove, a njihovi odjeci pogađaju
prusko društvo. Razgovara se o budućnosti feudalnog sistema, o
nemogućnosti ili neprimerenosti demokratije, o prednostima i
nedostacima univerzalne poreske obaveze i liberalnom konceptu po
kojem je svako odgovoran za sebe. Neke od teza koje likovi mrtvi
ozbiljni ispucavaju u filmu se iz današnje perspektive čine ne samo
nemoralnim, već i neverovatnim, ali ne treba izgubiti iz vida
istorijski kontekst. Francuska revolucija je uspostavila jedan
potpuno novi, građanski sistem vrednosti i on nije jednakom brzinom
uhvatio korene svugde po Evropi.
Dok
se muški i tek poneka glasna ženska (primerice Henriettina majka
ili Heinrichova sponzorka) bave tim velikim pitanjima, Henriette muče
neobjašnjivi stomačni grčevi. Može biti nešto sasvim benigno,
nešto na nervnoj bazi, ali i nešto opasno i terminalno. Lekarske
dijagnoze su oprečne, ali ona o verovatnom čiru ili tumoru izrečena
od strane najvišeg autoriteta u Berlinu na nju ostavlja poseban
utisak. Zbog svoje bolesti, Henriette prihvata Heinrichov predlog o
zajedničkoj smrti “umesto da istrune pred mužem i detetom”.
Friedrichova
pozicija je tu izuzetno zanimljiva. On primećuje da se njegova žena
druži sa patetičnim pesnikom, ali ga to ne ispunjava ljubomorom.
Možda može to pripisati nekakvom romantičarskom zanosu jer je
pesnik sve što on nije. Heinrichov stil života nudi strast i
uzbuđenje umesto sigurnosti i relativne dosade. Zapravo, o pravoj
prirodi odnosa između svoje žene i pesnika, o mogućnosti
međusobnog iskorištavanja, nikada nije ni pomislio.
Jessica
Hauser celu tu priču priča sa potrebnom merom i odmakom. Valja
primetiti pažljivo postavljene statične kadrove sa savršeno
simetričnom kompozicijom, odmeren tempo koji nepažljivom gledaocu
može zaličiti na prazan hod i lakoću sa kojom se, ponekad čak i u
istoj sceni, prelazi sa teme na temu. Upravo se to što neupućenima
liči na smaračinu i tupljavinu može nazvati najsnažnijom tačkom
filma. Zbog te svoje svedenosti, krutosti i suzdrćanosti, Amour
Fou potpuno verno i dosledno oslikava našu predstavu o nemačkom
(ili bolje rečeno protestantskom) društvu, svedenom, spartanskom i
utilitarnom. Preporuka za ljubitelje istorije, književnosti i drame
i entuzijastima za 200 godina stare tračeve. Mene je pozitivno
iznenadio. Ima smisla.
No comments:
Post a Comment