2014.
režija:
Rory Kennedy
scenario:
Mark Bailey, Keven McAlester
Priča
o Vijetnamskom ratu počinje na različitim mestima, poneka u zalivu
Tonkin, poneka još sa Francuzima ili sa Japancima pre njih, ili opet
sa Francuzima ili sa Kinezima, shvatate poentu. Međutim, sve priče
o ovom ratu se po pravilu završavaju 1973. sa pariskim primirjem.
Priča ovog dokumentarnog filma upravo tu počinje i dotični dogovor
i dokument se naziva “remek-delom dvosmislenosti” od strane
jednog ili više sagovornika. Taj dokument je predviđao opstanak
podele po za to vreme stabilnom korejskom modelu na komunistički
sever i pro-zapadni jug, uz mogućnost da se garant sporazuma (sa
južnjačke strane SAD) umeša ako sporazum bude unilateralno
prekršen. Narodu Vijetnama je ovaj sporazum nudio mir, a
Amerikancima sigurno i časno izvlačenje iz rata koji je odneo
previše novca i ljudskih života.
Naravno,
nisu se svi povukli. Nazovimo američko prisustvo okupacijom ili
asistencijom, to prisustvo nije činila samo bezlična vojska. Bilo
je tu novinara, diplomata, vojnih misija, osoblja ambasade, poslovnih
ljudi vezanih ugovorom... I oni su tu imali svoje porodice i
prijatelje, žene i ljubavnice, često Vijetnamce i Vijetnamke. Imali
su i mrežu saradnika. Onda se dogodio zanimljiv domino-efekat.
Nixon, koga su Vijetnamci smatrali ludakom sposobnim za totalni rat,
odleteo je nakon afere Watergate. (Biće da priče o ludilu nisu bile
baš potpuno bezvezne.) Na njegovo mesto je došao dosta mekši
političar Ford i on je podlegao pritisku javnog mnjenja kojem je bio
pun kufer i rata i Vijetnama. Usledilo je zatišje pred buru koje je
trajalo nekoliko meseci.
Onda
su trupe Severnog Vijetnama prekršile sporazum i jurnule na jug gde
su ih dočekale nejake i nespremne snage. U roku od dva meseca,
komunisti su došli do Saigona, usput počinivši seriju monstruoznih
zločina protiv poraženog civilnog stanovništva na jugu. Ljudi su
surovo ubijani i zarobljavani. Evakuacija Amerikanaca i “ugroženih”
Vijetnamaca (a bilo je tu raznih, od kuvara i šnajdera do vojnih
lica i ministara) je odobrena kasno, suviše kasno i umesto velikim
brodovima i transportnim avionima morala je biti obavljena
helikopterima.
Film
Rory Kennedy (poznata po slično intrigantnim dokumentarcima Ethel
o životu svoje majke udovice sa jedanaestoro dece i Ghosts of Abu
Ghraib o istoimenom zatvoru) bavi se evakuacijom i događajima
koji su joj prethodili iz različitih perspektiva, američkih i
južno-vijetnamskih (agresora sa severa nema iz opravdanih razloga),
vojnih, političkih i civilnih. Tako u istom filmu imamo i Kissingera
i tadašnjeg američkog ambasadora Grahama Martina i predsednika
Forda i razne oficire i vojnike, ali i Vijetnamce, kako vojne i
političke figure, tako i obične civile koji su se na razne načine
dovijali da dospeju prvo u sigurnost ambasade, pa onda i u
helikoptere. Od 2.800 ljudi koji su prošli kroz kompleks ambasade,
bez puta u sigurnost je ostalo njih nešto preko 400 i oni su
poslednje žrtve ovog krvavog rata. Izbeglo je, prema procenama
između 100 i 200 hiljada ljudi, barem 70 hiljada njih iz Saigona.
Zanimljiva
je i pozicija Rory Kennedy u celoj toj priči. Ona je analitična,
ali nikako hladna. Ona ima želju da temeljno preispita još jedan u
seriji zajeba zvanih Vijetnamski rat. Zanimljiva je i biografska
činjenica da je njen stric John, američki predsednik, povećao
vojno prisustvo u Južnom Vijetnamu, a da je njen otac Robert vodio
predsedničku kampanju na anti-ratnoj platformi. Obojica su ubijeni u
atentatima. Nijednog nije upoznala.
U
haotičnoj situaciji kada je neprijatelj pred vratima i žedan krvi
(ili osvete, svejedno), više nije pitanje šta je legalno, nego šta
je ispravno. Argumenti svih su validni: rat je predugo trajao i
previše koštao, postiglo se nije ništa, pa čemu dalje trošiti
sredstva. Sa druge strane, ratno učešće podrazumeva i određene
obaveze prema određenim ljudima, prijateljima i saveznicima koji su
pod direktnom pretnjom. Zato su i najupečatljiviji detalji iz
evakuacije uglavnom bili plod ličnih napora. Piloti su imali po 18
vezanih sati leta. Jedan tip je vozio ljude u kombiju u ambasadu.
Vijetnamski piloti helikoptera su se sa porodicama i prijateljima
spuštali na brodove, a kada bi ljudi izašli, vojska je gurala te
helikoptere u vodu kako bi sledeći sleteli. Čak je i ona
antologijska slika helikoptera na krovu i ljudi koji se tiskaju da
uđu unutra, za koju se smatralo da se radi o ambasadi, zapravo slika
jedne takve privatne operacije na krovu zgrade gde je stanovao šef
CIA-ine misije pri ambasadi.
Stil
filma je nepogrešiv za jednu takvu ozbiljnu temu koja je i vrlo
konkretna, ali i sagledana iz šire perspektive. U pitanju je vrlo
klasičan dokumentarac gde se “talking heads” smenjuju sa
arhivskim snimcima uz tek nekoliko animacija. Najčešće su to
rekonstrukcije izgleda američke ambasade i ilustracije pokreta na
karti. Crvena boja koja se razliva po karti je retko kad bila
prikladna kao u jednoj od tih animacija. Dodatni ugođaj stvara
muzika koju potpisuje Gary Lionelli, dramatična, klasična, decentna
i zlokobna istovremeno. Drugih intervencija nema, ljudi su pušteni
da ispričaju svoju priču i njihova iskrenost postiže više efekta
nego što bi bilo kakvo providno nabijanje napetosti i dodavanje
stvarnih ili naduvanih zasluga autorima postiglo. Da, tu mislim na
Citizenfour. Čak na neviđeno, Last Days in Vietnam je bio
moj favorit za Oscara. Bio sam u pravu, Akademija se povela za
dnevnom politikom i pogrešila.
Last
Days in Vietnam nije samo lična priča, pogotovo ne američke
devojčice koja je tada imala sedam godina, nego i nacionalna sramota
i trauma, kao i slika šta sve nije valjalo u tom ratu. Na stranu
međunarodno pravo i slovo zakona: Amerikanci su kao garant
nezavisnosti imali pravo na intervenciju i 1964. i 1975. kada je
Južni Vijetnam napadnut. Prvi put su to pravo iskoristili
nepromišljeno i loše, drugi put ga nisu iskoristili, opet
nepromišljeno i loše. Stradali su ljudi. Sa ovim filmom im je
ukazano dužno poštovanje. Last Days in Vietnam je
informativan, potresan, iskren i više nego potreban film čija se
otkrića mogu primeniti i na svežije primere.
No comments:
Post a Comment